خلاصه ای از زندگی کوروش بزرگ

خلاصه ای از زندگی کوروش بزرگ

کورش موسس سلسله هخامنشیان است. او نوه دختری آستیاک (ایشتویگو) آخرین پادشاه ماد بود. در ابتدا کورش توانست بر دولت ماد غلبه کند و شاهنشاهی ماد را از پدر بزرگ خود بگیرد.

پس از این دولتهای لیدیه ، بابل و مصر تصمیم گرفتند بر ضد او متحد شوند. کورش قبل ازاینکه آنها کاری صورت دهند به آنها حمله کرد. ابتدا با کرزیس شاه لیدیه نبرد کرد و شهر سارد پایتخت لیدیه را فتح کرد و در سال ۵۴۶ پیش از میلاد به تمامی ثروت لیدیه دست یافت. سپس مدتی به استحکام قدرت خود در نواحی شرقی فلات ایران پرداخت تا مورد تهاجم سکاها قرار نگیرد.

کورش در سال ۵۳۸ پیش از میلاد به بین النهرین حمله کرد و بابل را فتح کرد و به این ترتیب دولتهای آشور سوریه و فلسطین نیز زیر فرمان او آمدند. او اسیران یهودی که اسیر بابلیان بودند را آزاد کرد. سرانجام در سال ۵۲۹ پیش از میلاد در شرق فلات ایران احتمالا در سرزمینی بین دریای خزر و دریای آرال در جنگی کشته شد.

 

منبع iranatlas
عضویت
اطلاع از
guest

11 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
سرباز ایران

ایران سرزمینی یکپارچه از سند تا دجله و یک قوم می باشد و صحبت از شیعه و سنی یا مسلمان و غیر مسلمان یا صحبت از فلان قوم و قبیله و تجزیه قوم ایرانی به اقوام ایرانی یک خیانت بزرگ و دسیسه دشمنان ایران زمین هست و ایجاد اختلاف وسو استفاده ی دشمنان ایرانیان و ما آن را قاطعانه محکوم می کنیم و ما این مرزبندی های که با توطئه انگلیس و روس بر ایرانیان تحمیل شده هست را هرگز به رسمیت نخواهیم شناخت چون ایران یکپارچه و یک قوم هست و این مرزبندی ها توسط دشمنان ایران بر ما… مطالعه بیشتر »

هرمزی

بسیار عالی. سر بلند باشی

مهرزاد آبرون

سلام
راجب شاه شاهان کوروش و خصوصیات او مطالبی نوشته کردید ولی متاسفانه به جنگهای او با مناطق شرق ایران و جنگها و پیروزی کوروش را توضیحات شرح دادید یعنی توضیح شناخت شخصیت و ماهیت کوروش به هیچ عنوان اطلاعی ندادید .

محمد
امتیاز :
     

خسته نباشین . خیلی جامع و کامل بود

شمس

کجاش کامل بود

Melissa

خوب به تو چه

ربیعی
امتیاز :
     

عالی

مجید
امتیاز :
     

مرسی ازاین سلیقه و ابتکار جهت آموزش به جوانان و یادآوری برای بزرگترها.. دمتون گرم

لک میر

درود.متاسفانه باید عرض کنم ۹۵ درصد تاریخ ایران براساس جعل و تحریف تاریخ استوار است. خود کورش همون بیوراس یا پیوراس یا بیوراسپ اوستا و ضهاک شاهنامه است که صی یک قرن گذشته سعی شده این جنایت کار سامی نژاد را ایرانی و ناجی ایران جا بزنن. کورش توسط دو قبیله از ماد بنام ماساگرتها (کوردهای کلهر) و مغ ها یا همون گوسانها یا مگوسان یا مجوسان یا مگوران (کوردهای گوران کنونی) در کنار رود هوور خواست ماسان با همون خوره سو یا هورماسان (قره سو کنونی) کشته شد البته توسط داماسی بیوه جمشید و پسرش آفره دیون _ که… مطالعه بیشتر »

غلام اصلانی برگامیشی سه

داداش ساقیت رو عوض کن جنس بد بهت میده هزیون میگی و پرت و پلا می بافی

حسن عمو اغل

یه روانپزشک خودت رو نشان بده تضمینی بهت قول میدم نتایج موثری دریافت خواهی کرد