بخور دان بکجه

بخور دان بکجه:

مشعل بخور دان برنزی زر اندود شده بکجه در ۳۰ می ۱۹۹۶ به عنوان گنج ملی کره ثبت شده است. این شی تاریخی که در سال ۱۹۹۳ در اصل از مکان یک معبد باستانی در نونگسان ری کاوش شده بود، حال در موزه ملی بویو نگهداری می شود. مشعل بخور دان در میان ۴۵۰ مصنوع یافت شده بزرگترین آنها به حساب می آید.
مشعل بخور دان برنزی زرد اندود شده بکجه نمادی از هنرمندی مردمان بکجه و شاهکاری از هنر کره ای می باشد.
مشعل بخور دان ۶۴ سانتی متر ارتفاع، ۱۹ سانتی متر شعاع بدنه و ۱۱.۸ کیلوگرم وزن دارد. احتمالا این شی در قرن ششم میلادی ساخته شده است.

 

تاریخ:

” یکی از عالی ترین دستاوردهای حفاری در قرن اخیر که مشعل بخور دان برنزی زر اندود شده نام دارد، نقطه عطفی حیاتی در مطالعات در مورد تاریخ سلسله بکجه به دست می دهد. بخوردان ذهن مردم بکجه را که با ظرفت خاصی جهان ایده آل خود را با تکنیک های نفیس و چشمان بسیار قدردان دنبال می کردند شامل می شود. بخور دانی از این نوع تا به این لحظه در هیچ کجای دنیا کشف نشده است. ناروا نیست که آن یک شاهکار نامیده شود.” سایت فرهنگی و جهانگردی چانگ چونگ نام دو

به طور گسترده ای اعتقاد بر این بود که مشعل بخور دان بکجه ممکن است از بخور دان باکسان که متعلق به سلسله هان بود کپی شده باشد ولی زمانی که یک تیم تحقیقاتی کره ای متشکل از تاریخ دانان و باستان شناسان به این کشف بزرگ رسیدند که آن در ساختار و طراحی ها، مخصوصا و به طور برجسته در نمای پنج موسیقی دان آن که اجزای تزئیناتی طراحی مشعل بخور دان سلسله هان را تشکیل نمی دهند، با نمونه باستانی چینی متفاوت است.
بخور دان بکجه از واقعی گرایی بهره برده و سه بعدی می باشد. مشعل بخور دان زمینه های بودائی و تائوئیستی را ترکیب کرده است ولی برخی بر این باورند که بخور دان موضوعات فرهنگی آسیای شمال شرقی را مجسم می کند. اما یگانگی این مصنوع این نکته را خاطر نشان می کند که بخور دان ممکن است برای مراسمات یادبود اجداد و دیگر مراسم های خاص استفاده می شد.

 

 

ظاهر:

می توان مشعل بخور دان را در چهار بخش دسته بندی کرد: بدنه، سرپوش، دستگیره ققنوس شکل و تکیه گاه صفحه ای.
سرپوش با ۷۴ قالب نازک کوه که در پنج لایه به راس رسیده اند محصور شده است. سرپوش همچنین شامل قالب هایی از اشکال مختلف به مانند پنج موسیقی دان با آلات موسیقی متفاوت، ۱۶ طرح دیگر و سی و نه حیوان به مانند ببرها، اژدها و آهو می باشد. همچنین سرپوش انواع مختلفی از مناظر شامل شش نوع درخت، تخته سنگ ها، دنباله ها، آبشارها و دریاچه هایی که چشم اندازهای ایده آل یک زاهد تائویی را به تصویر می کشد در بر دارد. پنج پرنده در بالای پنج قله بلند کوه نشسته اند و راس سرپوش با یک اژدها مزین شده است. همچنین سرپوش با پنج سوراخ که یکی از آنها در سینه ققنوس قرار دارد، برای آزاد سازی رایحه بخور امکان تهویه یافته است.
راس سر پوش با یک ققنوس که مرواریدی جادویی را در دست دارد، پوشانده گردیده است. دم ققنوس در مدلی طاق مانند منحرف شده است.
بدنه بخور دان به شکل یک لوتوس شکوفه داده فرم یافته است. همچنین گلبرگ های لوتوس ۲۶ حیوان به مانند ماهی ، پرندگان و چهار پایان آسمانی را در سطح جانبی خود جای داده اند. برخی از حیوانات مابین گلبرگ های لوتوس استراحت می کنند در حالیکه بعضی دیگر دیگر ایستاده هستند.
صفحه تکیه گاه به شکل یک اژدها که دهان آن به سمت پایه بدنه است می باشد. اژدها توسط نقشی برنزی و وزیده مانند از توده ها احاطه شده و دم آن طاق مانند است که به پایه احساس محرک بودن می بخشد.
کارشناسان بر این باورند که سرپوش نمادی از زمین و بدنه و پایه بر اساس فلسفه سنتی یین و یانگ جهان زیر دریا را مجسم می کنند.
این مشعل بخور دان زر اندود شده برنزی که غنی از تصاویری که آئینه تاثیر تائویسم و بودائیت است می باشد و به ترتیب با حکمای جاویدان و شکوفه های لوتوس به تصویر کشیده شده اند، به طور گسترده ای به عنوان نمونه ای محسوس که دستاورد برجسته بکجه در هنر و فلسفه را نشان می دهد، مورد تحسین قرار گرفته است.

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
......
امتیاز :
     

واو واقعا عالیه خیلی جالبه
ممنون

لعیا نیاورانی

چقدر زیبا،سپاس آقای سیروسپور،متشکرم??????