یون نامگون

یون نامگون (۶۳۵-؟) دومین پسر یون گه سومون (نامشخص- ۶۶۵) رهبر نظامی و دیکتاتور گوگوریو، و سومین ته مانگ نیجی گوگوریو در خلال سلطنت پادشاه بوجانگ (آخرین فرمانروای گوگوریو) بود.

سقوط گوگوریو:

بعد از مرگ پدرش در سال ۶۶۶، نامگون با برادر بزرگترش نام سانگ در یک کشمکش قدرت به نزاع پرداختند. نامگون و برادر جوان ترش نامسان در زمانی که برادر بزرگترشان در حال بازرسی از دژهای سراسر گوگوریو به منظور آماده سازی برای جنگ با تانگ بود، کودتایی بر علیه وی ترتیب دادند. کودتای نامگون و نامسان باعث شد نامسنگ مجبور گردد به تانگ پناهنده شود که این امر در نهایت به نابودی گوگوریو انجامید. نامگون خود را ته مانگ نیجی نامیده و کنترل دولت را در دست گرفت.

در خلال تهاجم متعاقب تانگ در سال ۶۶۸، نامگون مقاومت مسلحانه ای را بر علیه نیروهای چینی در نزدیکی رودخانه آمنوک رهبری کرد و به مقاومت در برابر نیروهای تانگی در تمام مسیرهای منتهی به پیونگ یانگ استمرار بخشید. نام گون با شکست گوگوریو خود را یک اسیر جنگی یافت و سپس به چین منتقل گشته و بعدها به منطقه سیچوان امروزی چین تبعید شد، جایی که او ظاهرا در آنجا فوت کرده است. لوح های یادبود سنگی برادران نامگون (نامسنگ و نامسان) باقی مانده است ولی هیچ اشاره خاصی در مورد زندگی نامگون نمی کنند. اگر نامگون و برادرانش برای اقدام با یکدیگر متحد می شدند، گوگوریو می توانست برای مدت بیشتری به حیات خود ادامه دهد ولی شیلا جاسوسان خود را به حلقه داخلی مشاوران این برادران فرستاد و بین آنها شکاف ایجاد کرد.

منبع: ترجمه شده از ویکی پدیا فارسی

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
فائزه
امتیاز :
     

عاللللیی ?