۵۰ سال دیگر از تخت جمشید تل خاکی می‌ماند

تخت‌جمشید این‌بار هم خبرساز شد. آخرین بار که تخت جمشید برای چندمین بار بر سر زبان‌ها افتاد، سال گذشته و درست هنگام انتشار تصاویری از آبگرفتگی‌ها در این محوطه باستانی بود که به سؤال از معاون اجرایی کنونی رئیس‌جمهور در مراسم تودیع از سازمان میراث فرهنگی نیز انجامید.

علاوه بر این، وجود گلسنگ‌ها در دیواره‌های سنگی تخت جمشید نیز مطرح شد که مسعود علویان صدر، معاون حفظ، احیا و ثبت آثار تاریخی کشور تصاویر انتشاریافته از گلسنگ‌های تخت جمشید که منجر به ترکیدگی و خردشدن سنگ‌های تخت جمشید می‌شود را حاصل فتوشاپ و استفاده از حقه‌های تصویری خواند.

تصاویر جدید

اکنون تصاویر منتشر شده از تخت‌جمشید بیان می‌کند که دیواره‌های بازسازی شده گلی در محوطه تخت‌جمشید دچار ترک‌خوردگی شده و وضعیت دیواره‌های موزه ایجاد شده در این محوطه باستانی نیز چندان مناسب نیست. در تصاویر انتشار یافته همچنین نشان داده شده که بخشی از دیواره سنگی در قسمت پلکان تخت جمشید مزین به گل‌های لوتوس، به گفته برخی باستان‌شناسان و گل‌های انار به گفته برخی دیگر، دچار ترک‌خوردگی شده است. در این میان قسمت‌های مربوط به ستون‌ها در بخش بازسازی شده نیز وضعیت خوبی ندارند.

http://tarikhema.org/images/2012/01/11-11-13-85697-3.jpg

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت درخصوص وضعیت تخریبی ایجاد شده در تخت جمشید به خبرگزاری مهر گفت: ترک سنگ‌ها یکی از عظیم‌ترین بناهای سنگی جهان را در معرض خطر ریزش قرار داده است.

دروازه ملل، در خطر

محمد اسدپور همچنین به افزوده شدن بر میزان ترک‌های موجود در سازه‌های تخت جمشید اشاره کرد و افزود: زمانی که از پلکان‌ها وارد تخت جمشید می‌شویم در دروازه ملل ستون‌هایی وجود دارد که ترک‌خوردگی‌های آنها جدید است.
وی گفت: به مرور زمان، سنگ‌ها تحت‌تأثیر فرسایش، باران‌های اسیدی و شرایط آب و هوایی، فسیل شده و یکسری ترک‌هایی در آنها به‌وجود می‌آید که به‌دلیل کنترل نکردن این وضعیت از سوی مسئولان و متخصصان، ترک‌ها روز به روز بیشتر می‌شود.
مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت گفت: در دیواره‌های دروازه ناتمام ترک‌هایی دیده می‌شود و علاوه بر این، کاخ صد ستون نیز ترک‌های زیادی برداشته که به راحتی قابل مشاهده است.

کاخ‌موزه ترک برداشت

وی افزود: در گذشته نیز تخت جمشید ترک‌هایی داشته اما با مشاهده ترک‌های مختلف در این بنا می‌توان متوجه شد که بیشتر آنها مربوط به زمان حال است.

وی گفت: در درگاه ورودی کاخ موزه شکاف‌ها و ترک‌های متعددی در بخش شرقی این بنا قابل مشاهده است که حتی باعث انحنای یک ستون شده است.

اسدپور تاکید کرد: اگر این روند ادامه داشته باشد در آینده‌ای نه چندان دور با فروپاشی نمای کنونی روبه‌رو خواهیم بود زیرا هر لحظه بر ترک‌های سنگ یا دیواره‌ها افزوده می‌شود.

شیوه نگهداری از سازه‌های بازمانده از تمدن باستانی ایران در تخت جمشید همواره مورد انتقاد باستان‌شناسان و کارشناسان حفاظت از بناهای تاریخی بوده است. اکنون خبر افزایش ترک‌ها در سازه باستانی تخت‌جمشید بار دیگر مطرح شده است.

کسی پاسخگو نیست

دکتر کامیار عبدی، باستان‌شناسی که کاوش‌ها و بررسی‌های بسیاری در تخت‌جمشید انجام داده است در گفت‌وگو با همشهری ماجرای ترک خوردن سنگ‌ها در این سازه باستانی را موضوعی جدید ندانست.

کامیار عبدی گفت: متأسفانه ستون‌ها و سازه‌های تخت جمشید در حال ترک خوردن است و هیچ‌کس نیز پاسخگوی این وضعیت نیست.

عبدی با اشاره به ترک‌های موجود در تخت جمشید افزود: این موضوع جدید نیست؛ به‌عنوان مثال در مدت ۴سالی که به تخت‌جمشید می‌رفتم یکی از ساقه ستون‌ها که به زمین افتاده بود از هم پاشید و ده‌ها سال است که همین وضعیت در تخت‌جمشید جریان دارد.

نیاز به تیم حفاظت از سنگ‌ها

وی با تاکید بر لزوم استقرار تیم حفاظت از سنگ‌ها در محوطه تاریخی تخت جمشید گفت: اگر خوشبینانه به موضوع نگاه کنیم باید بگویم که با ادامه این وضعیت ۵۰ سال دیگر تنها یک کپه خاک از تخت جمشید باقی می‌ماند.

کامیار عبدی تاکید کرد: روش‌هایی برای حل مشکل باکتری‌هایی که طی سال‌ها در میان سنگ‌های تخت جمشید ماندگار شده و مشغول خوردن سنگ‌های این بنای باستانی هستند وجود دارد و با ترکیبات شیمیایی می‌توان میکروارگانیسم‌های موجود در سنگ‌های تخت جمشید را از بین برد ولی متأسفانه هیچ‌کس به فکر نیست.

درحالی‌که کامیار عبدی نیز نسبت به بی‌توجهی‌ها در نگهداری تخت جمشید گلایه دارد، محمد اسدپور، مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی مرودشت اعلام کرد: اگر ترک‌ها به‌صورت گسل و شکاف باشد و یکی از کاخ‌ها تخریب شود، دیگر نمی‌توان کاری انجام داد و ضروری است که کارشناسان راهکارهایی اساسی برای حفاظت از تخت جمشید ارائه بدهند.

  • روزنامه همشهری » ۱۳۹۰آبان۲۲ » ص۷
  • محمد باریکانی
  • نشرالکترونیکی : تاریخ ما، اِنی کاظمی
عضویت
اطلاع از
guest

50 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
بهمن سوشیانت

بزار خراب بشه
ما لیاقت داشتنشو دیدنشو نداریم
لعنت بر این دولت که هویتمونو داره میخوره با یه لیوان اب روش

MAHDI

مرگ بر مسئولان میراث فرهنگی و در راس انها مشایی و بقایی که فقط به فکر کلاهبرداری و خوردن پول مردم هستند و اون رییس ابلح جمهور ما که فکر میکنه مملکت با لج بازی درست میشه

ابال

سوادت نم کشیده؟؟؟؟ ابلح؟؟؟؟؟؟؟ ههههههههههههههه

غمگین

داداش اینجا ایرانه یعنی پشکل آباد من به این خبرا عادت کردم

arena

اینجا ایران یه باغ عیبی نداره شما پشگل به جای غمگین دفعهی بعد بنویس پشگل

محمد

بادرود.اگر بعد از ۵۰سال تخت جمشیدتل خاکی باقی بماند بسیار درد اور است ولی با این وضع اسف بار اقتصادی که تمام جریان سیاسی اجتمایی وفرهنگری تحت شعاع قرار داده وبا این همه بد اخلاقیها ودروغ درجامعه وتیعیض وقانون شکنی و…….ایا به پنجاه سال خواهد رسید که انسانیت به تل خاکی تبدیل نشود؟مرا یاری کنید

vahid

ضمن عرض درودبه تمامی دوستان پارسی دربرابرعکسهایی که دیدم و مقالات زیبای فرهیختگان, ناقابل تقدیمتان..چنین روزی که جاهل جای عاقل رابگیرد..یقینأکه تکامل درجهان صورت نگیرد/دراین ایران امروزه که مردم حق خویش هرگزنمیدانند..همین هم میشود,أنراکه میدانندهم گوینداجبارأ نمیدانند/چنان دیدندکه مردی ومروت را به ایران پست کردند..درآخرأمدند تاریخمان راازکتابهاحذف کردند…….

esboo

ّآری آری ….آری ای هموطنان
چشمه عشق دراین ملک سراب است سراب!

ارشام

لعنت خدا و اجداد خدا بر هرکس که … آفرید….

saeed

ای بابا کتابهای تاریخ ۱۰ الی ۲۰ صفحه از قبل از سال ۵۷ نوشته ۴۰ الی ۷۰ صفحه از ۵۷ ببعد(به کتابهای تاریخ دوره راهنمائی مراجعه بفرمائید ) شرافت حویت آزادی و آزادگی و جوانمردی ایرانی در همین ۴دهه خلاصه میشه خوب دیگه خود کرده را تدبیر نیست درخت بدون ریشه را باد میبرد ما نباید ریشه داشته باشیم 

یه ایرانی

این حرف خمینیه <> و حرف خمینی برای این جماعت یعنی دستور تام!

مجید

خاک بر سر این دولت کنن که ارزش خوشون هم ندارن
آبروی هر چی ایرانی رو بردن با این کاراشون
کجایی کـــــــــــــــــــــــوروش……………….
…………………………………….؟؟؟؟؟؟؟

مهسا

مهم نیست که سایر افراد نمی فهمند بیایید خودمون یه کاری کنیم برای نگه داشتن گذشته وزبان قشنگمون

fبروشات

iخیلی جاها، خیلی ها ثابت کردن لیاقت داشتن خیلی چیزارو ندارن.
خیلی چیزا ازمون گرفتن اینم روش. محمد جان راس گفتی واقعا.
الان باید گفت: هرگز نخواب کوروش…

fatemeh

چو ایران نباشد تن من مباد…..هنر نزد ایرانیان است و بس….شعار شعار شعار…..ایران من کو؟

كيان

والا ما که اون ترکا رو خیلی وقت پیش دیده بودیم چیز جدیدی نیست ؟ الان مثلا احمدی نژاد با کلنگ زده اون ترک و ایجاد کرده ؟؟؟ بابا مردم باور نکنید این اراجیف و چرا هرچی میشنوید سری باور می کنید ؟؟

Persica Prince

آقای سعید جان از کدوم اسلام صحبت میکنی.از این اسلامی که توش تبعیض و دروغ و انواع و اقسام فساده؟
اسلام یه طرز تفکره که هر لحظه تغییر پیدا میکنه ولی این تخته سنگ هاست که راه واقعی رو نشون میدن و تغییر نمیکنن
به فکر ایرانت باش.ایران خیلی مهمتر از اسلامه

vahid

درودبرشماایرانیان .درکورش نامه خواندم که اسکندر۲باربرای ویرانی مقبره کورش اقدام کردولی هر۲بارباخواندن آن جمله زیباونیروی فق العاده اى که انجابودازخواسته اش منصرف شد.ومن یقین دارم که به این باور بوده که هیج قدرتی قادربه ویرانی انمکان نباشدالی یک درون بینهایت سیاه که دروجودش ذره اى ایراندوستی موج نزندو حدسم به این است که نسل مامخاطب کورش بوده است!البته باعرض تاسف

عباس حمیدی

اووووووووووهام

vahid

این سفسته بافی که درنوشته بعضی از دوستان فراوان است—- یقینا اوج بی انصافیست!

mostafa

کشور ما از لحاظ تخریب اثار باستانی نظیر تداره و شک نکنید که تخت جمشید زودتر از ۵۰ سال دیگه تخریب میشود

فخرالديني

ملت عزیز ورشید ما در بسیاری از موارد نشان داده است که:زمانیکه خاک بر سرش باشد هم راحت نر است وهم بهتر باقی می ماند لابد برای ایندگان انهم بشرطی که مثل الان ما فکر نکنند وبخاطر ایندگانی که بعد از ایندگان ما می ایند ترجیح ندهند زیر خاک باقی بماند(حالا معذرت می خام بهتون بر نخوره).در وضعیتی که یک بابایی انهم به احتمال بسیار زیاد برای خود شیرینی اشاره ای به اون زمونا کرد از کودکستان تا فوق دکترای بسیار تخصصی بهش توپیدن وخط ونشون کشیدند که ازاین پوستین کهنه حرفی نزن.اخیرا هم مشخص شد ان دسته از کشته… مطالعه بیشتر »

جعفر شریفی

این راهی راهیست مستقیم که به بی هویتی منتهی شده و مایه ی بسی تاسف است که این میراث بشری نابود شود

حمید

از شما سپاسگزارم با ایجاد این سایت بخشی از تاریخ کهن ایران را زنده نگاه میدارید امیدوارم دست ناپاک مانده از تازیان ۱۴۰۰ سال پیش به زودی از سر این خاک کهن برداشته شود

اهورا

ایران دیگه اون ایران قدرتمند نیست اینا فقط از آثار باستانی مسجد هارو باز سازی می کنن واقعا نفهمن

سورنا کلانتری

اگر می خواهی بر یک قوم حکمرانی کنی ابتدا هویتشان را بگیر!
ولی اینا ما را عوضی گرفتن……ما در مقابل اعراب پست یا چنگیز مغول کمر کج نکردیم . هویت پارسی در خون ماست اگه می خواید اون را از ما بگیرید باید شاهرگمون را بزنید!!!!!
ببر های پارسی هنوز بیدارند.

محمد حسین

من طرفدار دولتم ولی بیشتر از اون طرفدار هویتمون واقعا کدوم از مسئولین به فکر این بنا هست که عظمت و هویت ایران رو می رسونه واقعا کی به فکره؟؟؟؟؟ خدا بگم چیکارشون کنه این همه خرج الکی می کنن خب بیان این ها رو مرمت کنن یا حداقل ازشون محافظت کنن واقعا نمی دونم باید چیکار کنم؟؟؟ شما یک بار دیدید این دولت بیاد در مورد گذشته ما فیلم بسازه؟؟نه… فقط می تونن در مورد عربا فیلم بسازن بابا ما نمی گیم در مورد عربانسازین. ما میگم اگه ۱۰ تا فیلم درمورد عربا میسازین یکی در مورد هویت خودمون… مطالعه بیشتر »

؟؟؟؟؟؟

چرا همه ساکتیم؟همه میدونیم دارن فرهنگ و هویتمونو میگیرن ولی ساکتیم و فقط ادعای پارسی بودن داریم…بسه دسگه اخه چقدر حرف.پس کو یکمی جرئت تا این زمزمه ها فریاد شن…

sepide

انگار همه عادت کردن تقصیرهارو بندازن گردن بقیه
اصلا ما میگیم بر فرض که دولتم این بنا رو مرمت کنه!
چرا از کوروش فقط به همین چندتا تخته سنگ توجه میکنیم؟؟
کوروش باید تو اندیشه و قلبمون زنده بمونه
باید تو رفتارمون جلوه کنه
نه تویه چندتیکه سنگ………

غزل

توی دبیرستان وقتی به درس اشکانیان رسیدیم معلم گفت اونا تمام اثار قبل خودشونو پاک کردن که اینده چیزی ازشون ندونه حالا هم تاریخ تکرار لحظه هاست به قول شاعر هرگز نخواب کوروش ای مهر اریایی بی نام تو وطن نیز نام و نشان ندارد

احسان

خوش بحال امریکا!!!
۲۰۰سال عمر بیشتر نداره ولی به مرده خوریهای همین ۲قرنش مینازه
اونوقت مسئولین ما و ما ۳۰۰۰سال تاریخ رو کنار میذاریم و میگیم :ولش کن،
زیادن…

ایلخان سلجوق

کاش کاملا فرو بریزه

اصغر

ای که کاش دیکتاتوری ها فرو بریزند

tirdad

یکی از جمله های معروف کوروش:(دستانی که کمک میکنند بهتر از دستانی است که دعا میکنند) ماهم باید بجای امید بستن به این مسولین که فقط به فکر خودشون هستن.باید خودمون دست به کار شیم

نفيس_ اكي(باستان شناساي آينده)

حاکم شهری که مرغابی بود/ بر سر آن شهر رسوایی بود..

فاطمه

میگن ایرانیها وقتی تو تاکسی میشینن مخالف نظامند همیشه رای سفید میدن ولی موقع راهبیمایی که میشه همهشون میان
نمیدونم چرا یه دفعه یاد این جملات افتادم؟؟؟؟

akbar

هرچی بدبختی میکشیم از همین عربهاست

ایت الله کوروش پرست

بسمه تعالی عزیزان که زحمت می کشید نظر می دهید خواهش می کنم در نظر دادن به سایر اقوام توهین نکنید اگر تخت جمشید سنگهایش می شکند شما ناراحت می شوید چگونه دل ملیونها عرب و ترک هموطنتان را با فحش و توهین می شکنید ناراحت نمی شوید ایا انصاف است که باد و باران تخت جمشید را خراب کند انگاه ما به عرب و ترک فحش دهیم ایا این منطقی است. ایا با این فحشهای ابدار و چارپاداری که بر هویت سایر ملل می کنید نمی دانید که اب در اسیاب تجزیه طلبان می ریزید . ایا شما نمی… مطالعه بیشتر »

mehran.....

خفه شو تو که بشتر جدایی طلبی و تحریک میکنی.هیج یک از زبان های ترکی و،تالشی ،سمنانی ،لکی و … را تو که سهله ننتم نمی تونه از بین ببره.نمونش رضا شاه بی شرفتون بوده..بخش درخشانی از تاریخ شمارا ترک ها ساخته اند. نادر شاهی که اگه نبود ایران در دسته افغان ها به سرنوشت ۱۴۰۰ سال پیش دچار میشد همان نادری که تزار روسیه از شنیدنه اسمش وحشت داشت همان نادری که کوه نور و دریای نور رو به ایران آورد. آلب ارسلان سلجوقی که بغداد و گرفت و به یاوه گویی های خلیفه ی عباسی پایان داد. همان… مطالعه بیشتر »

سهیلا

متاسفانه تنها افتخار این سرزمینو دارن با سوء استفاده از دین اسلام از بین میبرند.نمیدونم چرا هر کاری میخوان بکنن فورا دینمونو وسط میکشن در حالی که هیچ ربطی به دین نداره . ما هم دین اسلامو دوست داریم هم تاریخمونو و از کوروش به عنوان یک پادشاه درستکار یاد میکنیم و هیچکس مثل اون تو تاریخ نبوده و همه اینو میدونن ولی انکار میکنن.

mehran.....

تخت جمشید که هیچی به دریاچه ی ارومیه هم رحم نمیکن که اگه خشک شه …..اسلا قابل تصور نیست.

علی

خدای حیف نباش بنای به این عظمت رو رهاکردن که نابود بش چرابازسازیش نمیکنن پس این پولای که میگیرن کجامیره چراخرج خودش نمیکنن

saeed

متاسفم برای اون دسته از افرادی که ترک یک سنگ رو ربط میدن به مسائل سیاسی و مذهبی اجتماعی و… بابا مگه تمام فرهنگ و تمدن ما فقط اون تکه سنگه؟ هر چند که واقعا حائز اهمیته ولی بیایم ارزش اسلامی بودن ایرانمون رو حفظ کنیم تا به خطر نیفته. یا علی

سورنا کلانتری

ارزش اسلامی بودن ایرانمون را؟؟؟؟
چقدر یک موجود می تونه پست و بی ریشه باشه تا بتونه این حرف را بزنه.
البته شاید هم حق داری می دونی که اعراب پست بعد از حمله به ایران نژاد پست خود را وارد این خاک کردن . شاید تو جزو یکی از اونا باشی!
ولی اگه خون پارسی تو رگ هاته و این حرف را میزنی ………!

pantea

ki gfteh hala nezhade parsi to ragaye toe??mage adamaye iran az hamon aval toye iran bodan?hamashon az in var on var omadan shodan irani khodshonam migan ma ba almaniya bar migardim heheheeeeeeeeeeeeeeeee….bia boro jamesh kon 1 ja dg panesh kon ..hala age 4 ta soale tarikhi azat beporsan balad nisti javab bedi…nemoneye bareze tahajor yani sang maghziiiiiii…….

surena kalantari

Janam ?
In charandiat ra azizam lotfan jaye dg nagu.
Avalan agar shoma kami motalee dashtid ala n midunestid ke alan ha ham manande ma irani ha az nezhade ariayi ha hastand. Pas natighe migirim inja ra ke chert goftid . Ham nezhad budan dalile bar almani budan nist!
Taze in be shoma che rabti dare ke irani ha rishashun be koja mirese shoma ke arabi ra …..
Boro bebin ajdade shotore khodet nasleshun be ki mirese.

داریوش

درود من خودم کارشناس ارشد تاریخ باستانم درسته که باید آثار باستانیمون حفظ بشه ولی دلیل نمیشه که همش از نژاد پرستی حرف بزنی هی عرب عرب میکنین بابا اونام آدمن اونا هم تمدن داشتن الان همه دنیا نژاد پرستی رو گذاشتن کنار تو دوباره برگشتی به همون نژاد پرستی عرب جاهلی مگه همون کورش عزیز نبود که با فتح هر شهر به مردم فشار نمی آورد که عقیدشون رو عوض کنن اصلا هم اهل نژاد پرستی نبود تو که انقد ادعا میکنی آریا آریا چرا پیروی نمیکنی از عقایدشون تازه همین نژاد آریا بود که با جون و دل… مطالعه بیشتر »

امیرخان

جناب سعید شما الان دارید بحث رو به مسائل سیاسی ربط میدین! شما چکاری با اجدادمان دارید؟! چرا هر وقتی که سر صحبت از تاریخ قبل اسلام میشود فورا حرف اسلام رو وسط میکشید! بابا بخدایی که سرو آسمان ها و زمین هاست! سخن گفتن از تاریخ هیچ ضرری به دین نمیرسونه! در ضمن اون یه تکه سنگ نیست! افراد جاهلی چون شما که اندازه ی یه بچه هم عقل ندارید اونو یه تکه سنگ میدونید! همه جای تخت جمشید فقط و فقط دعای شاهان هخامنشی با خدا(اهورامزدا) رو با خط خاص آن روزگاران(آرامی و میخی و…) نوشته! من واقعا… مطالعه بیشتر »