یون ون هیونگ

یون ون هیونگ (۱۵۰۹- ۱۸ نوامبر ۱۵۶۵) نویسنده، فیلسوف و سیاستمدار سلسله کره ای چوسون بود. او برادر جوان تر ملکه مونجونگ و دایی پادشاه میونگ جونگ (سیزدهمین پادشاه چوسون) به شمار می رفت.

وی از سال ۱۵۶۳ تا ۱۵۶۵ نخست وزیر یا رئیس شورای کشوری سلسله چوسون بود. نام درباری وی اون پیونگ است. در سال ۱۵۶۵ و بعد از مرگ ملکه مونجونگ، یون و همسرش (جونگ نان جونگ) از پایتخت تبعید شدند و به دلیل اینکه نتوانستند یک بازگشت سیاسی داشته باشند، هر دوی آنها با سم خودکشی نمودند (ابتدا جونگ و سپس همسرش).

زندگی:

در سال ۱۵۰۹، ون هیونگ به عنوان پنجمین پسر یون جی ایم (پدر ملکه مونجونگ و پسر عموی سوم ملکه جانگ گیونگ و یون ایم) به دنیا آمد. او همچنین نتیجه برادر ملکه چونگ هی (همسر پادشاه سجو، هفتمین پادشاه سلسله چوسون) نیز به شمار می رفت.

یون ون هیونگ نویسنده، فیلسوف و سیاستمداری از یک خانواده اشرافی بود و از طرف مادر با خاندان سلطنتی سلسله چوسون نسبت داشت. خانواده وی از خاندان پاپیونگ یون بودند. خواهر بزرگتر وی (بانو یون) یکی از صیغه های سلطنتی پادشاه جانگ جونگ بوده و برادر زاده اش که نام وی نیز بانو یون است، یکی از صیغه های سلطنتی پادشاه اینجونگ به شمار می رفت. در ماه مارس سال ۱۵۱۵، همسر دوم جانگ جونگ (ملکه جانگ گیونگ) فوت کرده و جانگ جونگ رسما با خواهر ون هیونگ (بانو یون) که توسط ملکه منصوب شده بود ازدواج کرد. پسر آنها شاهزاده گیونگ ون (پادشاه میونگ جونگ) بود.

او در سال ۱۵۳۳ آزمون سلطنتی چوسون را گذراند. مقامات منتسب به او در جستجوی برداشتن حمایت خود از شاهزاده گیونگ ون بودند. وی خویشاوند رقبای سیاسی اش یون ایم و کیم آنرو بود ولی عروس کیم آنرو (شاهزاده خانم هیوهه) خواهر اینجونگ به حساب آمده و یون ایم نیز دایی اینجونگ و و برادر ملکه جانگ گیونگ بود.

جانگ جونگ در سال ۱۵۴۳ درگذشت و اینجونگ نیز در سال ۱۵۴۵ فوت کرد. ون هیونگ تواسنت یون ایم و مخالفانش را بکشد و بعدا برادرش یون ون رو نیز به قتل رسید (قتل عام اولسا). در سال ۱۵۴۶، او توانست قدرت سیاسی را به دست بگیرد.

او در سال ۱۵۴۷ سمت وزیر اجرایی، در سال ۱۵۵۱ نخست وزیر دوم یا مشاور کشوری چپ و در سال ۱۵۶۳ نخست وزیر یا رئیس شورای کشوری سلسله چوسون را در اختیار داشت.

 

عضویت
اطلاع از
guest

4 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمدرضا
امتیاز :
     

ممنون بابت زحماتی که میکشید .واقعا خسته نباشید مطلب خوبی بود .

طاها
امتیاز :
     

ممنون

آریا
امتیاز :
     

خسته نباشید.