کوان کی اوک، اولین خلبان زن کره ای

رویای استقلال کره…

کوان کی اوک (۱۱ ژانویه ۱۹۰۱ – ۱۹ آوریل ۱۹۸۸) که به عنوان اولین خلبان زن کره ای شناخته می شود، در سنین جوانی خویش به جنبش استقلال طلبانه کره پیوست. او در روستای سانگسوگو پیونگ یانگ به عنوان دختر کوان دون گاک و جانگ مون میونگ بدنیا آمد. وی فرزند دوم از پنج بچه (۴ دختر و یک پسر) بود. زمانیکه کره ای ها در اول مارس ۱۹۱۹ در سطح ملی بر علیه حاکمیت استعماری ژاپنی ها به پاخواستند، کوان دانش آموزی در مدرسه دخترانه سونگیویی در پیونگ یانگ بود. کوان ۱۹ ساله به خاطر شرکت در جنبش استقلال طلبانه دستگیر و به مدت سه هفته زندانی شد. او پس از آزادی به عنوان یکی از رابط های دولت در تبعید جمهوری کره به ایفای نقش پرداخت و توسط پلیس ژاپن از نزدیک رصد می شد.

او در حالیکه درگیر جنبش استقلال طلبانه بود، در خفا اوراق قرضه دولت در تبعید را به منظور تامین مالی می فروخت. کوان بدین علت به مدت شش ماه محکوم به حبس شد. او هرگز تسلیم شکنجه شدید نشد و گفته می شود بازجوهای ژاپنی به صورت بیرحمانه به وی نچ نچ می کردند.

کوان در بهار ۱۹۲۰ از زندان آزاد شد و فروش اوراق قرضه و به انجام رساندن وظیفه رابط بودن برای دولت در تبعید را به صورت پنهانی ادامه داد. او در آگوست همان سال هیئت زنان جوان پیونگ یانگ را سازماندهی کرد. وی به سراسر کشور سفر نمود و فعالیت های مخفیانه را هدایت کرد. پلیس ژاپن به منظور دستگیری اش تحقیق و بررسی را مجددا از سر گرفت و کوان مجبور شد خود را قاچاقی به چین رسانده و در آنجا جلای وطن گزیند.

چگونه این زن جوان که خود را در جنبش استقلال طلبانه افکنده بود، اولین زن کره ای لقب گرفت که در آسمان پرواز کرد؟

پرواز در آسمان با بال ها:

پس از تماشای نمایش آکروباتیکی که در می ۱۹۷۷ توسط آرت اسمیت خلبان بدلکار در فرودگاه یواویدو در سئول ارائه گردید، کوان به پرورش رویایش در مورد پرواز در آسمان مبادرت ورزید. اما رویای وی چیزی بیشتر از پرواز در آسمان بود. او به دنبال راهی برای استفاده از پروازش برای استقلال کشور مادری اش می گشت.

کوان پس از رسیدن به چین وارد مدرسه زنان هونگ دائو شد که یک مدرسه وابسته به مبلغین مذهبی در چین به شمار می رفت. او در حالیکه به مطالعه چینی و انگلیسی می پرداخت، برای پذیرش در یک مدرسه هوانوردی نیز آماده می شد. وی فراگیری چینی و انگلیسی را که قاعدتا باید چهار سال طول می کشید، تنها در دو سال به پایان رساند. پس از کوشش های فراوان، وی به سال ۱۹۲۴ در مدرسه نیروی هوایی جمهوری چین در یوننان پذیرفته شد. کوان کی اوک در اولین کلاس فارغ التحصیلی تنها زن به شمار می رفت.

در آن زمان مدرسه فوق در حدود ۲۰ هواپیما داشت. کوان با این هواپیماها به مدت بیش از دو سال آموزش هوانوردی دید و در نهایت به اولین خلبان زن کره ای مبدل گشت. زمانی که او در ۲۸ فوریه ۱۹۲۵ از مدرسه مذبور فارغ التحصیل شد، بالغ بر ۱۵۰۰ ساعت زمان پرواز در کارنامه اش ثبت شده بود. کوان کی اوک پس از فارغ التحصیلی در پکن ساکن شد و سپس در سال ۱۹۲۷ به نانجینگ نقل مکان نمود. او در سال ۱۹۴۰ به مرتبه سرهنگ دوم رسیده بود.

زندگی کوان حتی در آنجا نیز در خطر بود زیرا پلیس ژاپن قاتلی را به تعقیب و گریز وی فرستاده بود. خوشبختانه او از این بحران به لطف کمک همکلاسی هایش جان سالم به در برد. کوان پس از فارغ التحصیلی به شانگهای بازگشت. این موضوع سبب شد ژاپنی ها با دقت و به طور مداوم مبارزین استقلال طلب کره ای که فعالیت های ضد ژاپنی را به انجام می رساندند، مورد رصد قرار دهد.

بانوی نیروی هوایی:

” من برنامه دارم تا یک مدرسه هوانوردی تاسیس کنم. هواپیماها به فازیش حمایت عمومی در داخل کره کمک می کنند.”

  • قطعه ای از مجله آن چانگ هو در هفده فوریه ۱۹۲۰

دولت در تبعید جمهوری کره در جستجوی دایر کردن یک مدرسه نظامی و یک مکتب هوانوردی و همچنین نیروی هوایی به منظور به صحنه آوری جنبش استقلال طلبانه در دراز مدت بود. اما خرید هواپیماهای گران قیمت اصلا آسان نبود.علیرغم تلاش های مستمرش، فعال مشهور استقلال طلب آن چانگ هو در خرید هواپیماهایی که قادر به پیمودن مسافت های طولانی باشند، ناکام ماند. او وادار شد تا ایده استفاده از نیروی هوایی برای ارتباط با گروه های جنبش استقلال طلبانه که در اطراف پراکنده بودند را رها کند.

در همین حال کوان پیشنهاد داد که دولت در تبعید هواپیماهایی برای بمباران ژاندارم ژاپن در کره خریداری کند. اما وی به سرعت دانست که در واقعیت خرید هواپیما سخت است. زمانیکه نیروی هوایی ارتش ملی گرای چین در بهار سال ۱۹۲۷ ایجاد شد، او به یکی از اعضای موسس نیروی هوایی مبدل گشت.

کوان قبل از وقوع جنگ چین – ژاپن در سال ۱۹۳۷، از نیروی هوایی چین مرخص شد. او به همراه فعالان دیگر مانند کیم سون ئه، بنگ سون هی و چویی سون یوپ، انجمن زنان وطن پرست کره ای را مجددا سازماندهی کرد. کوان تعدادی از زنان کره ای را دور هم جمع کرد تا آنان را در راستای پیوستن به جنبش استقلال طلبانه تشویق و روح استقلال ملی را در آنان القا کند. در حالیکه وی این فعالیت ها را مشتاقانه رهبری میکرد، کره از حاکمیت استعماری ژاپن آزاد شد.

کوان دو سال بعد از آزادی کره، در سال ۱۹۴۷ به کره بازگشت. او در زادگاهش به عنوان کارشناس کمیته دفاع مجلس ملی خدمت کرد و سهم زیادی در تاسیس نیروی هوایی کره جنوبی ایفا نمود. مشارکت عمده اش باعث شد به وی نام مستعار ” بانوی نیروی هوایی ” داده شود.

زنی امروزی که تبعیض ها را شکست…

کوان به عنوان یک مبارز زن استقلال طلب و اولین خلبان زن کشور زندگی آشفته ای در خلال عهد استعمار ژاپن داشت. در آن زمان تنها تعداد انگشت شماری خلبان مرد وجود داشتند و عزم وی برای پرواز در آسمان بخاطر استقلال کشورش شایسته تحسین زیادی است.

پس از جنگ کره، کوان کی اوک بازنشست شده و به زندگی شخصی اش بازگشت. او در حدفاصل بین سال های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۵ به عنوان معاون رئیس انجمن فرهنگی کره – چین خدمت کرد.

او به خاطر خدماتش به کشور مورد تقدیر قرار گرفت. منجمله تقدیر ریاست جمهوری که در سال ۱۹۶۸ به وی اعطا شد. کوان بعد از مرگ نشان لیاقت برای تاسیس کشور و مدال لیاقت را در سال ۱۹۷۷ دریافت کرد. او همچنین در سال ۲۰۰۳ به عنوان ” فعال استقلال طلب ماه ” برگزیده شد.

کوان کی اوک در ۱۹ آوریل ۱۹۸۸ درگذشت و در گورستان ملی در دونگجاک گو واقع در سئول به خاک سپرده شد.

منبع ویکی پدیا انگلیسی رادیو جهانی کی بی اس
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها