آتشکده آذرفرنبغ کاریان

آتشکده کاریان در شهر فیروز آباد (یا در دهستان هرم و کاریان) که در ۱۲۰ کیلومتری شیراز قرار دارد. آتشکده کاریان که نام دیگر آن آتشکده آذرفرنبغ یا آذر خورداد است به معنی آتش فره ایزدی است و اِختصاص به موبدان داشت.

این آتشکده در زمان اردشیر بابکان بنا شده و بعد از حمله تازیان (اعراب سعودی) آتش آن به عقداى یزد متقل شده و تا ۷۰۰ سال در آنجا از آن نگهدارى می‌شد. پس از آن به اردکا یزد جا به جا می‌شود و سال ۱۳۱۸ شمسی به آتشکده شهر یزد برده می‌شود که هنوز نیز کماکان در آن محل افروخته می‌باشد.

مکان آتشکده کاریان در شهر فیروز آباد یا اردشیر خره یا اردشیر خوره در ۱۲۰ کیلومتری جنوب شیراز است و کاخ بزرگ آن که توسط شاهنشاه اردشیر بابکان ساخته شده بود هم اکنون فرو ریخته است. اردشیر به همین جهت نام شهر را ارتخشر خوره ( ارت خشتر) نامید که به معنی شهر شکوه و جلال اردشیر است.

کلمه خوره به معنی فر و شکوه و جلال است . شهر گور یا فیروز آباد نیز بعدها نام گرفت . این مکان از زیارتگاههای بزرگ مردمان فلات ایران بوده است . فخر الدین اسعد گرگانی در داستان ویس و رامین که به دوره شاهنشاهی اشکانیان مربوط است نوشته است .

به خاصه زین دل بدبخت رامین —– که آتشگاه خرداد است و برزین

نمایی از کاخ اردشیر شاه و آتشکده کاریان در فیروز آباد استان فارس؛ آتشکده کاریان یا آذر فرنبغ، آتش موبدان و یکی از سه آتشکده معتبر باستانی ایران است؛ می گویند اردشیر شاه پس از ساخت کاخ خود آتش چند هزار ساله فرنبغ را از کاریان بدینجا آورده است؛ اردشیر بابکان، بازپس گیرنده ایران از دشمنان و بنیانگذار ساسانیان بوده و جدش ساسان، متولی آتش فرنبغ بوده و این آتش نزد ساسانیان جایگاه ویژه ای داشته است.

منابع :

  • آتشکده، نشریه انجمن ادب دبیرستان حکمت، ۱۳۴۳، ص ۹۷
  • آناهیتا در اسطوره‌های ایرانی، سوزان کویری، انتشارات جمال الحق، ۱۳۷۵، ص ۱۰۳
  • اقلیم پارس، سید محمدتقی مصطفوی، نشر تابان، تهران، ۱۳۶۴، ص ۹۲
  • ایران در زمان ساسانیان، آرتور کریستین سن، ترجمه غلامرضا رشید یاسمی، امیرکبیر، تهران، ۱۳۶۷، ص ۱۸۹
  • لغتنامه دهخدا، علی اکبر دهخدا، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۲، ج ۱، ص ۳۶، ج ۱۰، ص ۱۵۰۸۸، ج ۱۱، ص ۱۵۸۵۸
  • http://www.beytoote.com/iran/bastani/firetemple-karyan.html
  • http://ariarman.org/HOLY-FIRE-OF-IRANIAN-AZAR-IRAN.htm

این نگاره در تاریخ ۱۹.۱.۸۹ به یاری نقدهای “رضا یزدان پرست” و “مجد حجتی” تصحیح گردید

عضویت
اطلاع از
guest

14 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
مجد حجتی

دوست عزیز و ارجمندم.
سال نو بر شما مبارک. وبسایت بسیار ارزشمندی دارید.
اما خواستم درباب اشتباه عجیبتان گله کنم. آتشکده ی کاریان همانگونه که از نامش پیداست متعلق به محدوده ی دهستان هرم و کاریان از توابع بخش جویم شهرستان لارستان در جنوب استان فارس است. و تمامی بزرگان علمی لارستان بزرگ آن را متعلق به این منطقه می دانند. براب اطلاعات بیشتر می توان به انواع سایتها و کتابهای معتبر از جمله ویکی پدیا سر زد.
امیدوارم موجب ناراحتی شما نشده باشم.
موفق باشید

مجد حجتی

دوست عزیزم. من خودم اهل همان منطقه هستم. اهل لارستان. و کاریان یکی از دهستان های ماست. از آتشکده آذرفرنبع کاریان هم دیدن کرده ام. عکس نخست متعلق به همین آتشکده است اما بقیه نادرست است. نمی دانم این عکسها را از کدام مرجع جمع آوری کرده اید. من آنجا را دیده ام و عکس هایش را دارم.
اصلاً مطالب هم با آن اطلاعاتی که من دارم نمی خواند. برخیش درست است و برخیش مربوط به آتشکده ی فیروزآباد.
با درود فراوان

رضا یزدان پرست

سلام دوست عزیز
من هم مثل دوست عزیزم آقای حجتی اهل شهرستان لارستان هستم . عکس اول مربوط به آتشکده آذرفرنبغ کاریان در شهرستان لارستان می باشد و بقیه عکس ها مربوط به آتشکده فیروز آباد می باشد . در مورد آتشکده آذر فرنبغ برای اینکه مطمئن شوید که مربوطه به دهستان کاریان از توابع بخش جویم شهرستان لارستان می باشد لطفا به لینک زیر مراجعه کنید . با تشکر

http://wikimapia.org/#lat=28.1479518&lon=53.5245323&z=16&l=16&m=b&show=/13992494/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86%D8%8C%D8%A2%D8%AA%D8%B4%DA%A9%D8%AF%D9%87-%D8%A2%D8%B0%D8%B1%D9%81%D8%B1%D9%86%D8%A8%D8%BA-%D9%82%D9%84%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D8%B4%DB%8C

مرتضی متقیان

برای جلو گیری از تخریب اسناد هویت ملی میهنیمان یادگار دسترنج نیکانمان اثبات حقانیت پیامبر خرد و راستی باید چه اقدامی نماییم ؟
آیا راهی هست؟
آیا مرکزی وجود دارد ؟
آیا میتوان از مردم کمک طلبید و به صورت غیر دولتی اقدامی عاجل کنیم ؟

امین

با درود فراوان
من از دوستداران فرهنگ و شاهنشاهی ایران و بخشی از جامعه راهنمایان میراث باستانی هستم.مایلم تا با شما همکاری کنم.شاید که زنگار نادانی و بی خبری از قامت اندیشه و بینش هم میهنانمان روزی شسته شود.

amin

سلام لطفا آتشکده آذرخش که در شهرستان دارب هست رو تو سایتتون معرفی کنید. این آتشکده در دل کوه ساخته شده یعنی کوه رو تراشیدن از توش آتشکده در آوردن و ثبت جهانیم شده اما کسی بهش توجه نمیکنه. وقتی اسلام اومد داخل آتشکده یه محراب درست کردن و الان بهش مسجد سنگی هم میگن آتش آتشکده یزد هم که هنوز روشنه از آتشکده آذرخش داراب برده شده . راستی داراب یه آتشکده دیگه هم داره که معرفیش کنین بد نیست “آتشکده آذرگون” . همچنین داراب شهر مهمی در دوره ساسانیان بوده به خاطر همین آثار تاریخیش زیاده : آتشکده… مطالعه بیشتر »

مجتبی قاسم زاده

سلام
من بچه فیروزآباد هستم
متاسفانه بدلیل نادیده گرفتن این بنای با ارزش و همچنین دیگر آثار ساسانیان نبایدم کسی اطلاعات درست داشته باشه
شهر گور پایتخت ایران باستان بوده
بگذریم از جزئیات ولی
آثار باستانی فیروزآباد گمنام هستند و ما اهالی این منطقه شاهد از بین رفتنشون هستیم
راستی ۱۰۰کیلو متری هست
عکس آتشکده فیروزآباد:
http://takrazm.webphoto.ir/admin/files/takrazm/resized-ta968075.jpg

شهر گور:
http://takrazm.webphoto.ir/admin/files/takrazm/resized-ta311850.jpg
قدیمی ترین رصد خانه ایران در شهر گور:
http://takrazm.webphoto.ir/admin/files/takrazm/resized-ta308751.jpg
مناره شهر گور:
http://takrazm.webphoto.ir/admin/files/takrazm/resized-ta205586.jpg
شاه نشین شهر گور ( در دست تخریب):
http://takrazm.webphoto.ir/admin/files/takrazm/ta238814.jpg

اگه عکس دیگه ای خواستید خبرم بدید براتون بفرستم
یا علی

BBM

Fantastic Article! I want sprint presented the samsung note, but i even now enjoy bbm on blackberry. I just discovered a excellent article on bbm .

Leann Kalp

We love our Kindle Fire, but as many people have said it has some drawbacks when compared to the iPad, especially on size and power. But I’m impressed with the new specs of the Kindle Fire 2 with the 10inch screen. Some of the new specs are at kindlemad.com and I think they will be opening up pre-orders soon.

korea

I was curious about your following submit admin truly essential this blog site super wonderful weblog

کیان آزادی

آیا کسی می تونه توضیح بده که آیا آتشکده آذرفرنبغ همینه که در فیروزاباده،چون درحدود۹۰کیلومتری جنوب جهرم روستایی به نام کاریان هست ،وبعضی ها معتقدا که آتشکده ی مزبور در آنجاست.