جو هون

جو هون (۱۵۴۴ – ۱۵۹۲) یک مقام دولتی سلسله چوسون و فرمانده جنگ های نامنظم در کره در زمان وقوع جنگ ایمجین بود. او هشدار داده بود که ژاپنی ها در حال تهدید کشور هستند ولی به گفته های وی توجهی نشد. زمانی که ژاپنی ها یورش بردند، او گروهی از جنگجویان غیر نظامی را برای مبارزه با آنان سازماندهی نمود. او در خلال دومین نبرد گومسان کشته شد.

حرفه سیاسی:

جو شخصی از طبقه اجتماعی یانگبان می باشد و زیر نظر استاد کنفسیوسی به نام سونگ هون تعلیم دیده بود. او بعد از گذراندن آزمون به شهر اوکچون نقل مکان نمود. او عضوی از حزب سیاسی غربی در دربار چوسون بود. او با ماموریت تونگسینسا (لقب اختصاص داده شده به فرستادگان چوسون به ژاپن ) به ژاپن مخالقت کرد و معتقد بود که نائب السلطنه وقت ژاپن (هیدیوشی تویوتومی) غاصب تاج و تخت است و بر این باور بود که ژاپن به زودی به کره حمله خواهد کرد. وی مدافع ترتیب دادن یک حمله پیش دستانه به ژاپن بود ولی این پیشنهاد رد شد.

وی یکی از رهبران ارتش نامنظم بود.

وقوع جنگ:

هیدیوشی در سال ۱۵۹۲ به کره حمله کرد و به سرعت مناطق جنوبی آن را در هم شکسته و سئول را تصرف نمود. جو اقدام به گردآوری گروهی از شبه نظامیان برای مبارزه با آنان کرد. او در ماه آگوست پیامی از طرف کو کیونگ میونگ ( یکی دیگر از رهبران جنگ های نامنظم ) دریافت کرد که در آن پیشنهاد شده بود آنها نیروهای خود را ترکیب کرده و سئول را مجددا تصرف کنند. جو موافقت نمود و آماده ترک مقر خود در منطقه چانگ چونگ برای حمله به سئول شد. اما کو زمانی که متوجه شد ژاپنی ها قصد حمله به منطقه زادگاهش را دارند، از این اقدام کناره گیری کرده و در عوض به گومسان یورش برده و در آنجا کشته شد.

نبرد چونگجو:

جو رهبر مفیدی در برابر حمله ژاپنی ها بود و از فنون جنگ های چریکی برای بستوه آوردن آنها در آن زمان بهره می برد.

او تصمیم گرفت تا به شهر تحت اشغال چونگجو حمله کند. وی نیروهای خود را با راهبی مبارز به نام یونگ گیو متحد کرده و در ۶ سپتامبر ۱۵۹۲ اقدام به تهاجم نمود. شهر در اختیار گروه کوچکی از نیروهای ژاپنی به رهبری هاچیسوکا یماسا بود. نیروهای جو در خارج از دروازه غربی آرایش گرفتند. آنها بخش پیشرو کوچکی از ژاپنی ها را شکست دادند و به دیوارها رسیدند ولی به دلیل باران شدید مجبور به عقب نشینی شدند.

ارتش نامنظم برای اینکه ژاپنی ها فکر کنند که آنها نیروهای بسیار بزرگتر و بیشتری هستند، در اطراف موقعیت خود آتش روشن کرده و پرچم ها را برافراشتند. نیروهای ژاپنی برای دفاع از چونگ جو آماده نبودند و به همین دلیل در همان روز عقب نشینی کردند. فرماندار منطقه یون سون گاک پس از جنگ گزارشی رسمی را تهیه نمود که در آن تصریح شده بود که وی اعتباری برای شبه نظامیان چو هون قائل نیست. آنها نسبت به نیروهای راهبی یونگ گیو و نیروهای دولتی بی اعتماد شدند.

نبرد دوم گومسان و مرگ:

نیروهای کره ای حال برای حمله به گومسان جایی که کو کیونگ میونگ کشته شده بود در تکاپو بودند. نیروهای رسمی دولتی در منطقه چولا آمادگی خود را برای ملحق شدن به نبرد اعلام کردند. اما چو هون که از طرز برخورد یون سون گاک در گزارشش رنجیده بود، اعلام کرد که چریک هایش به تنهایی و قبل از هر نیروی کره ای دیگری به گومسان یورش می برند. او در بیست و دوم سپتامبر به گومسان رسید.

گومسان در تصرف نیروهای کوبایاکاوا تاکاکاگه بود. زمانی که ژنرال ژاپنی متوجه شد که شمار نیروهای کره ای اندک است، تصمیم گرفت بجای دفاع از شهر به حمله بپردازد. او بخشی از نیروهای خود را شبهنگام به منظور محاصره موقعیت نیروهای جو هون فرستاد و سپس دروازه ها را باز کرده و با نیروهای اصلی خود اقدام به حمله نمود. جو هون به مانند تمامی اعضای چریکی اش کشته شد. اجساد آنها در مقبره ای برآمده به نام آرامگاه هفتصد شهید به خاک سپرده شد.

یونگ گیو و سربازان راهبش در نبرد سوم به گومسان حمله کردند ولی او و تمامی راهب ها نیز به قتل رسیدند.

منبع: ترجمه شده از ویکی پدیا انگلیسی

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمدرضا

ممنون بابت این مطلب مفید.با وجود ترجمه متن روانی داشت.خسته نباشید