سو یونگ سوهاپ

سو یونگ سوهاپ (۱۷۵۳-۱۸۲۳) شاعر و ریاضی دانی کره ای بود.

گزارش شده است که سو یونگ سوهاپ به خاطر مهارت به عنوان یک ریاضی دان شناخته شده بود. او همچنین به عنوان یک شاعر فعالیت داشت. وی صدها شعر در گلچین ادبی اش منتشر کرد که شامل یک مقدمه برای خاطرات شوهرش نیز می شد.

در جامعه کره در آن عصر برای زنان هیچ نقش رسمی مفروض نبوده و او جزو معدود زنانی است که در خلال سلسله چوسون کتابی منتشر کرد. از او به همراه یی بینگ هوگاک در زمره دو تن از محققین زن نام برده می شود که توانستند در درون آموزه های عملی نامی برای خود دست و پا کنند.

او در خانواده رده بالایی به عنوان دختر فرماندار گنگ ون دو (سو هیونگ سو) چشم به جهان گشود. وی با هونگ اینمو که مقامی سلطنتی بود پیوند زناشویی بست. آنها سه پسر به نام های هونگ سوکجو، هونگ گیلجو و هونگ هیونجو و دختری به نام هونگ یوهان دانگ داشتند.

تمامی این چهار فرزند نیز شاعر شدند و همچنین گیلجو تحت تاثیر مادر خود به ریاضی دان مشهوری بدل گشت. هیونجو با شاهزاده خانم سوک سون (دختر پادشاه جونگ جو از چوسون) ازدواج کرد که خود مسئول اختراع غذای سنتی کاک دوگی می باشد.

درون مایه شعری:

بر خلاف همتای شاعرش هو نان سولهون، وی در اشعارش حس اشتیاق را به تصویر نکشیده است. او در آثارش هیچ حالت تنهایی و تاسفی بروز نداده و با رویکردی متینانه زندگی روزمره داده شده را پذیرفته است. یونگ سوهاپ در بسیاری از اشعارش افتخار کردن به فرزندانش، نگرانی به عنوان مادرشان و درس هایی برای آنان به منظور تبدیل شدن به شخصیت هایی بزرگ را بیان کرده است، زیرا او مادری به شمار می رفت که به هنجارهای اخلاقی و کنفسیوسی آن دوران وفادار بود.

او در بخشی از انحراف از زندگی روزمره خودش را شخصی پرهیزکار معرفی کرده که برای زندگی در جهانی ایده آل آفریده شده است. یونگ سوهاپ در آثارش هیچ انتقاد اجتماعی از خود بروز نداده است. او به این نکته رسیده بود که جهان ایده آل در منزلش یافت می شود، جایی که او فرزندان خود را بزرگ کرده، به شوهرش یاری رسانده و دوستی را با همسایگانش به اشتراک گذاشته است. این در حالی بود که وی برای جهان بهتر و کشور از دست رفته اش اشتیاق داشت.

در نیمه اول قرن نوزدهم میلادی، واقعه ای که در آن اشعار سو یونگ سوهاپ توسط پسرانش چاپ و به چین فرستاده شد اتفاق افتاد. آنها این اقدام را به این دلیل انجام دادند که قصد داشتند شهرت خانواده خود را به عنوان یک طائفه با اعتبار در ادبیات بالا ببرند. این اقدام در از بین بردن عقیده عمومی که همچنان برخی از دیدگاه های محافظه کارانه را نسبت به فعالیت های ادبی آزاد زنان داشتند ضروری به نظر می رسید. در نتیجه این خانواده مستمرا برای اصلاح دیدگاه های منفی موجود به مباحثه می پرداخت.

 

 

منابع (ترجمه شده از):

  • ویکی پدیا انگلیسی
  • kstudy.com
  • kci.go.kr
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
پرتو
امتیاز :
     

اقا من دوست دارم پستاتو و پشتکارت که میری و دنبال این همه چیز میگردی!موفق تر باشی.و راااستی اگه از معاشرت با ادمای جدید و انتشار دانسته هات خوشت میاد بهم ایمیل بده۳>