ایران در دوران پارینه سنگی آغازین

با ایران در دوران پارینه سنگی آغازین بیشتر اشنا شوید

ایران پارینه سنگی آغازین

 

چه اطلاعاتی از ایران در دوران پارینه سنگی میدانید ؟ پس با ما در تاریخ ما همراه شوید

از سه میلیون و دویست هزار سال پیش که اولین نشانه های انسانی کشف شده تا حدود دویست هزار سال پیش را می توان دوره پارینه سنگی آغازین دانست.
ساطور سنگ مادر- امرمردگ ایلام– پارینه سنگی قدیم – آشولی- موزه ایران باستان
یکی از یافته های مهم بشر پیش از تاریخ، استفاده از آتش بود. مهار کردن و استفاده از آتش احتمالا در حدود یک میلیون سال پیش تحقق یافت. در دوره پارینه سنگی آغازین، انسان ها از طریق شکار و جمع آوری گیاهان محیط اطراف، زندگی خود را می گذراندند، در پناهگاه های طبیعی مانند غارها زندگی می کردند و از ابزارهای بسیار ساده سنگی در کارهای روزمره کمک می گرفتند.
تبر دستی سرچم ایلام- پارینه سنگی قدیم آشولی موزه ایران باستان
از دوره پارینه سنگی آغازین یافته های زیادی به دست نیامده است. در ایران کهن ترین بقایای انسانی در بستر کشف رود خراسان کشف شده است. همچنین در گنج پر رستم آباد،شیوه تو مهاباد، غار دربند گیلان، جنوب و شرق تبریز، لادیز در ۶۵ کیلومتری جنوب زاهدان، اطراف کوه خواجه سیستان، پل باریک هلیلان و برخی نقاط پراکنده دیگر آثار استقرار انسان در دوره پارینه سنگی آغازین کشف شده است. ابزار این دوره را به نام ابزار آشولی می خوانند.
ساطور سنگ مادر- رودان هرمزگان- پارینه سنگی قدیم آشولی -موزه ایران باستان
باید توجه داشت که در آن زمان آسیای میانه آب و هوای معتدل تری داشت و رودها و دریاچه های بسیاری در منطقه دیده می شد. مثلا خلیج فارس تا نزدیکی موصل ادامه داشت و در مرکز فلات ایران دریاچه های فراوانی وجود داشت می توان دریاچه های کوچک فعلی ایران همچون دریاچه ارومیه، قم، نی ریز و هامون را بازمانده آب های آن دوران دانست. از همین دریاها فسیل های موجودات دریایی بسیاری در البرز مرکزی به جا مانده است.

ساطور سنگ مادر- امر مردک ایلام- پارینه سنگی قدیم آشولی موزه ایران باستان
قدیم ترین آثار این دوره در ایران متعلق به دوره زیرین پارینه سنگی جدید است و بین دویست هزار تا صدهزار سال قدمت دارد. ایران در دوران پارینه سنگی جدید مورد توجه قرار گرفته است که در گوشه و کنار آن گروههای کوچکی میزیسته اند.این دوره را به سه قسمت زیرین ،میانی و زبرین تقسیم کرده اند

تبر دستی- پل باریک ایلام- پارینه سنگی قدیم – موزه ایران باستان
منبع iranatlas
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
میهن ساب
امتیاز :
     

سلام مطلب خیلی خوبی بود ، تو سایتتون گشتم موضوعی درمورد ترمیم سنگ مرمر پیدا کنم پیدا نکردم ، تا به این مطلب رسیدم واقعا عالی بود متشکرم ازتون
کفسابی

ج پویا
امتیاز :
     

با سپاس از زحمتی که کشیده‌اید و بخصوص بخاطر اینکه تصاویر مربوط به دست‌افزارهای سنگی را با توضیحات مناسب، معرفی کرده‌اید.