پادشاه گوموا

پادشاه گوموا (تولد: ۴۸ قبل از میلاد – وفات: ۷ بعد از میلاد) دومین پادشاه دونگ بویو (بویو شرقی)؛ یکی از پادشاهی های باستانی کره ای بود. داستان وی در سه کتاب سامگوک ساگی؛ سامگوک یوسا و کتاب پادشاه دونگ میونگ نوشته شده است.

تولد و مقدمه:

گوموا پسر هه بورو یکی از فرمانروایان بویو شرقی بود.بر اساس سامگوک یوسا؛هه بورو پیر بوده و هیچ فرزندی نداشت.در این حال او در زیر یک تخته سنگ بزرگ در نزدیکی دریاچه گون یون یک قورباغه یا حلزون طلایی رنگ به شکل یک کودک یافت.هه بورو آن کودک را گوموا به معنی قورباغه طلایی (یا حلزون طلایی) نامید و بعدها او را ولیعد نمود.
زمانی که هه بورو پایتخت را به شرق و گاسوپ وون در مجاورت دریای شرقی منتقل نمود؛ او توانست بویو شرقی را تاسیس کند.

دوران سلطنت:

گوموا بعد از مرگ هه بورو به سلطنت رسید.در جوار رودخانه ی اوبال؛ او با بانو یوها که دختر طرد شده ی خدای رودخانه ی هابک بود ملاقات کرد و او را با خود به قصر آورد.او توسط نور خورشید باردار شد و جومونگ را به دنیا آورد.
هفت پسر گوموا از جومونگ متنفر بودند و به همین دلیل شروع به آزار وی نمودند. در زمانی که جومونگ یک تخم بود؛ گوموا چندین مرتبه سعی نمود تا او را نابود کند اما بعدها این عمل را رها کرد زیرا تخم فنا ناپذیر بود. جومونگ بعدها به جلبن یا بویو شمالی سابق فرار کرد و بعدها در همان مکان گوگوریو را تاسیس نمود.

مادر موسس گوگوریو:

زمانی که بانو یوها مادر جومونگ فوت کرد؛گوموا برایش یک خاکسپاری به عنوان ملکه مادر( ملکه مادر گوگوریو) برگزار نمود.این اتفاق در حالی رخ داد که او هرگز ملکه نبوده است.جومونگ چندین هدیه را به گوموا به منظور قدردانی در مورد سرپرستی مادرش فرستاد و ظاهرا صلح نیز بین دو پادشاهی مجددا احیا شد.
مرگ:
بعد از فوت گوموا؛ پادشاهی به پسر ارشد وی تسو رسید.پادشاه ته سو در خلال حکومت دومین پادشاه گوگوریو (پادشاه یوری) چندین مرتبه به آن حمله نمود.سومین پادشاه گوگوریو یعنی پادشاه تموشین به بویو شرقی حمله نمود و تسو را کشت.بعد از منازعات داخلی؛بویو شرقی سقوط کرد و سرزمین های ان به دست گوگوریو افتاد.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
علیرضا پورشامحمدی

خوب بود اما سامگوک ساگی و سامگوک یوسا جریان رو خیلی تخیلی جلوه دادن