دونگ گوک تونگ گام

دونگ گوک تونگ گام ( آیینه جامع دولت شرقی) شرح وقایعی از تاریخ اولیه کره می باشد که در قرن پانزدهم توسط سو گو جونگ (۱۴۲۰-۱۴۸۸) و دیگر محققان به رشته تحریر درآمد. در اصل پادشاه سجو در سال ۱۴۴۶ به تدوین این کتاب فرمان داده بود ولی آن در زمان سلطنت پادشاه سونگ جونگ از چوسون در سال ۱۴۸۵ تکمیل شد. مقامی به نام چوی بو یکی از محققینی بود که در تدوین و ویرایش اثر یاری رساند. آثار اولیه ای که این کتاب ممکن است بر اساس آنها نوشته شده باشد دیگر موجود نیستند. دونگ گوک تونگ گام اولیه ترین شرح گسترده ای می باشد که نام حکام گوچوسون را بعد از دانگون فهرست کرده است.

مضامین:

دونگ گوک تونگ گام سیستم روایتی یک ساله ای می باشد. از دوران سه پادشاهی تا سال ۶۶۹ ( نهمین سال سلسله شیلا)، از تاسیس سه پادشاهی تا سال پادشاه مونمو (نهمین سال سلطنت پادشاه تجو از سلسله گوریو)، دو پادشاهی شیلا در این دوره مورد ملاحظه قرار گرفته اند. دونگ گوک تونگ گام مشتمل بر ۳۸۲ نقل قول می باشد. در این میان ۱۷۸ نقل قول از کتابداران موجود انتخاب گردیده بود. باقی استدلال ها توسط خود نویسنده نوشته شده اند. بخصوص چوی بو از خود ۱۱۸ قسمت به جای گذاشت. دونگ گوک تونگ گام منبعی با ارزش از اطلاعات و توصیفات تاریخی است که در زمان سلسله چوسون نوشته شده بود.

ویژگی:

در این کتاب مواضع تاریخی گیجا- چوسون، ماهان، شیلا و جانشینان آنها بالا، و جایگاه های دانگون چوسون، گوگوریو، بکجه، بالهه و گوریو نسبتا پائین نگه داشته شده است.

این کتاب در ابتدا توسط پادشاه سجو در تلاش وی برای بازسازی تاریخ کره با پذیرش توصیفات تاریخی عاشقانه و اسرار آمیز به جای محدود شدن در اهداف کنفسیوسی تدوین گشت. اما این منبع به دلیل عدم همکاری گروه های یوشین برای محافظت از اهداف کنفسیوسی تکمیل نشد. < سامگوک ساجولیو> به عنوان بخشی از < دونگ گوک تونگ گام> که تحت یک توجیه کنفسیوسی اصلاح شده بود، همچنان بخشی از فضای رمانتیک در خلال سلطنت پادشاه سجو به حساب می آمد.

رونوشتی از دونگ گوک تونگ گام که در موزه ملی کره به نمایش درآمده است.
منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

3 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
آریا

سلام.با سپاس از تلاشهای شما.راستی چرا نویسندگان این کتاب به گیجا جوسان و شیلا چنین توجه بیش از حدی نشان دادند؟و از آن مهمتر چرا به تاریخ و میراث دانگون جوسان،گوگوریو و بالهه کم توجهی کردند و به گونه ی سزاوار اهمیتشان به آنها نپرداختند؟بعلاوه مگر بکجه در نهایت جانشین ماهان نشد؟پس چه طور ماهان (و جانشینش) مهمتر جلوه داده شدند و آنگاه بکجه کم اهمیت تر نشان داده شود؟

آریا

سپاسگزارم.موفق باشید.