دژ هواندو

دژ هواندو ( کره ای) یا واندو (چینی)، دژی کوهستانی متعلق به امپراطوری باستانی و کره ای گوگوریو بود  که به منظور محافظت از پایتخت دوم گوگوریو در منچوری (گانگ نه) ساخته شده بود.

 

 

تاریخ:

در سال سوم قبل از میلاد، پادشاه یوری از گوگوریو پایتخت را به دژ گانگ نه منتقل نموده و دژ سنگی مقدس را ساخت. دژ گانگ نه که پایتخت نیز بود، دژی در جلگه ی رودخانه ی یالو بود در حالی که ” دژ سنگی مقدس” شهری مستحکم در کوهستان بود که بعدا توسط پادشاه ساسانگ از گوگوریو به هواندو تغییر نام یافت.

گوگوریو قدرت خود را افزایش داده و شروع به تهدید نمودن فرمانداری های چینی نمود که در آن زمان تحت کنترل اسمی سلسله وی بودند. در سال ۲۴۲، دونگ چون به یک دژ چینی در نزدیکی دهانه ی رودخانه یالو حمله نمود که به جنگ گوگوریو و وی انجامید و سلسله وی در سال ۲۴۴ به گوگوریو حمله کرده و خاک هواندو را به توبره کشید.

گوگوریو حضور چینی ها در شبه جزیره کره را با تصرف فرمانداری للانگ در سال ۳۱۳ خاتمه داد. اما گوگوریو با مقابله ی قبایل ژیانبی که از اجداد مغول ها بودند و بخش شمالی چین را تصرف کرده بودند، مواجه شد. قبیله ی مارونگ از ژیانبی ها به گوگوریو حمله نموده و هواندو را در سال ۳۴۱ نابود کردند و و برای تامین نیروهای کار ارزان قیمت، هزاران زندانی و اسیر گرفتند. ژیانبی همچنین بویو را در سال ۳۴۶ نابود کرد و روند مهاجرت مردمان آن را به گوگوریو سرعت بخشید. گوگوریو اگرچه موقتا تضعیف شد ولی به زودی احیا شده و روند توسعه ی خود را ادامه داد.

 

 

مکان میراث جهانی یونسکو:

باقی مانده این دژ کوهستانی بخشی از میراث جهانی یونسکو به همراه شهرهای پایتخت و مقابر امپراطوری باستانی گوگوریو می باشد. آن در ۲.۵ کیلومتری غرب جیان در منطقه جیلین در شمال شرقی چین و در نزدیکی مرز کره شمالی قرار دارد.

 

عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمد حسین

بسیار بسیار روان و عالی بود متشکرم

محمد

سلام.ببخشید این کشور هویان یا ژیانبی برای کدوم سلسله چین بوده؟