برتری هوش و خرد و ویژگی های شخصیتی اردشیر بابکان

در گزارشی دربارۀ به قدرت رسیدن اردشیر بابکان آمده است که بعد از مرگ بابک مردم شهر استخر اردشیر پسر کوچکتر بابک را به علت برتری در عقل و خرد به پادشاهی خود برگزیده اند و گفته شده است که در دوره ساسانی هیچ پادشاهی، حتی پادشاهان بزرگی چون شاپور یکم و هرمزد اردشیر، از نظر اندیشه و خردمندی مانند اردشیر نبوده اند.

برتری
هم چنین اردشیر دارای جذبه جسمانی و زیبایی بسیار بوده است.فردوسی اردشیر را این گونه توصیف میکند که او هنگام تولدش همچون ایزد مهر تابنده و درخشنده بوده و باشکوه و دلپذیر به نظر می رسیده است.

هم چنین اردشیر دارای جذبه جسمانی و زیبایی بسیار بوده است. فردوسی اردشیر را این گونه توصیف میکند که او هنگام تولدش همچون ایزد مهر تابنده و درخشنده بوده و باشکوه و دلپذیر به نظر می رسیده است. هم چنین اردشیر در دوران کودکی و نوجوانی همه هنرهای آن زمان را می آموزد و این موضوع بر گوهر و نژاد پاک او میافزاید و چنان در فرهنگ و چهره زیبا میشود که گویی آسمان در صورت او می درخشد و تعریف این زیبایی به اردوان نیز می رسد.

زیبایی اردشیر به گونه ای است که بعد از فرار از دربار اردوان زمانی که به دریا می رسد، پیرمرد قایقران وقتی به بالا و چهره اردشیر نگاه میکند متوجه میشود که او شاهزاده است. در کارنامه اردشیر بابکان او زیبا اندام ،چابک با اراده و بسیار شایسته توصیف می شود. وی در هنرهایی نظیر سواری و چوگان و تیراندازی و دبیری و فرهنگ و موسیقی چنان پرورش یافته بوده که در ایالت پارس مشهور میشود و در پانزده سالگی آوازه او به گوش شاهنشاه پارت اردوان پنجم میرسد و او را به دربار خویش دعوت میکند. اردشیر در دربار در مردانگی شکار و انواع هنرها سرآمد است تاجایی که رشک و حسد درباریان را بر می انگیزد.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
سجاد باقری
امتیاز :
     

چنین افرادی امپراتوری به پا میکنند