پابلو نرودا چگونه مرد؟

از آنجایی که مرگ پابلو نرودا در ۱۹۷۳، درست روز قبل از کودتای نظامی و برکناری رییس جمهور “سالوادور آلنده” بود، مردم شیلی، آمریکای جنوبی خواهان فهمیدن حقیقت بودند. نرودا دوست صمیمی و متحد سیاسی آلنده بود و درست زمانی مرد که کمونیست های برجسته دیگر توسط رژیم نظامی مورد هدف قرار گرفته بودند. هرچند دلیل مرگ پابلو نرودا، سرطان پروستات اعلام شده بود، دولت شیلی بیانیه ای منتشر کرد که حقایق را روش ساخت. با تاریخ ما همراه باشید تا بدانید پابلو نرودا چگونه مرد؟

 

پابلو نردودا در طول زندگی اش با آزار و اذیت های سیاسی غریبه نبود.  نرودا به عنوان یک شاعر سیاسی شروع به کار نکرد ولی سفرهای خارج از کشور او به عنوان یک دیپلمات تاثیر زیادی بر او گذاشت. بعد از معرفی به فعالیون سیاسی در اسپانیا در طول جنگ داخلی اسپانیا، به عنوان یک نویسنده جسور و مصمم سیاسی به شیلی بازگشت.

بعد از بازگشت به خانه، نرودا مدتی به عنوان یک سناتور کمونیست زندگی را می گذارند تا اینکه گابریل گونزالس ویدلا به عنوان رییس جمهور انتخاب شد و یک موضع ضد کمونیست را انتخاب کرد و به کارگران معترض کمک کرد و نرودا را مجبور به زندگی زیرزمینی! کرد. در طول ریاست ویدلا، نرودا تا دو سال قبل از فرارش به ارژانتی و سپس اروپا مثل یک فراری زندگی می کرد.

نرودا بعد از تبعید در ۱۹۵۲ به شیلی بازگشت و یک صدای سیاسی برجسته بود .او با سالوادور آلنده که رد ۱۹۷۰ به عنوان رییس جمهور انتخاب شد،  روابط دوستانه ای داشت. در دوران آلنده، نرودا سفیر فرانسه شد و در ۱۹۷۱ برنده جایزه نوبل شد.

در ۱۹۷۳ ورق برگشت و رژیم نظامی تحت پشتیبانی ایالات متحده یک کودتا چید و یک دیکتاتوری نظامی در شیلی تشکیل داد. هزاران روشنفکر، سیاستمدار، هنرمند، پروفسور چپ گرا تبعید شدند، به قتل رسیدند یا ناپدید شدند.

در سال ۱۹۷۳ بعد از کودتا، زمانی که نرودا از بیماری سرطان رنج می برد، در بیمارستان یک تزریق شکمی دریافت کرد و به خانه فرستاده شد.  پس از تزریق به علت نارسایی قلبی از دنیا رفت. سالها دلیل مرگ او را سرطان پروستات می دانستند در حالی که راننده نرودا اعلام کرد که احتمالا تزریقی که به او در بیمارستان انجام شده، سم وارد بدنش کرده و او را کشته است.

این ادعاها به طور واضح ثابت نشدند و دولت شیلی در ۲۰۱۳ وارد عمل شد و تحقیقات ی انجام داد. نرودا نبش قبر شد و در ۲۰۱۵ اعلام شد که احتمالا مرگ نرودا به دلیل مداخله یک طرف سومی رخ داده است.

مردم شیلی هنوز به این شاعر ادای احترام می کنند. نرودا به همراه همسرش ماتیلده اروتیا در خانه خود به خاک سپرده شد و امروزه خانه او به موزه ای برای بزرگداشت یاد این شاعر بزرگ می باشد.

 

 

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها