نقاشی در ایران باستان

برای یافتن و پی بردن به هنر نقاشی ایرانی و رمز و راز و تخیلات و ارزوهای هنرمندان گذشته می بایست به درون غارها و بر روی صخره ها رفت و نهایتا بر روی صخره های کوهدشت لرستان و در غار دوشه ترین نقاشی ایرانی که مربوط به هزاره هفتم ق.م است می توان دید .

نقاشی هایی که با گل اخری یا زغال و چربی حیوانات به کمک پرندگان بر روی دیوار غار نقش بسته اند . پس از نقاشی بر روی صخره ها و درون غارها نقاشی بر روی صورت گرفت و ایرانیان ان زمان ( هزاره ششم ق.م ) احساسات و اندیشه های خود را بر روی ظروف سفالین پیاده می کردند .

با ورود به عصر مس و سنگ ( ۳۵۰۰ سال ق.م ) تصویر سازی بر روی ظروف سفالین به درجه کمال خود رسید . در این دوره تصویر ها علاوه بر بار مفهومی برای تزیین و فرم ظروف به کار گرفته می شد .

با کشف فلز و ساخت ظروف مفرغی کنده کاری بر روی انها اغاز شد .

سبک هخامنشیان که معرف نخستین سبک رسمی منسجم در هنر ایران بود بر اساس سلطنتی متداول در خاور نزدیک به ویژه کاخ های اشوری برای بیان عظمت و اقتدار شاهان هخامنشی صورت می گرفت .

نقاشی در ایران باستان

در عصر گچ بر های رنگی و نقاشی دیواری از هنرهای رایج به شمار می رفت .

در دوره ساسانیان علاوه بر نقش اندازی بر روی گچ  و تزیینات گچ بری ، نقاشی با موزاییک برای تزیین داخل کاخ ها متداول گشت . نقاشی به مفهوم بیان اندیشه و القای تعلیمات مذهبی در اواخر دوره ساسانی مطرح شد . ( تعلیمات در کتاب ارژنگ روی پوست بهترین نمونه از این ادعاست )

همچنین بخوانید:  ایرانیان باستان به حج میرفته اند !

مانویان در نقاشی بر جریان هنر اسلامی تاثیر گذاشتند و حتی برخی ، نقاشی مانوی را پایه نگارگری ایرانی اسلامی می دانند . نقاشی مانوی ، تصاویر را با خطوط موزون و رنگ های درخشان لاجوردی ، ابی روشن ، نارنجی ، سرخ و سبز ترسیم میکردند .

با پیدایش حکومت های مستقل ایرانی در عهد سامانیان ، شهرهای بخارا و سمرقند به کانون های فعال فرهنگی تبدیل شد . ( دیوار نگاره های حوالی نیشابور و سفالینه های منقوش نیشابور از همین دوره است ) .

دوره سلجوقیان یکی از مهمترین ادوار تاریخی هنر اسلامی و ادبیان فارسی بود  ( نقاشی ها روی سفالینه ، به ویژه سفال کاشان ، نمایانگر تصویر پردازی عهد سلجوقی است ) .

در دوره استیلای مغول بر ایران ، در کارگاه هاس سلطنتی نقاشان را به کار تصویر کردن کتاب ها گماردند ( شاهنامه فردوسی در این دوره بازنویسی و مصور شد ) .

از اوایل قرن هشتم کارگاه های شیراز تحت حمایت امیران اینجو فعالیت وسیعی را در مصور سازی متون به شیوه شاهنامه اغاز کردند .

این امیران به منظور مقابله با ایلخانان ، سیست تجلیل گذشته ایران را در پیش گرفتند و در نتیجه گرایش به هنر چینی کمترین اثر را در نقاشی شیراز به جا گذاشت و مکتب شیراز سنت نقاشی ایرانی را تداوم بخشید .

منبع :

کتاب اشنایی با میراث فرهنگی , هنرهای سنتی و صنایع دستی نوشته شده توسط ارژنگ ربیعی

بابک زارع

بابک زارع هستم | نویسنده و مدیر وب‌سایت تاریخ ما | از ایام کودکی علاقه بخصوصی به تاریخ (بخصوص تاریخ ایران) داشتم | امیدوارم با مطالبی که با دیگر دوستان در سایت تاریخ‌ما قرار می‌دهیم مثمر ثمر واقع شود.

مطالب مرتبط

4
دیدگاه بگذارید

avatar
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors
انی کاظمیlee_reyhanehعليرضا حاجي اشرفي Recent comment authors
  Subscribe  
جدیدترین قدیمی‌ترین بیشترین رای
دنبال کردن
عليرضا حاجي اشرفي
مهمان
عليرضا حاجي اشرفي

با دورد خیلی عالیه لطفا” ادامه دهید. دوستان راهنما جالب است بدانید که چندی پیش کلاس معماری ایران باستان توسط استاد صدرنیا آموزش داده شد و اتفاقا” از طرف راهنمایان استقبال خوبی بعمل آمد. در صورت علاقه مندی لطفا” جزوه آنرا از دفتر حامعه راهنمایان دریافت دارید. ۶۶۸۴۸۴۱۸ موفق باشید. ضمنا” در سایت ” کیلان ” در سایت گوگل جستجو نمائید. درمورد پایتخت پادشاهان اسطوره ای کیانیان و پیشدادیان مطالعه و از نتیجه این جانب رانیز مطلع فرمائید. : با سپاس : علیرضا حاجی اشرفی : راهنمای گردشگری و دبی رانجمن توانمندیها خدمات و توسعه گردشگری ایران. : ۰۹۱۲۳۵۸۶۹۸۳

انی کاظمی
مدیر

چنان که تمایل به انتشار مطالب خود در تاریخ ما دارید، با ما تماس بگیرید: info@enik.ir

lee_reyhaneh
مهمان
lee_reyhaneh

خیلی قشنگه مرسی 🙂

انی کاظمی
مدیر

ممنون از شما 🙂