عقب نشینی ویهوا

بازگرداندن ارتش از جزیره ویهوا به حادثه ضمنی سال ۱۳۸۸ در تاریخ کره اطلاق می شود که در آن ژنرال یی سونگ گه از سلسله گوریو که به منظور نبرد با ارتش سلسله جدید مینگ برای حمایت از مغول ها در جهت شمال به منطقه شمال شرقی چین فرستاده شده بود، در جزیره ویهوا واقع در رودخانه یالو تصمیم گرفت تا ارتش خود را در جهت جنوبی به سمت که سونگ بازگرداند. کودتا در حدفاصل بین روزهای ۲۲ می تا ۳ ژوئن ۱۳۸۸ به وقوع پیوست. این واقعه به عنوان اولین فاز از مراحل فعالیت های انقلابی وی قلمداد می شود که در نهایت به تاسیس سلسله چوسون منجر گردید.

قوای شورشیان توسط ژنرال یی سونگ گه و ژنرال جو مین سو هدایت می شدند در حالیکه ژنرال چویی یونگ ارتش گوریو را رهبری می کرد. در این واقعه شمار نیروهای کودتاچیان به پنجاه هزار نفر می رسید ولی در تعداد قوای دولتی ابهاماتی وجود دارد. تعداد تلفات دو طرف نیز معلوم نمی باشد.

از نتایج این کودتا می توان به عزل پادشاه یو، عهده دار شدن سلطنت توسط ولیعهد چانگ و بعدها جایگزینی وی با پادشاه گونگ یانگ، تبعید ژنرال چویی یونگ به گویانگ و سپس اعدام وی، و متعاقبا رقم خوردن پایان دودمان گوریو و شروع سلسله چوسون با تاجگذاری ژنرال یی سونگ گه با عنوان پادشاه تجو اشاره کرد.

نقشه عقب نشینی ویهوا
عقب نشینی ویهوا
منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها