چونچو پادشاه شیلا

چونچو پادشاه شیلا:

پادشاه ته جونگ مویول یا همان کیم چونچو متولد سال ۶۰۴ میلادی،بیست و نه امین پادشاه شیلا بودکه از سال ۶۵۴ تا ۶۶۱ حکومت کرد.او به خاطر پیشتازی در وقوع اتحاد سه امپراطوری مشهور است.

او دوست”کیم یو شین”بود که سرانجام به دلیل ازدواج با آخرین خواهر کیم یو شین برادر زن وی شد.

مقدمه:

وی با مرتبه “سونگ گول”(یکی از مرتبه های اجتماعی اشراف)بدنیا امد.

پدر وی کیم یونگ سو؛ پسر بیست و پنجمین پادشاه شیلا،پادشاه جینجی بود.زمانی که پادشاه جینجی سرنگون شد؛ تمامی اعضای خانواده سلطنتی از جمله یونگسو برای پادشاهی فاقد صلاحیت شناخته شدند.

اما چون یونگ سو از معدود بازماندگان مرتبه اجتماعی سونگ گول بود و با یک شاهزاده از مرتبه سئونگ گول (دختر پادشاه جینپیونگ یا همان شاهزاده چون میونگ)ازدواج کرده بود؛

فرزند انها کیم چون چو یک سونگ گول شد و می توانست پادشاه شود.کیم یونگسو یک شخصیت قدرتمند در دربار بود اما وی تمامی قدرت خود را در برابر “کیم بک بان”(برادر پادشاه)از دست داد.

برای اینکه زنده بماند؛ وی قبول کرد تا یک “جینگ گول”(مقام اشرافی پائین تر از سونگ گول)بشود. بنابراین او شانس پادشاه شدن را از دست داد.بعد از مرگ خاله اش (امپراطوریس سوندوک)،کیم چون چو از قدرت به نفع امپراطوریس جیندوک کناره گیری کرد.

با مرگ جیندوک دیگر هیچ فردی از طبقه اجتماعی سونگ گول وجود نداشت و فردی از خاندان سلطنتی با طبقه اجتماعی جینگ گول باید پادشاه می شد.
کیم آلچئون که بالاترین مقام دولت شیلا را داشت؛ گزینه اصلی برای امپراطور شدن بود .

پدر وی یک “سونگ گول”بود که با همسری از طبقه”جینگ گول” ازدواج کرده بود بنابراین فرزند انها از طبقه سونگ گول می شد و در نبرد برای امپراطوری با مشکل مواجه می شد.اما”کیم یو شین” از کیم چون چو حمایت کرد و سرانجام “آلچئون”جایگاه امپراطوری را رد کرد و از چون چو حمایت کرد. عاقبت کیم چون چو با عنوان “پادشاه مویول” امپراطور شد.

دوران سلطنت:

او روابط صمیمانه ای با امپراطور “گائوژونگ”از سلسله تانگ در چین داشت و متقابلا از یک دیگر حمایت می کردند و با وی حتی قبل از امپراطور شدن گائوژونگ دوست بود.

او پیوسته از تانگ برای نابودی باکجه تقاضای نیروی کمکی می کرد.سرانجام تانگ در سال ۶۶۰ راضی شد و ۱۳۰ هزار نفر را تحت رهبری ژنرال “سو دینگ فانگ”فرستاد.کیم یو شین هم با ۵۰ هزار نفر شیلایی عازم شد و در نبرد خونین “هوانگ سان بئول”ارتش باکجه را نابود کرد.

باکجه بدون دفاع ماند و پادشاه اویجا دستگیر شد و تنها گوگوریو به عنوان دشمن شیلا در شبه جزیره باقی ماند.در ماه ژوئن سال ۶۶۱؛ پادشاه مویول فوت کرد و پسرش “کیم بئوپ مین”با عنوان “پادشاه مونمو”جایگزین وی شد.

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
آریا
امتیاز :
     

خسته نباشید.به نظرم یکپارچه کردن همه ی سرزمین های موسوم به سه پادشاهی به دست شیلا ادعای بزرگی بود که کیم چونچو مطرح کرد و در واقعیت نه خودش و نه هیچ یک از جانشینانش هیچ کدام نتوانستند به تحقّق برسانند.شیلا فقط توانست باکجه ی و قسمت اندکی از جنوب گوگوریو را به قلمرو خود ضمیمه کند؛تازه آن هم پس از بیشتر از یک و نیم دهه جنگ با بکجه و سپس با جنبش احیای بکجه و با کمک نظامی تانگ و بعدتر جنگ با تانگ اشغالگر که چونچو پای آنها را به این جا باز کرده بود،وپیروزی بر تانگ… مطالعه بیشتر »

ناشناس

ممنون از بابتی توضیح شما