پادشاه سئون

ته اینسو که با نام پادشاه سئون (۸۱۸-۸۳۰) نیز شناخته می شود؛ دهمین پادشاه از امپراطوری کره ای بالهه بود.او قدرت کشور را احیا کرد و امروزه به عنوان آخرین پادشاه بزرگ بالهه قبل از سقوط ان در یادها مانده است.
مقدمه:
ته اینسو چهارمین نسل از نوادگان برادر جوان تر ته جویونگ؛ ته یا بال بود.در گرماگرم کینه ای که بین دو شاخه ی خاندان سلطنتی رخ داده بود؛ او در طی سال های ۸۱۷ و ۸۱۸ به سلطنت رسید.او اختیارات سلطنتی را مجددا بنیان نهاد و قوای نظامی را به طرز فوق العاده ای تقویت نمود.
دوران سلطنت:
پادشاه سئون به شدت بر توسعه ی وسعت امپراطوری تمرکز نمود و نبردهایی را راه اندازی کرد که به زیر سلطه درآوردن بسیاری از قبایل مالگال شمالی از جمله قبیله ی هیشوی موهه انجامید.کشور گوگوریو کوچک که در شمالی غربی بالهه و شبه جزیره ی لیائودونگ قرار داشت؛ جذب بالهه شد و او دستور توسعه ی کشور را به سمت جنوب و شیلا داد.
در خلال ۱۲ سال سلطنت وی؛او ۵ مرتبه فرستاده هایی را به ژاپن به منظور برقراری روابط دیپلماتیک به همراه افزایش روبط تجاری بین دو کشور روانه کرد.با اینکه ژاپن از بالهه میخواست تا به دلیل هزینه های هنگفت پذیرایی از سفرا اندازه ی سفارت خانه ی خود را محدود کند؛ ولی با سفرای بالهه در ژاپن به گرمی رفتار می شد.شریان تجاری که بر روی دریای شرقی ایجاد شد سبب گردید تا بالهه به یکی از مهم ترین شرکای تجاری ژاپن بدل گردد.
او در سال ۸۳۰ فوت کرد و نوه اش ته اینجین جانشین وی شد.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
علیرضا پورشامحمدی

بسیار عالی ???????