کیم یوشین

کیم یوشین متولد سال ۵۹۵ ، ژنرالی در قرن هفتم میلادی در شیلا بود. او اتحاد شبه جزیره کره توسط شیلا که تحت فرمانروایی پادشاه مویول و پادشاه مونمو به وقوع پیوست را هدایت کرد.

گفته می شود یوشین بایستی نتیجه امپراطور گاهه آخرین فرمانروای کشور گایا باشد. همچنین به وی یکی از بالاترین مقام ها در سیستم رده بندی اشراف شیلا که به سیاستمداران و نظامیان داده می شد اعطا شده بود.

او در گیانگ بدنیا آمد و در حالی که فقط پانزده ساله بود جنگجوی هورانگ شد. در سن هیجده سالگی وی تبدیل به یک شمشیر باز ماهر و رهبر هوارانگ ها گردید.

در سن ۳۴ سالگی به یوشین فرماندهی کل قوای نیروهای مسلح شیلایی داده شد. سه سال بعد دختر خاله کیم یو شین (شاهزاده دوک من) با عنوان سوندوک امپراطوریس شیلا شد و وی کیم یو شین را به عنوان فرمانده ارتش سلطنتی منسوب کرد.

در طول سلطنت امپراطوریس سوندوک، کیم یوشین صاحب ده ها هزار سرباز خصوصی شد و توانست نبردهای زیادی را برعلیه بکجه پیروز شود و تبدیل به یکی از قدرتمندترین مردان شیلا گردد.

کیم یوشین
پرتره کیم یوشین

دستاوردهای نظامی:

احتمال می رود اولین رهبری کیم یوشین در نبردها در حدود سال ۶۲۹ اتفاق افتاده است و در طول آن، وی توانایی خود را به عنوان یک مبارز به سرعت به اثبات رساند.

شیلا در نبردی دائمی با همسایه غربی خود بکجه بر سر قلمروهای منطقه بود. هر دو طرف موفقیت ها و شکست هایی داشتند و نبرد برای سال های متمادی ادامه داشت. در این زمان بود که کیم رده های نظامی را پیمود، به مقام یک ژنرال رسید و یک فرمانده ماهر میدان جنگ شد.

شیلا و بکجه اتحادی را در جهت مبارزه با گوگوریو و قصد آن در به تحت فشار قرار دادن قسمت جنوبی شبه جزیره شکل دادند و با هم یک حمله موفقیت آمیز را بر علیه گوگوریو راه انداختند. شیلا مناطق شمالی و بکجه قسمتی از جنوب رودخانه هان را تصرف کردند اما شیلا برای اینکه ادعای مالکیت بر هر دو ناحیه را داشت، اتحاد را شکست و به بکجه حمله کرد. بعد از این خیانت بکجه با گوگوریو متحد شد. زمانی که گوگوریو و بکجه در سال ۶۵۵ به شیلا حمله کردند، نیروهای شیلا به منظور نبرد با مهاجمان به نیروهایی از تانگ ملحق شدند. اگرچه به روشنی مشخص نیست کیم یو شین چه زمانی برای اولین بار ژنرال شده است، اما او یقینا نیروهای شیلا را در این زمان هدایت می کرد.

در تابستان سال ۶۶۰، پادشاه مویول (کیم چونچو) و ولیعهد یوم مین با ارتشی بزرگ کمپی را در نامچون به منظور حمله به باکجه دائر کردند. کیم اینمون به منظور درخواست سرباز به تانگ رفت و با ژنرال های چینی (سو تینگ فانگ و لیو پو یینگ) که صد و سی هزار سرباز را هدایت می کردند و از دریا گذشته و در جزیره تونگ مول پهلو گرفته بودند برگشت.

پادشاه به ولیعهد، کیم یو شین، چینجو، چونجون و دیگران دستور داد تا یکصد کشتی بزرگ را با سربازان بارگیری کنند و آماده همراهی با ارتش تانگ شوند. سرانجام کیم یوشین به سابی پایتخت بکجه در نبرد هوانگ سان بول که یکی از مشهورترین نبردهای قرن بود حمله کرد.

مدافعان بکجه ای که فقط توسط ژنرال گی بک هدایت می شدند، نبرد عادلانه ای با جنگجویان کیم نداشتند زیرا تعدادشان ده برابر کمتر از نیروهای شیلا بود. بکجه که پیشتر مشکلات سیاسی و داخلی را متحمل شده بود، فروریخت.

ژنرال سو تینگ فانگ پیشنهاد کرد که کل بکجه را به یوشین، اینمون و یانگدو بدهند اما آنها قبول نکردند. پادشاه مویول بالاترین مقام شیلا (ریئس الوزرا) را به کیم یوشین اعطا کرد. به محض اینکه بکجه شکست داده شد ، نیروهای تانگ در تپه های سابی اردو زدند و پنهانی نقشه کشیدند تا به شیلا حمله کنند. پادشاه شیلا فهمید و مقاماتش را برای طرح ریزی یک استراتژی فراخواند. زمانی که ارتش تانگ فهمید که شیلا به نقشه آنها پی برده است، آنها پادشاه بکجه را به همراه ۹۳ مقام رسمی و بیست هزار سرباز زندانی برداشته و در سومین روز از ماه نهم بادبان ها را از سابی به مقصد تانگ کشیدند. آنها ژنرال لیو جن یوان را در بکجه به منظور در اشغال داشتن آن برجا گذاشتند.

هنگامی که ژنرال سوتینگ فانگ زندانیان را به امپراطور تانگ تقدیم کرد، امپراطور دلیل حمله نکردن به شیلا را از وی جویا شد. او در پاسخ گفت:“پادشاه شیلا مهربان است و مردمش را دوست دارد. افسران وی با وفاداری به ملت خود خدمت می کنند و پائین ترین مقام آنها به بالاترین مقامشان به مانند پدر و برادر بزرگ تر خود خدمت می کنند. به رغم اینکه شیلا کشور کوچکی است، هیچ کشوری نمی تواند بر علیه آنها نقشه ای بکشد.”

مجسمه ژنرال کیم یوشین

سپس نیروهای شیلایی به رهبری یوشین و متحدان تانگی آنها از دو جهت به سمت گوگوریو حرکت کردند و در سال ۶۶۱ به امپراطوری به ظاهر تسخیر نشدنی گوگوریو حمله کردند اما گوگوریو آنان را دفع کرد.

این تهاجم گوگوریو را ضعیف کرد. در سال ۶۶۷ تهاجم دیگری انجام شد که باعث نابودی گوگوریو در سال ۶۶۸ شد. تانگ دوباره سربازان خود را در مناطق سابق بکجه مستقر کرد و تصمیم داشت با حمله ای به شیلا کل شبه جزیره کره را تحت کنترل خود درآورد. در سال ۶۷۶ در شانزدهمین سال سلطنت پادشاه مونمو، شیلا چینی ها را بیرون رانده و سرانجام سه سال بعد از فوت کیم یوشین شبه جزیره کره متحد شد.

کیم یوشین و خانواده سلطنتی:

کیم یو شین دو خواهر داشت (کیم یوهوی و کیم مونهوی). کیم مونهوی که بعدها با عنوان ملکه مونمیونگ شناخته شد، با دوست دوران بچگی یوشین که همان کیم چونچو (پادشاه مویول) بود ازدواج کرد.

کیم چونچو و ملکه مونمیونگ والدین پادشاه مونمو و کیم اینمون بودند. بعد از اینکه همسر کیم یو شین فوت کرد، او با سومین دختر کیم چونچو (بانو جیسو)ازدواج کرد که باعث نزدیکی بیشتر آنها شد.

در سال ۶۴۲، بکجه بخش هایی از شیلا را اشغال کرد و کیم چونچو که عصبانی بود، خواست تا برای گرفتن انتقام از بکجه به گوگوریو سفر کرده و سرباز درخواست کند. زمانی که چونچو اماده سفر بود، قول داد تا در طی ۶۰ روز برگردد. سپس هر دو قسم یاد کردند تا برادران خونی باشند.

زمانی که چونچو به دربار گوگوریو رسید، پادشاه فهمید که وی یک مرد عادی نیست پس دستور داد او را برای اعدام زندانی کنند. بعد از شصت روز زمانی که چونچو برنگشت، کیم یو شین سه هزار جنگجوی شجاع شیلایی را برای نبرد آماده کرد. اما قبل از تصمیم ملکه در خصوص زمان حرکت کیم یوشین، پادشاه گوگوریو از نقشه شیلا توسط جاسوسانش آگاه شد و چونچو را آزاد کرد.

یوشین ده فرزند داشت.پسر سوم وی (کیم ون سول) بعدها نقشی محوری در استقلال کامل شیلا از امپراطوری تانگ ایفا کرد. یکی از نوادگان وی نیز شخصی به نام کیم آم می باشد که منجمی مشهور در قرن هشتم شیلا بود.

داستان های زیادی در مورد کیم یوشین وجود دارد که به فرزانگی و شجاعت وی به عنوان یک ژنرال شهادت می دهند.

گفته می شود وی یکبار دستور داشت تا یک ارتش شورشی را سرکوب کند اما سربازان وی به دلیل مشاهده ی سقوط یک ستاره بزرگ از آسمان و بد یمن پنداشتن آن از نبرد سر باز زدند. برای بازیابی اعتماد به نفس سربازان، ژنرال از یک کایت که گلوله ای آتشین را به سمت آسمان حمل می کرد بهره برد.

سربازان که مشاهده کردند ستاره به آسمان بر می گردد، تجدید قوا کرده و شورشی ها را شکست دادند. همچنین ژنرال کیم به طرز خلاقانه ای از کایت ها به عنوان یک وسیله ارتباطی بین سربازانش زمانی که آن ها بایستی بین جزایر و سرزمین اصلی تقسیم می شدند استفاده می کرد.

در داستان دیگری امده است زمانی که شیلا با تانگ بر علیه بکجه متحد شد، یک مشاجره بین یکی از فرماندهان کیم و سو جونگ بانگ (ژنرال تانگ)رخ داد. گفته می شود زمانی که مشاجره داشت به طور بالقوه ای به یک نزاع خونین تبدیل می شد، شمشیر کیم از غلافش به دستش پرید زیرا اعتقاد بر این بود که شمشیر یک مبارز ذهن وی بود.

این اتفاق باعث وحشت ژنرال تانگ شد و وی سریعا از افسران شیلا عذرخواهی کرد.

فرمانده کیم یوشین در یک نقاشی باستانی

درست قبل از اخرین نبرد با بکجه، پنجاه هزار جنگجوی دستچین شده تحت رهبری ژنرال کیم یوشین آماده می شدند تا همراه با ۱۲۲۷۱۱ سرباز ماهر از تانگ به رهبری “سو تینگ فانگ” بجنگند. یک پرنده درنده شروع به چرخیدن دور سر ژنرال “سو” کرد و یک پیشگو صراحتا بیان کرد که این یک نشانه بد برای کشته شدن قطعی وی در نبرد آینده است. ژنرال تانگ سر تا پا به لرزه افتاد و نزدیک بود به مردانش دستور بازگشت بدهد. کیم یوشین شمشیر درازش را از غلاف بیرون آورد و با حمله ای پرنده را کشت و آن را جلوی پای ژنرال قرار داد و گفت :“یک پرنده کوچک عجیب نمی تواند مانعی برای ارتش ما در برابر یک پادشاه بد باشد.”
در سال ۶۶۱ در طی سلطنت پادشاه جینپیونگ، زمانی که کیم یوشین هفده ساله بود، گوگوریو،باکجه و ماگال تجاوزی را به خاک شیلا شروع کردند. کیم یوشین که عصبانی بود به غاری در کوه چکنگ آک وارد شد. وی در آنجا روزه گرفت و سوگند یاد کرد تا به نابسامانی ها پایان دهد. بعد از چهار روز مردی که لباس خشنی به تن داشت بر وی ظاهر شد .کیم یوشین فهمید که او یک فرد عادی نیست و به مدت هفت روز به وی التماس کرد تا رازهای مرد پیر را یاد بگیرد.

سرانجام مرد پیر سخن گفت:“شما برای اتحاد سه امپراطوری تعیین شده اید، اگرچه جوان هستید. این قطعا یک شخصیت قوی را نشان می دهد”. سپس مرد پیر به وی روش های سری را آموخت و در میان نور درخشان پنج رنگی ناپدید شد.

در سال ۶۲۹ کیم یوشین در ارتش شیلا که تحت رهبری پدرش(سوهیون)بود می جنگید. سربازان اراده خود را بعد از شکست های متوالی در تصاحب دژ نانگ بی و کشته شدن تعداد زیادی از هم قطارانشان از دست دادند.

کیم یوشین که در آن زمان فرمانده سربازان محافظ رده میانی بود، به نزد پدرش رفت و قول داد به سربازان روحیه ببخشد. او به اسبش سوار شد، در راهش تا کمپ دشمن مبارزه کرد و در نهایت سر ژنرال دشمن را برید. زمانی که سربازان شیلا وی را دیدند در حالی که سر ژنرال را در دست دارد و در حال بازگشت است، به میدان جنگ شتافتند و بیش از پنج هزار سرباز دشمن را کشتند، بیش از هزار اسیر گرفتند و شهر محاصره شده تسلیم شد.

مقبره ژنرال کیم یوشین

در طی زندگی اش کیم یوشین احساس می کرد که بکجه، گوگوریو و شیلا نبایستی کشورهای جداگانه ای باشند و باید متحد شوند. او به خاطر تلاش در جهت اتحاد شبه جزیره مورد احترام است و مشهورترین ژنرال در جنگ های اتحاد سه امپراطوری می باشد. وی به خاطر تلاش هایش در میادین نبرد به طرز سخاوتمندانه ای پاداش داده شد.

کیم یوشین حق ورود به قصر در هر زمانی را دریافت کرد و همراهان وی هر کدام مقامی را دریافت کردند.د ر سال ۶۶۸ پادشاه مونمو به وی مقام افتخاری تدگاک کان (قاصد عالی دفاعی)را اعطا کرد. همچنین وی روستایی با پانصد خانوار دریافت کرد و در سال ۶۶۹، ۱۴۲ مزرعه پرورش اسب را در سراسر کشور دریافت نمود.

یک روز در ششمین ماه از سال ۶۷۳ مردم صدها مرد زره پوش را دیدند که از خانه کیم یوشین خارج و ناگهان ناپدید شدند. زمانی که کیم یوشین این موضوع را شنید گفت: “آنها سربازان مخفی تحت فرماندهی من بودند و احساس کردند شانس من رو به اتمام است و مرا ترک کردند . من به زودی خواهم مرد.”

ده روز بعد او در بستر بیماری افتاد و در اولین روز از هفتمین ماه در اتاق اصلی خانه اش فوت کرد و در کوهپایه کوه سونگهوا به خاک سپرده شد. پادشاه مونمو یک هزار توپ ابریشم رنگی و دو هزار کیسه برنج برای مراسم تشعیع وی فرستاد و به گارد سلطنتی دستور داد تا از مقبره وی محافظت کنند.

کیم یوشین تا سن ۷۹ سالگی زندگی کرد و به عنوان یکی از مشهورترین ژنرال ها و اساتید شمشیر کره ای در تاریخ کره معروف است. او موضوع چندین داستان و افسانه کره ای می باشد و بسیاری از کره ای ها از ابتدای کودکی با وی آشنا هستند.

در پی فوت یوشین،او عنوان افتخاری “پادشاه هونگ مو” را دریافت کرد. مقبره اش مانند پادشاهان باشکوه ساخته شده است.
اگر به خاطر کیم یوشین نبود ملت کره متحد نمی شد و مردم کره نمی توانستند ملتی متمایز با فرهنگی منحصر به فرد باشند.این میراث نهایی ژنرال کیم یو شین است.

منبع ویکی پدیا انگلیسی سایت دائر المعارف جهان جدید سایت باستان

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
161 نظرات
  1. محسن می گوید

    سلام. تو سریال که متاسفانه زندگی شخصیش رو خیلی ضعیف نشون دادن! فقط ازدواجش با جیسو رو نمایش دادن و نشون دادن چند تا پسر داره!

    1. صالح می گوید

      کیم یوشین یک ناجوان مرد کثیف بود.
      این مردک با کمک ۱۴۰ هزار سرباز چین (به اسم اون زمان تانگ) به باکجه حمله کرد توهم زد که خیلی آدم حسابیه!!
      در حالی که باکجه فقط ۲۵ هزار سرباز داشت. عجیب تر اینکه فقط ۵ هزار تاشون تحت فرماندهی ژنرال گیبک بودن. با همون ۵ هزار نفر حدود ۲۰ هزار سرباز دشمن رو به خاک و خون کشیدن.

      حالا کی واقعا ژانرال خوبی هستش؟؟
      اگر فرمانده پر قدرت و باهوش باکجه (یا همون بکجه) کنترل تمام ۲۵ هزار سرباز رو داشت. و فرمانده کل قوا می‌بود. ۱۰۰% پیروز میدان بود. و شیلا رو از کره زمین محو می‌کرد.

      1. 샤 마한 می گوید

        کیم یوشین بزرگترین و شجاع ترین فرماندهان کره بود تو هم دهنت رو ببند

        1. فرزاد می گوید

          کل تاریخ سیاه و مزخرف کره رو باهم جمع بزنی ۱ درصد به عزت و شکوه و عظمت هخامنشیان نمیرسه.
          اون سریال هایی که درست میکنن همش مزخرف و دروغه.

          1. صالح می گوید

            همون سریال هاشون هم عددی نیست و مزخرفه.
            ۱۰۰ نفر میارن مثلا اینا ۱۰ هزار نفرن
            خخخخخخ
            هرکدومشون هم ۴۰۰ نفرو با چاخان بازی حریفه

      2. امیررضا می گوید

        با حرفت به عنوان فرمانده ی کثیف موافق نیستم چون به نظرم ستون شیلا بود ولی از لحاظ مقایسه با گی بک خب دیگه کاملا معلومه که گی بک برتره

      3. ناشناس می گوید

        کیم یوشین یک فرمانده بود که از دل و جان برای کشورش زحمت می کشید و دوست داشت همه در ارامش زندگی کننن و سه قلمرو یعنی کره چین ژاپن باهم متحد شوند

      4. امیر می گوید

        حرف مفت نزن

        1. صالح می گوید

          موافقم
          تو هنوز نمیدونی ۳ قلمرو کره بود که تقسیم شده بود.
          اون وقت اظهار نظر هم میکنی

      5. ناشناس می گوید

        درجنگ شورشیان بکجه یوشین ۱۷۰ کشتی داشت ولی پایین ۱۰۰۰کشتی داشت حالا چی

        1. امید می گوید

          قایق های ژاپن کوچک بود اولا
          دوم اینکه اسمش رو درست یاد بگیر وایی
          سوم اینکه اون ژنرال اشتباه کرد ارتشش رو به دریا فرستاد

          1. حسین می گوید

            حالا شما هم این قدر جدی نگیرید و حرص نخورید

          2. حسین می گوید

            هیچ سود و ضرری به حال من و شما نداره ربطی هم به ما نداره و جنگ شون هزار سال پیش تمام شده.همه شون هم مرده اند. بد بوده باشند یا خوب به خودشون مربوطه. با این طور صحبت خودخوری هم نتیجه جنگ شون عوض نخواهد شد

      6. میلاد می گوید

        من هم موافقم گی بک قوی تر از یوشین بود

      7. امیر می گوید

        آقای صالح اینکه جنگ رودرو نبوده ژنرال گیلک خیلی زحمت کشیده از داخل دروازه هوآنگ سامبول با تیر منجنیق حمله میکرد در واقع نبردشون عادلانه بود

        1. جواد می گوید

          دروازه کجا بود اونجا (هوانگسانبول) که قلعه نبود تو این فیلم رویای پادشاه اونجوری نشون دادن گیبک فقط دو طرف کوهستان و وسط گذرگاه رو سد کرده بود نمیزاشت ارتش اسکل شیلا رد بشه ولی به خاطر کمبود نیرو نتونست تا اخر اونجا رو نگه داره

      8. Zeinab می گوید

        ببین درسته ها ولی نمیگی که کیم یوشین طبق دستور شاهش مبارزه کرد تو خود فیلمم نشون داد که یوشین با گیبک دوستای چندین ساله بودن بعد تو فقط میگی یه ناجوان مرد بود درسته اگه گیبک ۲۵ هزار نفرو داشت تانگو شیلا رو شکست میداد ولی نیروی پشتیبانیو چی میگی یوشینو گیبک دوتا فرمانده هم سطح بودن که دیدی یدونشون شکست خورد اون یکی پیروز شد وقتی که یوشین شکست خورد بخاطر هوش و استراتژی بود که گیبک به کار گرفت وقتی گیبک شکست خورد بخاطر استراتژی یوشین بود حالا حرفیه برگرد هزارو خورده ای سال پیش تو روشون بگو ببین چکارت میکنن

        1. حرف حق می گوید

          دعوای شما ها خیلی خنده داره

          حالا فرمانده خوبی بودند یا بد بودند بیش از ۱۰۰۰ سال پیش مُردند این قدر دعوا نکنید با بحث های شما تاریخ هم عوض نخواهد شد

    2. ناشناس می گوید

      ازنظر من فیلم ها بیشتر چوخان میگن وسامینگ سونگ تنها ومعتبر ترین اطلاعات شبه جزیره رو میده وافسانه هاهم مثل کتاب فردوسی شاهنامه هست وبکجه اگر باقی میموند به خاطر طمع زیادش بیشتر درفکر تسرف بود شیلاهم به یک جورایی حیله گر وهفت رنگ بود وگوگوریو هم مغرور بود ودر ان زمان فقط بازی قدرت دربار بود واسطوره ها کسانی بودند که این دورویی ودربار قدرت تلب را از بین میبردن باسیاست واول به فکر مردم بودن بعد پادشاه بعد سربازان ودر اخر ازدربار.واشتباه اونا این بود(سه قلمرو)که ازنابغه های شمشیر زنی وعلم کم کمک میگرفتن وباید ستاد تشکیل میدادن مانند گارد.وشبح سیاه بویو و…

  2. آریا می گوید

    سلام.خسته نباشید.تا جایی که من متوجه شدم همسر کیم یوشین یعنی همان بانو جیسو دختر کیم چونچو و ملکه مونمیونگ(خواهر کیم یوشین) بود.این یعنی کیم یوشین با خواهرزاده اش ازدواج کرده بود؟!

    1. امیر سیروس پور می گوید

      سلام. سلامت باشید.
      بله درسته. ازدواج با محارم در اون زمان در کره و بیشتر نقاط جهان بنا به عللی رواج داشته.

      1. آریا می گوید

        سپاس از پاسخگویی شما.خواهش میکنم درباره ی پسرش کیم وونسول و مبارزه هایش با تانگ هم مطلب منتشر کنید.خسته نباشید.

        1. امیر سیروس پور می گوید

          خواهش میکنم. انجام وظیفه بود. چشم در آینده نزدیک حتما انجام میشه.

          1. آریا می گوید

            خدا قوّت.

      2. ناشناس می گوید

        اگه فیلمو از اول نگاه میکردی میفهمیدی که بانو جیسو از همسر اول کیم چونچو هست خواهر کیم یوشین همسر دوم کیم چونچو هستش

    2. مهتاب می گوید

      نه این طور که من تحقیق کردم و متوجه شدم جیسو دختر یکی از درباریان بوده.

    3. طن طن می گوید

      نه کیم چونچو دو دختر از همسر اولش داشت و جیسو باداییش ازدواج نکرده

      1. رضوانه می گوید

        سلام نه همسر اول کیم چونچو فقط یک دختر داشت

  3. مینا می گوید

    کیم یو شین در برابر گیبک موشی بیش نبود
    چطور بهش قهرمان میگن

    1. جانگ هی بین می گوید

      پیشنهاد میکنم سریال ملکه سوندوک رو ببینید،اون وقت باید قضاوت کنید. شما با دیدن سریال گی بک چنین قضاوتی میکنید.

      1. فاطمه می گوید

        اگر طبق سریال ملکه سئوندوک بگیم به نظر من بیدام بهتر بود توی رویای فرمانروای بزرگ هم خیلی رقباش رو ضعیف نشون دادن پس مقایسه کار چندان درستی نیست اما در کل اتحاد با چین به شبه جزیره آسیب بزرگی زد.

      2. جواد می گوید

        تو فیلم ملکه سوندوک هم گیبک دهن شیلا رو سرویس کرده بود (ارتش سیار ) یادت رفته ؟با کلاه خود قرمز

    2. حسین می گوید

      کیم یوشین کلی رقیب داشته روباه طلایی ، بیدام در آخر هم با استادش بی هونگ درگیر شد بعدش هم کیم یوشین در گاجانگسونگ در سن ۱۵ سالگی مقابل بکجه قهرمانان جنگید . به نظر من گی بک ژنرال خیلی خوبی بوده ولی اشتباه بی هونگ یعنی همون استاد کیم یوشین رو انجام نداده ، پدر گی بک رو هنین اویجا کشت و اینکه پدر بزرگ گی بک امپراطور بوده و گی بک می تونسته زناتی گه اویجا بی کفایت شده و بی فکر مردم نیست پادشاهی رو از اون بگیره و خودش پادشاه بشه و بکجه رو نجات بده و اینکه دربار بکجه همیشه متحد تر از دربار شیلا بوده . مثلا اگر در دربار بکجه ۵ خائن بوده در درباره شیلا ۲۰ خائن بوده و اینکه آیا کدوم ملکه بکجه میاد به امپراطور شیلا قول بده مثلا اگر پسرش شاه بشه فلان جا رو به شیلا می دهد ولی ملکه شیلا این کار رو کرد و علیه ارتش شیلا کار می کرد و می خواست زمین های شیلا و مناطق شیلا رو به بکجه بده . گی بک در ارتش بکجه حریف نداشته ولی کیم یوشین قبل از پادشاهی چونچو کلی دشمن داشت چه در دربار چه در ارتش . رئیسان دربار شیلا یعنی بیدام و پدر بزرگ کیم یوشین و پاچینگ چانگ هر سه خائن بودن ملکه شیلا هم که خائن بوده و عجیب اینجاست هر ۴ نفر در یک بازه زمانی دشمن درجه یک کیم یوشین بودن ولی کیم یوشین تونست این ۴ نفر شکست بده آیا در بکجه همچین چیزی بوده یعنی رئیس دربار و ملکه بکجه این قدر خائن بودن . گی بک دشمن زیاده نداشته ولی کیم یوشین ولی دشمن داشته

    3. جواد می گوید

      قهرمان کدومه با ارتش ۱۰ برابر نمیتونست گیبک رو شکست بده تازه اگه پشتیبانی ۱۳۰ هزار نفری چین نبود اصلا جرات حمله به بکجه رو هم نداشتند

    4. پاسخ می گوید

      حالا شماها جوش نزنید الان از ناراحتی الکی سکته می‌زنید

  4. ali431 می گوید

    سلام ی سوال تو سریال ملکه سوندوک نشون میده یونچون پدر کیم چونچو نیست پس چرا تو رویای فرمانروای بزرگ بهش میگه پدر؟ اون که نوه جینجی بود نه جینپیونگ پس چطوری اینطوری شده؟

    و چرا تو این سریال اثری از بی هیونگ نیست؟ بی هیونگ هم پسر جینجی هستش

    1. امیر سیروس پور می گوید

      سلام. اولا اینکه سریال ها برای سرگرمی ساخته میشن و ممکنه بخش هایی از اون منطبق با حقیقت نباشه و بخش هایی از اون ها حذف یا اضافه شده باشه.پدر چونچو در اصل شخصی به نام کیم یونگسو هست. اما پس از مرگ کیم یونگسو شخصی به نام کیم یونگچون موافقت کرد تا کیم چونچو رو به فرزندی قبول کنه و پدرش شد. داستان از این قراره.

    2. ناشناس می گوید

      بی هیونگ ،همون رییس راهزن ها بود دیگه

  5. ali431 می گوید

    ی سوال دیگه چرا بین فیلم رویایی فرمانروایی بزرگ و ملکه سوندوک انقدر تفاوت وجود داره؟
    مثلا اینجا بیدام پسر میشیل بود ولی اونجا ی فرمانده معمولی بود اونجا میشیل به مرگ طبیعی مرد اینجا خودکشی کرد و بین وزیران هم کلی اسمای متفاوت وجود داره مثلا میسینگ و پاچین چانگ دو شخصیتی که در یک فیلم هستن تو اون یکی خیر
    و هزاران تفاوت دیگه که اگر دیده باشید متوجه میشید که سردرگم میشید

    اگه توضیح بدید خوبه

    1. امیر سیروس پور می گوید

      ببینید بازم عرض میکنم ملاک ما سریال و فیلم ها نیست. اینا رو به فراخور ذهن نویسنده جوری درست میکنن که در قالب داستان سریال جذاب تر به نظر برسه و مخاطب رو مشغول کنه. اما تاریخ واقعی کاملا مشخصه و ما در مورد اکثر بخش هاش مطلب نوشتیم. برخی از اسامی که فرمودین هم لقب هستن. ممکن در یک سریال لقب یه شخصیت استفاده بشه و در اون یکی سریال اسم واقعی اون شخص.

  6. ناشناس می گوید

    ببین با کیا شدیم ۸۰ میلیون
    تمام سریال های کره ای دورغه و پر از چاخان و تحریف.

    ازدواج با محارم و مصرف نوشیدنی الکلی و قتل و عام برای فتح سرزمین ها و….. انسانیت نیست.

    1. Zeinab می گوید

      مثلا آقازاده های خودمون الان خیلی خوبن لم دادن جلو تلوزیون تو ویلاهای میلیاردیشون دختر جلو دستشون پره بعد داری سنگ کیارو به سینه میزنی

  7. مصطفی می گوید

    کیم یوشین اوزی گفت هدف و آرمان!!
    اولا اینکه خودت هیچ غلطی نکردی و قوای ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفری چین باکجه رو نابود کرد. این اولا

    دوم اینکه : از کی تا حالا قتل و عام مردم بی گناه و حمله به یک کشور بی طرف و چپاول ثروت مردم و هجوم بی رحمانه و وحشیانه و دزدیدن دختر های باکجه شده آرمان!!!!

    1. سلیمان می گوید

      حالا شما چرا با این لحن تند کاسه داغ تر از آش شدی
      جنگ و دعواشون تموم شده خود مردم کره براشون مهم نیست اون وقت حالا شما دست بردار نیستی؟

  8. فرزاد می گوید

    قسمت خنده دارش اینجاست تو فیلم هاشون طرف همدیگه لشکر میکشیدن و در هر جنگی هزاران یا صد ها کشته تلفات میدادن.
    بعدش هم میگفتن که این جنگ ها کشک بوده و دنبال روابط صلح آمیز و دوستانه هستیم
    خخخخخخخ
    آخه کی تو دنیا به دشمنش ارادت داره

    1. ناشناس می گوید

      سلام.کوروش برزرگ خودمون که بزرگترین فرمانده تاریخ که دشمنان شو به دوستان خود تبدیل می کرد

      1. فرزاد می گوید

        خواهشا کورو‌ش رو با یک اوزی مثل یوشین مقایسه نکن تشکر.

      2. فرزاد می گوید

        سلام کوروش کبیر رو با یک اوزی مثل یوشین مقایسه نکن
        باتشکر تشکر.

        1. امید می گوید

          کوروش هم زیاد پرونده خوبی نداشت
          با کلی جنایت و کشتار آخرش در جنگ شمال کشته شد

      3. Zeinab می گوید

        تازه شما که میدونی بقیه نمیدونن البته اگه تاریخ شاه گوانگائتو کبیر رو بدونن میدونن که این شاهم شاهی بوده مثل کوروش تازه اونایی که میگن کپی بوده از روی قهرمانای ایران برن گوگل بزنن شاه گوانگائتو یا اینو جواب بدن ببینم کجای ایران فیلمی ساخته از کوروش که فرض به مثال اینا بیان از روش کپی کنن نمیدونم چرا حس میکنن اینا قهرمان ندارن یا اینا مثلا کشوراشون از زیر بوته به عمل اومده خدایی چه منطقیه نمیدونم

  9. N84 می گوید

    شما حق ندارید به کیم یوشین توهین کنید
    شمایی که میگی یوشین فقط توی جنگ بوده و سربازان جنگیدن واقعا نمیدونی وجود یه همچین فرمانده ای قوت قلب برای سرباز هاست

    1. 샤 마한 می گوید

      احسنت کیم یوشین خیلی برای کشورش زحمت کشید

    2. لعنت برکیم یوشین عوضی می گوید

      یوشین گاوی بیش نبوده که فقط با خون مردم باکجه سیر میشده

  10. N84 می گوید

    بیدام یه آدم پسته

  11. امید می گوید

    چجوری تو فیلم رویای فرمانروای بزرگ بیدام ۳۰ هزار سرباز داشت؟؟!!
    ولی تو فیلم ملکه سوندوک هیچ.
    اصلا چرا کمک باکجه رو قبول نکرد؟؟
    در سریال یک شمشیر زن مبارز هم که اصلا کسی به اسم بیدام وجود نداشت!!!
    یک سریال جدید هم ساخته بودن بیدام کل شیلا رو تصاحب میکنه.
    آخرش حق با کیه؟
    آها راستی اصلا چه ربطی به ما داره. خدافظ

    1. امیر سیروس پور می گوید

      سلام.
      منبع ما برای مطالعه تاریخ مدارک و مستندات تاریخی هست که بر اساس اون مطالب این سایت نوشته شده. در بحث مطالعه تاریخ سریال ها و فیلم ها اصلا مدرک و سند نیستن. در مورد سوالات شما هم اگه مطالب سایت رو مطالعه کنین به جواب همه سوالاتتون میرسین.

      1. ........ می گوید

        ببخشید میشه در مورد کیم یوهوی خواهر یوشین هم بزارین؟

        1. امیر سیروس پور می گوید

          متاسفانه مطلب زیادی در مورد ایشون موجود نیست. اگه پیدا کردم چشم.

  12. Reza می گوید

    سلام
    کیم یوشین فرد بی منطقی بود اما چونچو فرد آرام و با درایت بود

  13. Omid می گوید

    سر نوشت خواهر یوشین کیم یوهوی که عاشق بی یونگ بود خواب دیده بود که فرمانروایی از نسل او خواهد بود چیشد

    1. امیر سیروس پور می گوید

      کیم یوشین خواهری به این اسم نداشت. دو تا خواهر به اسم های کیم بوهی و کیم مونهی داشت. کیم مونهی که همسر کیم چونچو شد و مین بوهی هم یه فرد عادی بود.

  14. ........ می گوید

    خب بله همون بوهی میشه در مورد اون هم بگین و اینکه از نظر تاریخی بی هیونگ وجود داشته؟

    1. امیر سیروس پور می گوید

      در مورد بوهی متاسفانه اطلاعات زیادی در دسترس نیست. اگه پیدا کردم چشم.

      1. جواد می گوید

        دوست عزیز سرزمین کره تا قبل از سلسله چوسان جدید یعنی تا ۶۰۰ سال قبل هیچ تاریخ ثبت شده ای نداره و همه اش به صورت افسانه و قصه دهن به دهن مردم چرخیده به نسل بعد منتقل شده و تحریف و مغالطه هم زیاد داره اگه بگم ۸۰ درصد قهرمانهاشون رو ازتاریخ کشورهای دیگه کپی کردن و واقعیت نداره دروغ نگفتم

        1. امیر سیروس پور می گوید

          خب اینو کی گفته؟ کتاب های سامگوک ساگی و سامگوک یوسا که تاریخ سه هزار سال پیش رو حتی روایت کردن پس چی هستن ؟ گوریوسا که تاریخ ۱۱۰۰ سال پیش رو روایت کرده پس چیه؟
          اتفاقا حرف شما یه شایعه من درآوردی و دهن به دهن چرخیده هست که توسط ملی گرایان ایرانی ساخته شده و شما بدون هیچ مطالعه ای تکرارش میکنی. کره نیازی نداره به قهرمانان کشورهای دیگه متوسل بشه چون خودش قهرمان زیاد داره.

  15. فرزاد می گوید

    نمیدونم نظر بقیه چیه ولی برام مهم نیست. حرف دلم و واقعیت رو بی رودربایستی میزنم.

    کیم یوشین هر خ.. که بوده اصلا مهم نیست.
    دانشمند بوده که جهان رو متحول کنه؟ نه
    مخترع بوده که وسیله مفیدی اختراع کنه؟ نه
    فرمانده ایرانی بوده که بخوایم بهش افتخار کنیم؟نه
    پیامبر بوده که بخوایم ازش اطاعت کنیم؟ نه
    آدم خوبی بوده که بخوایم ازش تعریف کنیم؟ نه
    آیا خدمت بزرگی انجام داده؟ نه
    ایرانی بوده؟ نه
    …؟ نه
    یک فرمانده ساده پرخاشگر بی فکر کره ای بوده که اوج هنرش همین بوده که فقط شعار بده. و با لشکرکشی و قتل عام ادعای صلح داشته باشه!!! با اون تاریخ سیاه مزخرف کره.

  16. نرگس می گوید

    سریال رویای فرمانروای بزرگ، سریال خیلی قشنگ و دیدنی است. من به جز کیم یوشین کسی رو به عنوان ژنرال و شمشیر زن قبول ندارم.

  17. ناشناس می گوید

    مسخره اس. میری تو پست کوروش بازدید بالای صفحه خورده ۲ هزار تا.
    میای تو صفحه کیم یوشین بالای صفحه آمار بازدید خورده ۴۴ هزار تا!!!
    کجای دنیا باید این رو بنویسی؟
    خنده داره. ولی مردمی که به تاریخ کره این طور علاقه مند شدن چه انتظاری دارید؟
    ادمین عزیز نظر شما چیه؟؟

    1. جواد می گوید

      همش کپی برداری از تاریخ کشورهای دیگه س و واقعی نیست مثلا داستان گیبک خیلی به اریو برزن هخامنشی شباهت داره یا داستان ملکه چونچو خیلی به همسر مهرداد اول شباهت داره و خیلی شخصیتهای دیگه که اینجا نمیگنجه بگم تاریخ کشورهای دیگه رو دزدیدن از روش برای خودشون فیلم میسازن

      1. امیر سیروس پور می گوید

        شما ملی گرایان ایرانی فکر میکنین همه دنیا بی هویتن الا ایرانیان.
        داستان گیبک تو سامگوک ساگی، سامگوک یوسا و کتب تاریخی چینی و ژاپنی اومده. داستان ملکه چونچو هم به وضوح در کتاب معتبر گوریوسا نقل شده.

    2. پاسخ می گوید

      از نظر من هم رژیم فاسد هخامنش حتی ارزش اسم آوردن هم نداره

  18. شهاب می گوید

    باتشکر
    ولی مسخره اس میری تو صفحه کوروش کبیر بازدید بالای صفحه خورده ۲ هزار تا
    میای تو صفحه کیم یوشین بالای صفحه آمار بازدید خورده ۴۷ هزار تا! اونم حدود ۱ سال
    کجای دنیا باید این رو بنویسی
    خنده داره ولی جماعتی که به تاریخ کره این طور علاقه مند شدن چه انتظاری دارید؟
    ادمین نظر شما چیه

    1. امیر سیروس پور می گوید

      به هر حال سلیقه مخاطب اینه و ما دخالتی تو این مورد نداریم. تاریخ همه ملل قابل احترام و ارزشمنده و نمیشه به سلیقه دیگران گفت مسخره.

  19. سحر می گوید

    به نظر من کیم یوشین یه آدم خوب بوده که وفادارانه به مردمش خدمت کرده

  20. . می گوید

    بهتر دیگه از فکر ۲۵۰۰سال پیش بیاییم
    کشور های دیگه دارن پیشرفت میکنن ما تو گذشتمون موندیم و هی کورش داریوش !به نظر من یوشین و گیبک چون که هر دو قسمتی از کشور کره بودن طوری نشان داده شدن که نه سیخ بسوزه نه کباب

    1. 😐😐 می گوید

      یعنی متوجه نیستی که ما باید به تاریخ کشورمون احترام بگذاریم بلاخره ما هم از همون نسل هستیم از همون آریایی های آزاده ما که کره ای نیستیم که بخوابیم فرمانده های اون ها رو تحسین کنیم من فیلم کره ای فقط برای سرگرمی میبینم و اصلا کاری به تاریخشون ندارم من فقط و فقط و فقط به تاریخ کشور عزیز خودم با تمام وجود افتخار میکنم

  21. ناشناس می گوید

    احسنت به ژنرال کیم یوشین که به سربلندی شیلا و ارمانش تصمیم می گیرد👏👏

    1. علی می گوید

      ولی خیلی اشتباهات تاریخی توش وجود داره مثلا اونجا ک میگه کیم چونچو پسر پادشاه جینجی هستش
      در حالی که این یه اشتباه محضه
      اون پسر بانو چیونمیونگه
      نه پادشاه مخلوع

  22. ۰۰۰۰۰ می گوید

    چابی خیلی وفادار بود احسنت

  23. ناشناس می گوید

    کیم یوشین یک فرمانده بود که از دل و جان برای کشورش زحمت می کشید او می خواستمردمش در ارامش زندگی کنند و سه قلمرو یعنی چین ژاپن کره باهم متحد بشوند تا جنگ میان کشورش نباشد

    1. کیوان می گوید

      هنوز نمیدونی ۳ قلمرو کل کره بود؟؟
      که ۳ قسمت شده بود؟؟واقعا چرا کامنت این بی سواد ها رو تایید میکنید؟؟
      گوگوریو و شیلا و باکجه کره بودند.
      تسانگ چین بود.
      وایی هم ژاپن بود. اگر توضیحی جامونده نویسنده عزیز لطف کنه. به فرمایشات بنده اضافه کنه.

      1. امیر سیروس پور می گوید

        ممنون بابت توضیحاتتون.
        ما هر کامنتی که توهین آمیز نباشه رو تائید میکنیم. حالا چه صحیح باشه چه غلط.
        تسانگ و وایی به اشتباه دوبله شدن در صدا و سیمای ایران. صحیحشون تانگ و وا هستش که همونطور که فرمودین معادل چین و ژاپن باستان میشن.

  24. حسین می گوید

    سلام . یکی از خواهران کیم یوشین که عاشق بی هونگ خواب دیده بود که یک فرماروا از نسل اون خواهد بود اما آخرش بر عکس شد فرماتروایان بعدی شیلا بعد از چونچو از نسل یکی دیگه از خواهر های کیم یوشین یعتی همسر چونچو بودن . و اینکه در مورد بی هونگ جیزی می دونید همونی که فرمانده گویمون بود البته امیدوارم درست اسمش رو نوشته باشم و اینکه به نظر من همین بی هونگ می تونست جومونگ شیلا باشه اما خودش نخواست به نظر من مثل آب خوردن می تونست فرمانروا بشه

  25. علیرضاهمتی نژاد می گوید

    بزرگترین قهرمانان کره، هموسو، جومونگ، موهیول، ته جویونگ، سورو، سوسانو، کیم یوشین، گیبک، بونگه سومون، کیم چونچو

    1. Zeinab می گوید

      یئون گا سومونو نوشتی من نفهمیدم

    2. یک سؤال می گوید

      سوسانو و سورنا رو هم بین این اسامی نوشتی؟!!!!!!

  26. علیرضاهمتی نژاد می گوید

    تاریخ کره کاملاربزبه ری واقعی هستش

    1. صالح می گوید

      تاریخ نداشته و مسخره و مزخرف کره خیلی داغونه
      فیلم هاشون هم که همش چاپخانه و مثلا
      ۱۰۰ نفر تو فیلمشون میارن بعدش گفتند اینا مثلا ۱۰۰ هزار نفر هستند!!!!
      خنده داره

      1. سلیمان می گوید

        شما یک جومونگ رو دیدی این طور نظر میدی
        ولی تو فیلم های جدیدشون مثل دریاسالار و نبرد بزرگ دژ انسی یک لشکر چند ده هزار نفری آوردند

  27. محمد امین می گوید

    کیم یوشین آدم جنگجویی بوده

    1. صالح می گوید

      بله آدم وحشی و بی فکر و بی خرد و قاتل و بی رحمی بوده

  28. هیا می گوید

    من‌ عاشق سریال رویای فرمانروای بزرگ هستم
    مخصوصاً کیم یوشین عاااالیع
    فقط کیم یوشین و همسرش بانو جیسو

    1. صالح می گوید

      منم نفرت دارم ازشون همشون کثیف تر از هم بودند.
      چونچو سگ چینی های نجس بود
      اویجا هم یک پادشاه خوشگذران و بی فکر و عیاش بود
      یوشین و سودینگفانگ ۲ قاتل شرور بی رحم کثیف بودند
      که به باکجه ناجوانمردانه حمله کردند. با اون استدلال مزخرفشون
      بیدام هم یک اوزی بلندپرواز خودخواه نادان بود

      1. شالح می گوید

        بی شرف ها همه رو قتل عام کردند.
        تمام مردم باکجه رو
        انصافا این کجاش انسانیته؟؟

        1. فرزاد می گوید

          حرفت درسته ولی بلند پروازی بد نیست بیدام آدم بدی نبود

  29. هیا می گوید

    کیم یوشین خیلی خوش قیافس
    و‌واقعا درخشش زیادی در سریال رویای فرمانروای بزرگ داشت

  30. هیا می گوید

    آها زیباترین سریال رویای فرمانروای بزرگ
    خیلی سریالشو دوست دارم مخصوصا کیم یوشین و بانو جیسو

    ضمنا بوبنین هم نقشش قشنگه در سریال

  31. ایرانیم می گوید

    سلام و درود
    من بشخصه عاشق فیلمهای کره‌ایی هستم مخصوصا جومونگ و رویای فرمانروای بزرگ.
    با احترام به نظر بقیه دوستان من معتقدم کیم یوشین بهترین فرمانده و فردی بود که هیچ وقت متزلزل نشد.
    بنظرم بهتره به اسطوره های تاریخی بقیه هم احترام بگذاریم تا به اسطوره های خودمون احترام گذاشته بشه.
    فقط یه سوال جومونگ فرمانده واقعی بوده؟؟ من فکر میکردم فقط خیالیه.

    1. امیر سیروس پور می گوید

      پادشاه دونگ میونگ که اسم زمان کودکیش جومونگ بود، موسس امپراطوری گوگوریو به شمار میره و شخصیتی واقعی هست.

      1. صالح می گوید

        احسنت درود بر شما. فقط یه مطلب رو فراموش نکنید. جومونگ وجود داشته ولی نه این طور که ۵۰ متر بپره بالا و یک سوزن رو از فاصله ۱ کیلومتری با کمان بزنه و هزار نفر رو حریف باشه!!!
        شاهزاده بویو بود
        که با کمک قبایل اطراف بویو نیرو جمع کرد و به جنگ با چین رفت. بعد از فتح شهیر به اسم زوانتو منطقه گوگوریو رو ایجاد کرد.
        پس از اون نوه اش (به اسم دیمیشن یا همون موهیول با لشکرش بویو رو نابود کرد)
        ولی تو فیلم هاشون خیلی چاخان کرده بودند و چرت و پرت سرهم کردند
        موفق باشید

  32. محمد می گوید

    سلام ..چرا ادامه سریال های جومونگ دوبله و پخش نمیشه البته من شنیدم بخاطر لطمه به داستان و قابل حذف نبودن پخش نمیشه …کسی خبر داره

  33. پرنیا می گوید

    کاش اینهمه که به تاریخ کره علاقه نشون دادید کمی به تاریخ ایران خودمون اهمیت میدادین
    فیلمایی که کره ایا میسازن همش دروغه و همراه با اغراق همه ی اینارم جمع کنین به خاک پای کوروش کبیر هم نمیرسن

  34. ناشناس می گوید

    سلام.
    با ارض خسته نباشید به اقای سیروس پور

    ژنرال کیم یوشین‌ یک فرمانده بزرگ تاریخ کره است که او فرمانده اغازگر اتحاد سه قلمرو کره بود که هدفش رفاه مردم سه قلمرو بود

    لطفا درباره ی کیم سانگ گوانگ پسر اول کیم یوشین که در سریال رویای فرمانروای بزرگ نشون داده بود اگر مطلبی در موردش در تاریخ کره امده برای ما ارائه بدین

    1. امیر سیروس پور می گوید

      سلام. پاینده باشید.
      متاسفانه در مورد ایشون مطلب زیادی در دست نیست.

  35. محمد می گوید

    بنام حاکم یگانه و مطلق جهان آفرین و دروددبر رسولش و خاندان پاک آن رسول
    بزرگواران شما چه نظرتون خوب باشه یا بد کاری ندارم
    ولی در واقعیت کیم یوشین یک فرمانده بزرگی بوده و کسی بود که که کره را متحد و ارتش تانگ(بعضی از دوستان فرمودند که کیم یوشین بی رحم بوده و با فرمانده اهل تانگ دست به چپاول زده اند که اشتباه است زیرا فرمانده یوشین با غارت مخالف بودند و با مردم نجنگیدن بلکه آن چپاول به دست ارتش تانگ رخ داده و شما هم میدانید که فرمانده کیم یوشین با کشور و سیاست های تانگ مخالف بوده) را از کره بیرون انداخت و جنگ میان سه قلمرو را پایان بخشید(برای استقرار آرامش باید خونهای زیادی ریخته شوندتا نهال آرامش در سرزمینی کاشته شود و این بی رحمی نیست بلکه تقدیر وجود انسان این چنین است)
    ضمنا اگر سربازان شجاعی همچون خودش داشته بود شکی نبود که ایشان هم با تعداد کمی سرباز مثل فرمانده بزرگ گی بک باعث همچین موفقیتی نیز میشد ضمنا اون فرمانده در نقش یک فرمانده واقعا با استراتژی هایی که داشت فوق العاده بود و من که عاشقشم ضمنا هر چند این موضوع خود شکوهی است من نیز آن فرمانده را ستایش میکنم ولی به تاریخ پر از غرور کشورم نیز افتخار میکنم و هرگز نباید به خاکی که از ان زاده شدیم پشت کنیم حتی اگر بد باشد و بجای پشت کردن باید قلم شکوه کشورمان را با جوهر وجودمان به ثبت افتخارات زیاد به کار بندیم و نام ایران را هر روز درخشنده تر و پرآوازه تر گردانیم❤❤❤❤❤

  36. طوگاد می گوید

    برخی فرماندهان مانند کیک یوشین بودند که از صدها پادشاه تاثیرگذارتر و مهم تر بودند. هرچند از اقدامات دیپلوماتیک چونچو هم نمیشه گذشت.

  37. بهادر می گوید

    کیم یوشین یک اسطوره هست کم مرد مثل ایناهس که خالصانه برای کشورش میجنگه

    1. امید می گوید

      نه

      1. مرگ بر کیم یوشین قاتل می گوید

        جناب سیروس پور ی سوال دارم اویجا تو سریال تجویونگ بود؟

        1. امیر سیروس پور می گوید

          سلام.نه

      2. مرگ بر کیم یوشین قاتل می گوید

        چونچو که سگ چینیهای نجس احمق بود… کیم یوشین و سودینگ فانگ دو قاتل شرور عوضی بی رحم بودن به بهانه اتحاد سه قلمرو به بکجه حمله کردن اتحاد سه قلمرو هم بهانه ای برای چونچو بود که به امپراتوریهای دیگر تجاوز کند و آنها را غارت کند

  38. مرید می گوید

    کیم یوشین قدرتمندترین و داناترین فرمانده نظامی اون دوران بود و همیشه بر ارمان اتحاد وفادار بود.مردم اونو از خود فرمانروا نیز بیشتر دوست میداشتن.حالا بعضیا نمیخوان افتخارات اونو باور کنن،هیچ کاری نمیشه کرد ولی به نظر من یک انسان نترس و با درایت و جنگجویی بود.

  39. مرید می گوید

    انسانی که در راه رسیدن به آرمان پادشاه و خودش،حاضره پسرش رو بکشه و یا طرد کنه،در وفاداری اون شک جایز نیست.حاضر میشه هرگونه ذلت رو تحمل کنه ولی به فرمانروای خویش فشار نیاوره،به نظرم دلسوزترین انسانه

  40. مهدی میگوید می گوید

    چرا مقبره کیم یوشین قهرمان شیلا را نگفت
    و تعداد جنگ هایی که وی حضور داشت

  41. مهدی می گوید

    سلام صالح
    کی بکجه و گوگوریو را نابود کرد
    یوشین

  42. ناشناس می گوید

    سلام
    اون‌هایی ک از کیم یوشین انتقاد میکنن و بهش میگن فرمانده ساده پرخاشگر پر ادعا ک با لشکر کشی و قتل عام ادعای صلح دارع و…. برید ی نگاهی به تاریخ کره بندازید بعد بیاد حرف بزنید
    ۳ قلمرو کی متحد کرد؟؟
    همین کیم یوشین ۳ قلمرو متحد کرد و برید تحقیق کنید لقب هایی ک مردم بکجه گوگوریو و بقیه کشور ها اون زمان بهش دادن چی بوده؟؟
    کیم یوشین و گیبک شهرتشون به روم هم رسیده بود اما شهرت کیم یوشین از گیبک خیلی بیشتر بود
    مثلا اگر کسی توی روم میگفت گیبک رو میشناسی میگفتن همونی ک کشورش همسایه کشور کیم یوشن؟؟
    کسایی هم ک به کیم یوشین میگن بی درایت بی منطق حتما بخونن کسی ک بی درایت و بی منطق باشع هیچ وقت و توی هیچ جنگی پیروز نمیشه و همیشه شکست میخوره بعد چجوری یوشین این همه افتخارات جنگی داشته؟؟؟
    کیم یوشین فقط وقتی ک شیلا و تانگ میخواستن متحد بشن مخالف بود ک این بی درایتی و بی منطقی نمیشه شما با یک موضوعی مخالفی پس شما بی درایت و بی منطق میشی؟؟؟؟
    که این مخالفت یوشین دلیل داشته به دلیل اینکه فرمانده هان و سربازان تانگ به سربازان شیلا اهانت میکردن و فرمانده کیم یوشین میخواست غرور شیلا رو حفظ کنه از طرفی کیم یوشین میدونست ک در سر امپراطوری تانگ چی می‌گذره و قصدشون تصرف شیلا بوده به همین دلیل با موضوع متحد شدن و کمک خواستن از تانگ مخالف بود و اسرار به شکستن پیمان نامه داشت
    این مخالفت به منظور حفظ غرور شیلا و وفادار بودن ب کشورش رخ داد چطور شما به این میگین بی منطقی؟؟؟
    فرمانده کیم یوشین یکی از با درایت ترین فرماندهان کره بوده
    و در مورد فرمانده گیبک درسته ک گییک با ۵ هزار سرباز تونست ۴ بار لشگر ۵۰ هزار نفری یوشین رو شکست بده اما این دلیلی نمیشه ک بگیم گیبک از یوشین بهتر بوده توی اون جنگ روحیه سربازان بکجه از سربازان شیلا خیلی بالاتر بود و اولین چیزی ک توی جنگ های اون دوران مهم بود روحیه بود به خاطر همین گیبک تونست ۴ بار یوشین رو در اون جنگ شکست بده حتی در رویای فرمانروای بزرگ در آخرین جنگ گیبک ک بعد از اون جنگ مرد خود گیبک به یوشین گفت ک من در جنگی عادلانه شکست خودرم درسته ک یوشین ۵۰ هزار سرباز داشت و گیبک ۵ هزار اما روحیه سربازان بکجه ۱۰ برابر بیشتر از سربازان شیلا بود و روحیه سربازان شیلا ۱۰ برابر کمتر بود پس این موضوع یه برابری ایجاد میکنه
    از طرف دیگری گییک هیچ دشمنی نداشته و بدون هیچ استرسی روی خودش کارد و تبدیل شد به فرمانده گیبک اما یوشین چی؟؟؟ یوشین ایقدر مشکلات و دشمن داشته و اون ها رو شکست داده ک شده فرمانده بزرگ کره مثل ( بیدام ،پاچینگ چانگ، پدر بزرگش ملکه شیلا ک خائن بود بی هیونگ ک خودش دوست یوشین بود اما شورش کرد و…..)
    مثل این میمونه ک ۲ نفر توی یک دانشگاه هستن یکی پدرش پولداره و اون پسرش ک دانشجو هست هیچ درسی نمیخونه و فقط آخر ترم پدرش چند میلیون پول به حساب استادای پسرش واریز میکنه و اون ها بهش بالا ترین نمره رو میدن
    اما یک نفر همیچین پولی نداره و مثل چی زحمت میشکه و درس میخونه و عادلانه میاد بالا و نمره قابل قبولی میگره
    این ۲ موضوع کاملا شبیه هم هستند گیبک بدون هیچ استرسی روی خودش کارکرد و هیچ دشمنی هم نداشت دقیقا مثل اون دانشجویی ک با دوستاش میره صفا سیتی و اصلا به فکر درس نیست و بعد آخرش پدرش پول واریز میکنع به حساب استاداش و بهش بالا ترین نمره رو میدن
    و یوشین با توجه به تمام مشکلات و دشمن تراشی هایی ک برای اون کردن باز هم بالا تر از گیبک ایستاده دقیقا مثل اون دانشجویی ک زحمت میشکه درس میخونه و عادلانه میاد بالا
    گییک فرمانده خوبی هست اما در سطح خودش هیچ کس به پای فرمانده یوشین نمیرسه
    ژنرال کیم یوشین بزرگ ترین و بهترین و با درایت ترین فرمانده۳ قلمرو و کره است
    و بهترین جنگجو و شمشیر زن تاریخ کره است

    1. مونمو کبیر می گوید

      هزاران هزار درود بر شما

    2. Mohsen می گوید

      بزرگترین فرمانده سه قلمرو،یون گائه سومون بود

  43. امید می گوید

    متاسفانه چه قدر کمی از مردم ساده تشریف دارند

    اصلا مردم چین هم اسم کیم یوشین رو نشنیده بودند حالا چه برسه به رم!!

    وقتی پیروزی افسانه ای دژ آنسی برای مردم مهم گوگوریو نیست اون وقت میان از یوشین که کشورشون رو نابود کرده تعریف کنن؟؟!
    مردم باکجه هم که بی رحمانه قتل عام شدند (توسط چینی ها) که عامل این کشتار هم حمله شیلا بود که باعث پخش شدن ارتش بکجه شد
    گیبک فقط با ۴ هزار نفر (که ۲۰۰ تاشون هم خائن بودند) دقیقا ۱۵ هزار شیلایی رو به درک واصل کرد
    و در اخرش هم به خاطر خیانت درباریان و تعدادی از لشکرش نابود شد ( در فیلمش هم نشون داد)

    حالا انتظار دارید از یوشین تعریف بشه

    1. جواد می گوید

      باریکلا ایکاش بقیه هم این بینش شما رو داشتن مشخصه همه این داستانها رو از تاریخ ایران و روم و چین کپی کردن چون داستان قهرمانهاشون خیلی شبیه به قهرمانهای ایران و رومه

      1. امیر سیروس پور می گوید

        اره فقط ایران و روم و چین و یونان تاریخ دارن. بقیه بی هویتن و زیر بته عمل اومدن.
        کاش قبل از حرف زدن کمی مطالعه داشتیم؟

      2. پاسخ می گوید

        کاربر جواد
        شما دیگه خیلی متوهمی
        مواد مخدر مصرف داشتی یا تأثیر فکر و خیال زیاد هستش؟

  44. امید می گوید

    وقتی پیروزی افسانه ای دژ آنسی برای مردم گوگوریو زیاد مهم نیست اون وقت میان از کیم یوشین که کشورشون رو نابود کرده تعریف کنند؟؟
    پس از اون حمله (بعد از ۲۰۰ سال) مردم گوریو با نهایت شرافت انتقامشون رو از شیلا گرفتند

    1. Zeinab می گوید

      اینو قبول دارم خیلیم درسته ولی مگه توی کل سه امپراطوری فقط مردم گوگوریو هستن که باید ستایشش کنن توی خود فیلم میگه شهرتش تا جاییه که به گوگوریو بکجه وائه تانگ و جاهای دیگه رسیده بعد شما فقط میگی گوگوریو؟

    2. پاسخ می گوید

      به هر حال شیلا و گوگوریو هردوشون نابود شدند و از نقشه هم محو شدند این قدر جوش نزنید و باهم دعوا نداشته باشید

  45. ناشناس می گوید

    سلام وقت بخیر بنظرمن یوشین فرمانده کشورش بود و برای کشورش زحمت می کشید مانند فرماندهان ایرانی اون برای مردم خودش زحمت فراوان و به یاد ماندنی کشید اگه بد و کثیف بود چرا حالا کلی مجسمه و اسمش تو زباح های مردم کره پیچیده پس اینقدر حرف چاخان و مذخرف نگویید

  46. ناشناس می گوید

    من عاشق رویای فرمانروای بزرگ و افسانه اوک نیو هستم در رویای فرمانروای بزرگ : یوشیو و بیونگ و همینطور بانو جیسو خیلی خوب و با احساس بازی کردند و در افسانه اوک نیو : خدت اوک نیو از همه بهتر بازی میکرد و یک زن شمشیر زن بود و در ضمن شما دارید در مورد یک کشور دیگه صحبت می کنید و بحث می کنید خوشتون میاد اونا هم فرماندهان ما صحبت کنند و در موردشان غیبت کننند

  47. حقیقت می گوید

    داداش اونا فیلمه به واقعیت هم ۱ درصد نزدیک نیست.

    1. امیر سیروس پور می گوید

      سلام. سریال ها چیزی رو نشون میدن که تمام یا قسمتی از اونا ممکنه حقیقت داشته باشه.اما ما اینجا با فیلم و سریال ها کاری نداشته و نداریم. اینجا ما در مورد تاریخ صحبت میکنیم و منابع تاریخی. مقالات بنده هم از روی منابع تاریخی نگاشته شدن نه فیلم و سریال

  48. حقیقت می گوید

    با ارفاق تا به این لحظه تاریخ ۹/۱۴۰۰
    تعداد بازدید صفحه خشایار شاه کبیر شاه بزرگ ایران
    و کسی که رم و یونان رو با خاک یکسان کرد :
    فقط ۲ هزار تا

    آمار بازدید صفحه کیم یوشین یک فرمانده ساده کره ای که ربطی هم به ملت شریف ایران نداره :
    ۱۱۵ هزار تا به این لحظه

    حالا اشک بریزید که تاریخ نداشته پر دروغ و خیال پردازانه اون جغله کشور کره این طور محبوب شده!

    1. محسن می گوید

      معلومه این باستان پرستان ایرانی حسابی آتش گرفته اند و سوخته اند چون هیچ طرفداری ندارند
      بمیرید بدبخت ها
      ممنون از نویسنده گرامی بابت این مطالب خوب و زیبا

      1. امیر سیروس پور می گوید

        خواهش میکنم. نظر لطفتونه

  49. Sooung می گوید

    مگه میشه بانو جیسو دختر چونچو باشه یعنی بانو جیسو با داییش ازدواج کرده بود؟؟

    1. امیر سیروس پور می گوید

      بله دقیقا با داییش ازدواج کرده. در زمان باستان ازدواج محارم در اکثر کشورهای جهان وجود داشته و این چیز عجیبی نیست.

  50. N84 می گوید

    نه خیر بانو جیسو دختر یکی از درباریان بوده هم تو تاریخ نوشته هم تو فیلم هم توی منبع های دیگه من تو همشون گشتم

  51. ناشناس می گوید

    در پاسخ نرگس جان هم باید بگم دقیقا
    منم همینو نظرو دارم
    شمشیر زن فقط کیم یوشین
    وسلام

  52. ناشناس می گوید

    +حقیقت
    شما که میگی فیلمه د آخه یکم دقت کن این فیلما رو از رو تاریخشون ساختن مثل ما

  53. یون گه سومون می گوید

    که مردم بکجه رو قتل عام کردن… لعنت بهشون… مردم رو قتل عام میکنن… بعد دم از انسانیت و متحد کردن سه قلمرو میزنن من ک از چونچو نفرت دارم خیلی زیاد لعنت بر کیم یوشین و سودینگ فانگ

  54. یون گه سومون می گوید

    اونایی که از یوشین دفاع میکنن مغذشون رو کار بندازن همون یوشین بیرحم و سودینگ فانگ کل مردم بکجه رو قتل عام کردن…

  55. یون گه سومون می گوید

    ی نظر دیگه ای هم دارم… به نظر من اگر وقتی که شیلا جنگ داخلی داشت و ملکه سونگمان شورش کرد اگه اون موقع بکجه به شیلا حمله میکرد شیلا نابود میشد نمیدونم این اویجا خیلی خنگ بود من جای اویجا بودم همون موقعی که شیلا جنگ داخلی داشت بهش حمله میکردم

  56. ناشناس می گوید

    من یانگ مانچون و یون گه سومون و گیبک رو دوست داشتم بیدام رو هم خیلی دوست دارم عشقه… عشقققققققققققققق این کیم چونچو حرص و طمع زیادی واسه قدرت داشت به خاطر همین با بهونه ی متحد کردن سه قلمرو همه ی کشورها مثل بکجه و گوگوریو رو تصرف کرد… مردم بکجه رو هم کیم یوشین قتل عام کرد.. لعنت بر چونچو و سودینگ فانگ و یوشین بیرحم

  57. ناشناس می گوید

    راستی جومونگ ادامش هست برید جامیونگ گو رو ببینید ولی دوبله نشده

  58. حامد می گوید

    نظر شما
    بىدام به مردم فقىر کمک مىکرد و مىخواست که شىلا رو قدرتمند کن ام کىم ىوشىن و چونچو بهش حسودى مىکردن چون بىن مردم
    طرفدار زىاد داشت

  59. یون گه سومون می گوید

    بیدام هم خیلی ادم خوبی بود… چونچو سگ چینیها بود…

  60. یون گه سومون می گوید

    چونچو و یوشین حسود بودند… بیدام خیلی ادم خوبی بود…

  61. یون گه سومون می گوید

    خب حالا به اونایی که میگن یوشین بکجه و گوگوریو رو نابود کرده میخوام بگم… ایا نابود کردن یک کشور افتخاره که میگین یوشین کشور بکجه رو نابود کرده؟ ایا نابود کردن یک کشور افتخاره

  62. سانشان می گوید

    راستی یون گه سومون چی شد؟ با یانگمانچون آشتی کردن؟ قلعه آنسی چطور تصرف میشه؟ میشه سوالهای منو پاسخ بدید جناب سیروسپور

  63. سانشان می گوید

    علت مرگ یانگ مانچون چی بوده به این سوال هم پاسخ بدین؟

  64. ناشناس می گوید

    جناب سیروس پور میشه به این سوال من جواب بدین… یون گه سومون با یانگ مانچون دشمن بودن ایا آشتی میکنن؟ میشه توضیح بدین

  65. Seda می گوید

    بله شاید کیم یوشین با سپاه ۵۰ هزار نفری گیبک ۵ هزار نفری رو به سختی شکست داد اما اگر شما یگکم کتاب های تاریخ کره رو مطالعه کنید پی خواهید برد که یوشین چه کرده من بار ها اون کتاب هارو مطالعه نمودم و متوجه شدم که آنچه در تاریخ است کمی با متفاوت با سریال هاست و اما در مورد تفاوت ها اگر بخواهیم بگوئیم سریال رویای فرمانروای بزرگ درست در تاریخ است بانو میشیل در تاریخ به طور واضح بیان شده اما در این سریال نه در مورد ملکه سوندوک باید بگوئیم که این سریال هم از نظر تاریخی دارای اشکال می باشد و در مورد اینکه۳ قلمرو چه بودند شیلا و گوگوریو و باکجه بودند شیلا که توسط امپراطور هیوک گئسو و گوگوریو را که میدانیم مطمئنا جومونگ و باکجه هم توسط اونجو پسر دوم سوسانو بنیان گذاشته شدند

  66. ناشناس می گوید

    راستی جناب سیروس پور موهیول توی سریال جامیونگ مردم ناکرانگ رو قتل عام و غارت کرد مگه تو تاریخ ننوشته بود که موهیول مردم بقیه کشورها رو مثل مردم خودش دوست داشت؟

    1. مرگ و لعنت بر کیم یوشین جنایتکار می گوید

      کیم یوشین ادم وحشی و قاتل بوده اصن هیچی حالیش نمیشد همه مردم بکجه رو قتل عام کرد…

  67. ❤️❤️ می گوید

    واقعا نمونه یک سپه سالار هستش

  68. بتوچه می گوید

    ببین چه مردم فشار خوری داریمم ما قهرمان ها کشورشون عرضع زر زدن ندارن میان کوروش و با کیم یوشین مقایسه میکنن

  69. جواد می گوید

    واقعا نویسنده فیلم رویای پادشاه چی زده بوده که این فیلنامه رو نوشته -کیم چونچو از بچگی به عنوان گروگان به دربار تانگ رفته بود و اونجا حسابی پخته بودنش وقتی هم برگشت به شیلا در واقع به قصد خیانت و تسلیم سه پادشاهی به تانگ و انتقام از دربار شیلا بود که به عنوان گروگان فرستاده بودنش -حالا هر چقدر هم سعی کنی کیم چونچو رو شبیه گاندی نشون بدی بازم بوی گندش بلند میشه

  70. جواد می گوید

    اگر قرار به اتحاد سه پادشاهی بود کوگوریو باید شبه جزیره رو متحد میکرد چون هم قویتر بود هم قدیمی تر از اون دو کشور دیگه چونچو حقی نداشت به این بهانه سه پادشاهی رو به خاک و خون بکشه

  71. ژیکتور می گوید

    بنظرم ژنرال گیبک از نظر فرماندهی برتری داشت به یوشین. اگه خیانت نمیدید و ارتش چین هم در کار نبود، کیم یوشین هیچوقت حریف گیبک نمیشد

  72. طاهر می گوید

    ممنون مقاله عالی
    بعضی دوستان گفتند که کیم یوشین قتل و عام کرده و این حرفا
    که اصلاً حرفشون درست نیست
    خب تو میدان جنگ که نقل و نبات که پخش نمی‌کنند که
    باید دشمن رو کُشت دیگه

  73. داوود می گوید

    ولی از حق نگذریم کیم یوشین فرمانده ای با این همه پیروزی و دستاورد بوده:
    از بین بردن باکجه
    سقوط و نابودی گوگوریو
    شکست ارتش مهاجم تسانگ (تانگ)
    غلبه بر دژهای جزایر جنوبی
    قلع و قمع سپاه شورشی ۳۰ هزار نفری بیدام و همچنین پیروزی در مقابل ارتش ۴۰ هزار نفری ژاپن (وایی)

  74. مونمو کبیر می گوید

    بی شک، کیم یوشین بزرگ بهترین و بزرگترین قهرمان تاریخ کره است.❤🌸

  75. Mohsen می گوید

    یون گائه سومون بزرگترین ژنرال تاریخ کره…کسی که بارها ارتش میلیونی تانگ رو شکست داد

ارسال یک پاسخ