گنگ هونگ ریپ

گنگ هونگ ریپ (۱۵۶۰- ۶ سپتامبر ۱۶۲۷) ژنرالی کره ای در خلال سلسله چوسون بود.

به دلیل درخواست های ممتد از سوی دربار سلسله چینی مینگ، گوانگ هه گون به گنگ هونگ ریپ ماموریت داد تا با ده هزار سرباز مینگ را در برابر مانچو در سال ۱۶۱۹ یاری کند. اما ارتش های مینگ در نبرد سارهو نابود شدند. ارتش کره تحت رهبری لیو تینگ دو سوم سربازان خود را در شهر فوکا از دست داده و تسلیم نورهاسی (خانسالار مانچو) شدند. منابع رسمی کره ای تصریح می کنند که گوانگهه گون موضوعی خیانت آمیز را به نورهاسی پیشنهاد داده بود اما در این که این جریان افترایی از سوی حزب غربی باشد که پادشاه را برکنار کردند، شک هایی وجود دارد. در سال ۱۶۲۰ تقریبا تمامی زندانیان کره ای آزاد شدند ولی گنگ هونگ ریپ که تسلط خوبی بر زبان مانچو داشت، همچنان نگه داشته شد.

یی گوال که از جوایز نامناسب برای کودتایی که منجر به عزل گوانگ هه گون شده بود احساس نا امیدی می کرد، در سال ۱۶۲۴ بر علیه پادشاه اینجو شورش کرد. او به طور موقت هانسونگ (سئول امروزی) را تصرف کرد ولی سرانجام شکست خورد. هان میونگ نیون که همدست یی گوال بود نیز کشته شد ولی پسرش هان یون به مانچو فرار کرد.

گنگ هونگ ریپ به دام هان یون افتاد و به اشتباه تصور کرد که تمامی خانواده وی توسط دولت کشته شده اند. او برای گرفتن انتقام خود در کره به مانچوها توصیه کرد که بر چوسون غلبه کنند. در سال ۱۶۲۷، وی ارتش مانچو را که توسط ژنرال آمین هدایت می شد به سمت هانسونگ راهنمایی کرد و به عنوان نماینده مانچو برای عقد قرار داد آتش بس با کره مذاکره نمود. سپس او متوجه شد که در موضوع کشته شدن خانواده اش فریب خورده است و دچار اندوه بسیار شدیدی شد. نام او به عنوان یک خائن لکه دار شده و مقام رسمی اش از وی سلب گردید. از او بعد از مرگش اعاده حیثیت شد.

 

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمدرضا
امتیاز :
     

سلام ،مطلب خوبی بود
بیچاره زندگی غمگینی داشت

محمد شمس
امتیاز :
     

سلام
واوو مثل همیشه عالی
مرسی میدونم زحمت میکشی خسته نباشی
به امید موفقیت بیشتر