کیم اینمون

کیم اینمون (۶۲۹- ۶۹۴) اشراف زاده، محقق و مقام مشهور پادشاهی باستانی کره ای شیلا بود. او پسر مویول و برادر جوان تر مونمو (به ترتیب بیست و نهمین و سی امین پادشاه شیلا) به حساب می آمد.

در سال ۶۵۱ و به عنوان یک مرد جوان بیست و سه ساله، کیم اینمون توسط پدرش پادشاه مویول به سلسله چینی تانگ فرستاده شد. او در آنجا به خدمت امپراطور گائوژونگ از تانگ درآمده و به زودی توانست اعتماد و قرب امپراطور را به دست آورد. پادشاه مویول در سال ۶۵۳ به پسرش اینمون در مورد یک ماموریت دیپلماتیک برای تامین اتحاد نظامی تانگ در برابر رقیب شیلا یعنی بکجه اعتماد کرد. کیم اینمون به سربازان تانگ مجهز شده و متعاقبا به سمت بکجه پیشروی کرده و در نبردی که با نابودی بکجه و اسارت آخرین پادشاه آن اویجا به پایان رسید مشارکت نمود. کیم اینمون به عنوان واسطه منظمی بین دربارهای شیلا و تانگ در سالیان جنگ های اتحاد کره و مدت کوتاهی پس از آن به خدمت پرداخته و بیشتر عمر خود را در پایتخت تانگ سپری کرد.

 

مقبره کیم اینمون

 

در سال ۶۷۴ در بحبوحه اتحاد شبه جزیره توسط شیلا و زوال متعاقب اتحاد شیلا و تانگ، کیم اینمون در حقیقت توسط امپراطور تانگ به عنوان پادشاه شیلا معرفی شده و دستور گرفت تا برای جانشینی برادرش در تخت سلطنتی به شیلا بازگردد. در مسیر بازگشت وی به شیلا بود که فرستاده ای از جانب شیلا عذرخواهی هایی به تانگ عرضه داشته و تقاضای بخشش نمود. عنوان کیم ملغی اعلام شده و وی به پایتخت تانگ بازگشت.

منبع تاریخ کره که در قرن دوازدهم تدوین گشته و سامگوک ساگی نام دارد، محتوی زندگی نامه مختصری از کیم اینمون می باشد. در آن کتاب اشاره شده است که وی در چهارمین ماه سال ۶۹۴ در پایتخت تانگ در چانگ آن بر اثر بیماری در گذشت، جزئیاتی نیز در تواریخ تانگ تائید شده است. امپراطور تانگ نماینده ویژه ای را برای بردن پیکر کیم به شیلا فرستاد. به وی در شیلا لقب پس از مرگی  ته ته گاک گان اعطا گشته و در دشت غربی پایتخت شیلا در گیونگجو به خاک سپرده شد.

منبع قرن سیزدهمی سامگوک یوسا بر این باور است که کیم اینمون بر روی عرشه کشتی در مسیر بازگشتش به شیلا در گذشته است اما با توجه به منابع نسبتا پر جزئیات مرگ کیم و گروه اعزامی برای تشعیع جنازه که در تواریخ تانگ یافت شده و در سامگوک ساگی تکرار گشته است، این شرح به نظر شک برانگیز می رسد.

منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمدرضا
امتیاز :
     

سلامی گرم به نویسنده مطالب کره ای ،جناب سیروس پور
واقعا ممنون بابت مطالب مفیدتون