پنج خائن اولسا

پنج خائن اولسا به آن دسته از مقاماتی اطلاق می شود که تحت سرپرستی امپراطور گوجونگ به فعالیت می پرداختند و معاهده اولسا را در سال ۱۹۰۵ امضا کردند. این معاهده کره را تحت الحمایه ژاپن قرار داد. این پنج نفر وزیر آموزش یی وان یونگ، وزیر ارتش یی گیون تک، وزیر داخلی یی جی یونگ، وزیر امور خارجه پارک جه سان، و وزیر کشاورزی، تجارت و صنعت گوان جونگ هیون بودند.

نخست وزیر هان گیو سول و وزرای مالی و عدلیه با این معاهده مخالفت کردند اما آنها و پادشاه گوجونگ که از نظر سیاسی تضعیف شده بود، در مقاومت موثر در برابر آن پنج تن ناکام گشتند. با وجود اینکه امپراطور شخصا از امضا کردن پیمان اجتناب ورزید، اقدامی برای به انجام رسیدن معاهده بر اساس قانون کره ضروری بود. دولت ژاپن نخست وزیر هان را مجبور کرد تا از سمت خود کناره گیری نموده و پارک را به جای او گماشت.

نارضایتی گسترده عمومی در مورد معاهده نیز مستقیما به پنج وزیر معطوف شد و ” گروه ترور ” برای هدف قرار دادن آن پنج تن شکل گرفت. در همان سال خانه یی جی یونگ به آتش کشیده شد. گوان جونگ هیون در حمله ای در سال ۱۹۰۷ مجروح و یی وان یونگ در سال ۱۹۰۹ در یک اقدام به ترور به شدت زخمی شد.

در سال ۲۰۰۵، مرکز تحقیقات برای موضوعات ملی اسامی پنج مقام مسئول برای معاهده اولسا را به عنوان بخشی از تلاش هایش برای تدوین یک کتاب راهنمای اشخاص کره ای که قبل و در خلال حاکمیت استعماری آن با ژاپنی ها همکاری داشتند تمیز داد.

یی وان یونگ، وزیر آموزش

 

لی گیون تک،وزیر ارتش

 

یی جی یونگ، وزیر داخله

 

پارک جه سون، وزیر امور خارجه

 

گوان جونگ هیون، وزیر کشاورزی، تجارت و صنعت
منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
علي

با عرض سلام و خسته نباشید به شما اقای سیروس و تشکر بابت مطالب خوبی که میذارید پیشنهادی داشتم لطفا مطلبی درباره وضعیت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور کره در اویل قرن بیستم پیش از اشغال توسط ژاپن در عهد پادشاهی امپراتور گوجونگ بذارید با سپاس.