پادشاهی که بخاطر عشق سلطنت را رها کرد

شاید در تاریخ قصه های عاشقانه کم نباشد اما بی شک یکی از مهمترین قصه های عاشقانه تاریخ معاصر انگلیس مربوط به پادشاهی است که حاضر شد از سلطنت کنار برود اما معشوقش را رها نکند.
“ادوارد آلبرت کریستین جورج اندرو” ملقب به “ادوارد هشتم” بزرگترین پسر شاه “جورج پنجم” و ملکه “ماری” بود که وقتی ۱۶ سال داشت به عنوان پرنس ولز معرفی شد. ادوارد با رسیدن به سن قانونی در نیروهای مسلح بریتانیا خدمت کرد و در چند نوبت عازم جبهه جنگ جهانی اول شد.  همه چیز در زندگی ادوارد آماده بود تا او پس از پدرش بر تخت سلطنت تکیه بزند و پادشاه انگلستان شود اما آشنائی با یک زن سرنوشت او را تغییر داد؛ در سال ۱۹۳۱ پرنس ولز در جریان یکی از میهمانی‌های سلطنتی با بازیگر امریکایی به نام “والیس سیمپسون” آشنا شد که آغاز رابطه‌ای جنجالی در خاندان سلطنتی بریتانیا بود.

شاهزاده ادوارد در حال بازدید از پایگاه نیروهای تحت فرمان انگلستان در هند. سال ۱۹۲۱

رابطه شاهزاده و زنی که یک بار طلاق گرفته و در ازدواج دومش نیز ناموفق بود با وجود مخالفت دولت انگلیس و دربار ادامه پیدا کرد و حتی این دو در سال ۱۹۳۴ مدتی را برای تفریح به سواحل اسپانیا و پرتغال رفتند. در ۲۰ ژانویه ۱۹۳۶ در حالیکه شایعات درباره ارتباط او با یک بازیگر امریکایی هر روز بیشتر در کشور می پیچید شاه جورج پنجم از دنیا رفت و اکنون ادوارد می بایست بر جای او تکیه می‌زد؛ حال موضوع ازدواج شاه جدید و بازیگر امریکایی بیشتر اهمیت پیدا کرد.
دربار و دولت که آن زمان به شدت مخالف آن بودند که شاه جدید بر خلاف سنت خاندان سلطنتی با زنی که دو بار ازدواج کرده و همسرانش زنده هستند ازدواج کند سعی کردند او را از این کار منصرف کنند. برای همین “استنلی بالدوین” نخست وزیر وقت در چند نوبت شخصا با ادوارد دیدار و گفتگو کرد و به او تاکید کرد شهروندان انگلیسی نمی پذیرند ملکه کشورشان یک زن مطلقه آمریکایی باشد و وی مجبور است میان این ازدواج و سلطنت یکی ار انتخاب کند.
ادوارد در مقابل پیشنهاد داد که ازدواج خانواده سلطنتی با فرد پایین تر در قانون، مشروط به ملکه نشدن این زن گنجانده شود، اما این پیشنهاد نیز از سوی نخست وزیر رد شد و بالدوین تهدید کرد استعفا می‌دهد. سرانجام ادوارد دست به انتخاب زد. او درحالیکه تنها ۳۲۶ روز از آغاز سلطنتش می گذشت در رادیو حاضر شد و پس از عذرخواهی از مردم انگلیس اعلام کرد دیگر پادشاه نخواهد بود.
شاه ادوارد هشتم و “والیس سیمپسون” در سفر تفریحی به جزایر یوگوسلاوی؛ این عکس که در زمان سلطنت کوتاه او و در تابستان ۱۹۳۶برداشته شده تا پس از کناره گیری ادوارد منتشر نشد.
وی در نطق کناره گیری دلیل این کناره گیری را نیز به صراحت اعلام کرد: “من می‌خواهم با یک زن بیوه عادی آمریکایی نه یک نجیب زاده اشرافی ازدواج کنم.”
به این ترتیب ادوارد سلطنت را به برادرش آلبرت واگذار کرد و یکسال بعد نیز با والیس در فرانسه رسما ازدواج خود را به ثبت رساند. گرچه در بسیاری روایات این ازدواج و رابطه جنجالی دلیل کناره گیری ادوارد از سلطنت ذکر شده اما برخی مورخان دلیل دیگری را پشت پرده این استعفا می‌دانند.
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها