جشنواره موسیقی واندرفروت پاتایا (تایلند)

موسیقی تایلند

شاید بهتر باشد همین ابتدا بگوییم که موسیقی تایلند برگرفته از فرهنگ چین، هند ، اندونزی و  کامبوج است و در حقیقت نقطه‌ی تقاطعی است برای همه این ملل. موسیقی این ملت حتی از کشور‌هایی که با آن‌ها به داد و ستد و تجارت پرداخته است، نیز تاثیر ذیرفته است. مانند ایران، یونان، رم و آفریقا. آلات موسیقی موجود در این سرزمین متنوع و متعدد است و علت این هم همان تاثیر زیاد از ملل گوناگون است. تایلند هیچ گاه تحت سلطه ی کشورهای غربی نبوده است اما همواره از آنان نیز تاثیر پذیرفته است.

رقص تایلند

رقص تایلندی نیز از هنرهای مهم این کشور است که مانند بسیاری از اشکال رقص سنتی آسیایی، به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود که تقریباً مطابق با رقص کلاسیک و رقص ملی است. رقص کلاسیک تایلندی، از موسیقی عاشقانه هند، منشعب شده است. امروزه حرکات رقص تایلندی و موسیقی پیوسته به آن، به گونه‌ای بارز، هندی باقی‌مانده است؛ اگرچه برخی از ابزارهای به کار رفته در ارکستر تایلندی، بی‌نظیر و منحصر به فردند. در تایلند گروه‌های دولتی و خصوصی، برای حفظ میراث فرهنگی این کشور در زمینه موسیقی و رقص، فعالیت می‌کنند و اولین گروه رقص تایلند در دانشگاه سرنیاخارین ویروت، به خاطر اجراهای خارج از کشورش در انگلیس، اروپا، آمریکا و آسیا تحسین شده است.

جشنواره واندرفروت پاتایا (Wonderfruit Festival)، فستیوال موسیقی و هنری دوستدار محیط زیست است که در حاشیه شهر پاتایا برگزار می‌شود. این جشنواره با ترکیب فرهنگ غربی، آسیایی و تایلندی و اجراهای خارق‌العاده و کارگاه‌های گسترده شبیه به جشنواره‌های غربی مثل فستیوال موسیقی گلستونبری انگلستان است و یکی از جاذبه‌های اخیر تور تایلند به حساب می‌آید.

رقص های تایلندی‌‌ها
نمونه ای از مراسم‌های مردم تایلند

جشنواره موسیقی واندرفروت پاتایا (تایلند)

در این جشنواره بی نظیر همانند فستیوال گلستونبری، جاذبه اصلی انواع موسیقی است و موسیقی هیپ هاپ، Alt R&B، موسیقی فولکلور تایلندی و EDM بر روی سه استیج بی نظیر که توسط طراحان بین‌المللی طراحی شده‌اند، اجرا می‌شوند. در سال‌های اخیر گروه‌های محلی معروف زیادی در کنار گروه‌های موسیقی بزرگی از آمریکا، انگلستان، آلمان، هندوستان، ژاپن و سنگاپور به اجرا پرداخته‌اند. علاوه بر این، رقص‌های محلی و انواع رقص‌ها نیز اجرا می‌شوند و همین امر این جشنواره را به یکی از جذاب‌ترین رویدادهای تور تایلند و تور پاتایا تبدیل کرده است.

در سال ۲۰۱۷، اکثر گروه‌های بزرگ و پیشرو متعلق به انگلستان هستند که از آن جمله می‌توان به گروه باس و درام Rudimental، گروه اسکاتلندی Young Fathers و کیت سیمکو (Kate Simko) و ارکستر الکترونیک لندن اشاره کرد. در کنار گروه‌های ذکر شده، Mad Professor افسانه و ستاره بزرگ موسیقی داب کشور گویان و طراحان رقصی همچون Wolf+Lamb از آمریکا نیز در فستیوال امسال در پاتایا شرکت خواهند داشت. گروه‌های محلی تایلندی که در فستیوال واندرفروت سال ۲۰۱۷ شرکت خواهند کرد عبارتند از: زیرو هیرو (Zero Hero)، ایسان سول (Isan Soul)، ینا (Yena)، دی جی دراگون (DJ Dragon) و سوپرگلاسز اسکا انسامبل (Superglasses Ska Ensemble).

خود صحنه‌ها و استیج‌های اجرا نیز آثار هنری هستند که با مجموعه‌ای از ساختارهای محکم به یکدیگر متصل شده‌اند و همگی نشان دهنده فعالیت‌هایی پایدار و سازگار بامحیط هستند که از آن جمله می‌توان به کاربرد مواد بازیافتی و محلی اشاره کرد. این آثار هنری اغلب تعاملی هستند و همین امر به شما امکان می‌دهد که در تور پاتایا و در هنگام شرکت در جشنواره واندرفروت کاملا مفاهیم هنری انتزاعی نظیر نور، زمان، فضا و طبیعت را درک کنید.

ممکن است با درنظر گرفتن ماهیت جشنواره موسیقی، کمی عجیب به نظر برسد اما “غذا” در جشنواره واندرفروت پاتایا نقش مهمی ایفا می‌کند و سرآشپزان برتر انتخاب شده و از آن‌ها تقدیر می‌شود و طراحان غذا فرصت طراحی آبمیوه‌ها و غذاهای ویژه خود را دارند. بسیاری از این سرآشپزان مواد اولیه سالم گیاهی را با غذاهای خیابانی سنتی تایلندی ترکیب می‌کنند. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که در تور پاتایا در جشنواره واندرفروت همزمان با لذت بردن از یک موسیقی خوب، غذای خوبی نیز خواهید خورد.

تایلند
نمونه ای از مراسم‌های مردم تایلند

کارگاه‌ها و جلسه‌های گفتگو نیز بخش مهمی از این رویداد را تشکیل می‌دهند. مباحث مورد گفتگو در این جلسات اغلب شامل مباحث محیط زیست دوستانه و جدیدی می‌شود که توسط کارشناسان محلی و بین‌المللی انجام می‌شود. از جمله این کارگاه‌ها و جلسات می‌توان به مدیتیشن گروهی، رقص، طراحی داخلی با استفاده از مواد طبیعی، داروهای گیاهی، یوگا، بافت ننو یا بانوج و بسیاری کارگاه‌های دیگر اشاره کرد.

فستیوال واندرفروت پاتایا یکی از رویدادهایی است که در تور تایلند برای حضور با خانواده در آن برنامه ریزی کرد زیرا در این جشنواره محوطه‌ای به نام واندر کمپ (Camp Wonder) به کودکان اختصاص یافته است که در آن کارگاه‌ها، فعالیت‌ها، موسیقی و نمایش‌های خاص کودکان از قبیل شعبده بازی و نمایش عروسکی و همچنین کلاس‌های آموزشی ساخت بادبادک سنتی تایلند و غیره برگزار می‌شود. علاوه براین سرویس پرستاری و مراقبت از کودکان نیز در این مکان موجود است که با سپردن کودکان خود به آن می‌توانید با خیال راحت از جشنواره واندرفروت پاتایا لذت ببرید.

علاوه بر مهدکودک و نگهداری از کودکان خدمات دیگری نیز در محل برگزاری جشنواره ارائه می‌شود که از آن قبیل می‌توان به دستگاه خودپرداز، کمد قفل دار برای اشیای قیمتی، ایستگاه شارژ تلفن همراه، غریق نجات‌های مستقر در کنار استخر و استراحتگاه‌های و کمپ‌های فول امکانات با پارکینگ مکانیزه و دوش و حمام اشاره کرد که این فستیوال را به یکی از مناسب‌ترین فستیوال‌های تور تایلند برای گردشگران تبدیل می‌کند.

سال ۲۰۱۷ سومین سال برگزاری جشنواره واندرفروت پاتایا است و تاریخ برگزاری این فستیوال از ۱۶ تا ۱۹ فوریه ۲۰۱۷ می‌باشد. هزینه حضور در تمامی جشنواره برای بزرگسالان (بالای ۲۱ سال) ۵۵۰۰ بات، نوجوانان (۱۲ تا ۲۰ سال) ۴۰۰۰ بات و برای کودکان زیر ۱۲ سال رایگان است. سرویس حمل و نقل مستقیم از شهر بانکوک به محل فستیوال واندرفروت مهیا می‌باشد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها