جنگ گایا و شیلا

جنگ گایا و شیلا مجموعه درگیری هایی بود که بین پادشاهی کره ای باستانی شیلا و اتحادیه گایا درگرفت.

این جنگ ها در حدفاصل بین قرن اول میلادی تا سال ۵۶۲ میلادی در گرفت و نتیجه آن جذب شدن قلمرو گایا در خاک بکجه و شیلا بود.

شیلا کار خود را به عنوان یکی از شش قبیله حاکم سارو شروع کرد. در حدود سال ۸۰ میلادی، رهبری سارو به دست پادشاه تالهه از شیلا تصرف و تلفیق گردید. کشور سارو اقدام  به پی ریزی اتحادی با دولت شهرهای محصور همسایه کرده و به تدریج قدرتمند شد. سارو سرانجام به پادشاهی شیلا تبدیل گردید.

دوران حکومت پاسا ایساگوم:

شیلا در سال ۸۸ بعد از میلاد دو قلعه به نام های گاسو و مادو ساخت که به ترتیب به منظور مقابله با تجاوزات پادشاهی بکجه و اتحادیه گایا مورد استفاده قرار می گرفتند. این موضوع سبب شروع تنش با گایا شد.

در سال ۹۴ میلادی بود که گایا نخستین قدم ها را در راستای دشمنی با شیلا برداشت. این دو قدرت متعاقبا در سال ۹۷ میلادی وارد جنگی دیگر شدند. هر دوی این نبردها موفقیت آمیز نبود.

در بیست و سومین سال سلطنت پادشاه پاسا، شیلا موفق به کنترل بر مناطق سابقا مستقل سیلجیک گوک (سامچوک امروزی)، اومجیپ بول (شمال گیونگجو امروزی) و آپدوک (گیونگ سان امروزی) شد. شیلا همچنین شش سال بعد ایالت های بیجی (هاپچون امروزی)، دابول (پوهانگ امروزی) و چوپال (چانگ ون امروزی) را نیز تصرف کرد. این مناطق به همراه یوسی و کوچیل که سال قبل از جلوس پاسا به تخت سلطنت تصرف شده بودند، باعث افزایش قابل توجهی در قلمرو پادشاهی شیلا شدند.

دوران سلطنت جیما ایساگوم:

روابط با اتحادیه گایا همسایه در زمان پادشاه جیما بعد از عدم موفقیت در حملات سال های ۱۱۵ میلادی و ۱۱۶ میلادی صلح آمیز گردید.

جنگ گایا و شیلا
منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها