پیشرفت علم نجوم در دوران آل بویه

علم نجوم نیز در این دوره پیشرفت قابل توجهی نمود. منجمان نزد امرای آل بویه از اهمیت زیادی برخوردار بودند در این عصر تسهیلاتی که فرمانروایان آل بویه برای اهل نجوم فراهم ساختند قابلیتها و توانمندی های آنان را به منصه ی ظهور رسانید و چندین عملیات رصدگیری با استفاده از ابزار و آلات جدید با موفقیت به نتیجه رسید. همچنین، زیج هایی به نام پادشاهان یا وزیران طراحی شد.

عضدالدوله کتابی درباره ستارگان نوشت که مصور بود. شرف الدوله پسر عضدالدوله نیز به علم نجوم علاقه ی فروانی داشت.وی در سال ۳۷۸ ه.ق به کمک جمعی از علمای برجسته ی ریاضی و نجوم آن عصر در بغداد رصدخانه ی معروفی بنیان نهاد و ابزار مربوط به علم نجوم را در آنجا گرد آوری کرد. از جمله دانشمندانی که در تاسیس رصدخانه ی مزبور به کار گماشته شدند ابوالوفای بوزجانی ریاضی دان و منجم نامدار عصر آل بویه بوده است.

دیگری، بیژن بن رستم کوهی بود که در علم هیئت مانندی نداشت و در ساخت ابزار و آلات رصدخانه از شهرت بسیاری برخوردار بود. ابواسحاق صابی و احمدبن محمد سامانی که در ساخت اسطرلاب شهرت داشتند نیز در این امر شرکت کردند. بهاءالدوله نیز برای منجمان ارزش و اعتبار فراوانی قائل بود ابوالخطاب حمزه بن ابراهیم که در علم نجوم شهرت به سزایی داشت نزد بهاءالدوله و بزرگان حکومتی و وزرا دارای ارج و قرب بسیاری بود.

نجوم

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ