خلاصه ای از زندگی اردشیر اول

خلاصه ای از زندگی اردشیر اول

               

              

ارتبان یکی از درباریان هخامنشی پس از کشتن خشیارشا در سال ۴۶۴ پیش از میلاد پسر ۱۸ ساله خشیارشا را با نام ارسس به شاهی نشاند. این شاه خود را اردشیر اول نامید.

 از آنجا که او جوان و بی تجربه بود، خود ارتبان کارهای حکومتی را به عهده گرفت. اردشیر اول دومین پسر از سه پسر قانونی خشیارشا از ملکه امستریس دختر هوتن بود. پس از اینکه اردشیر اول بر تخت حکومت نشست، همه کسانی را که در قتل خشیارشا دست داشتند از جمله ارتبان را از دم تیغ گذراند.

در زمان او مصر به رهبری ایناروس شورش کرد و اردشیر بر او پیروز شد. جانشین ایناروس به نام بغبوخش به سوریه رفت و در آنجا سر به شورش زد ولی از آنجا که خواهرش همسر خشیارشا بود سرانجام آنها به نبرد ختم نشد و بغبوخش به دربار آمد و معذرت خواهی کرد.

 پس از مدتی اردشیر اول به بهانه این که در گذشته بغبوخش شیری را که قرار بود خشیارشا شکار کند، کشته بود، او را به دریای سرخ تبعید کرد.

 اردشیر با یونان نیز درگیر بود و سر انجام با آنها پیمان صلحی عقد کرد. اردشیر با یهودیان رابطه خوبی داشت. عزرای کاتب در زمان او می زیسته است. اردشیر اول در سال ۴۲۴ پیش از میلاد به همراه همسرش داماسپیا در بابل درگذشت. او را به نقش رستم آوردند و در آرامگاهی که برای خود ساخته بود دفن کردند.

 

زندگینامه اردشیر یکم یا (دست داز)ششمین پادشاه هخامنشی - دایان

منبع iranatlas
عضویت
اطلاع از
guest

5 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
نظری

ساسانیان با ترک جنگ داشتند در زمان هرمز چهارم ب فرماندهی بهرام چوبین. واقعیت این است .
نه این مخرفاتی که میبافی که ساسانیان تورک بودند.دنبال اصالت میگردی خدا روزیت جائی دیگه حواله کنه.خخخخخخ

چنگیز تبریزلی

اردشیر نامی الصاقی و تورکی هست ار در زبان تورکی به معنای مرد هست و شیر هم که به معنای شجاع می باشد و ساسانیان تورکتبار هستند و از تورکان سکایی هستند

آرش

مردم بی اصالت و بی ریشه دست به جعل تاریخ و تحریف هویت و تغییر نام های تاریخی شهر و مناطق جغرافیایی می زنند

نظری

آفرین گل گفتی

نظری

مزخرف نگو بابا برو یکم تاریخ مطالعه کن
ساسانیان هیچ سنخیتی با توووورکها نداشتند.