مردم با این ۸ سکه قدیمی خاطره داشتند

یک سکه سنت ایالات متحده آمریکا که به سکه پنی شناخته می‌شود، از سال ۱۷۹۳ میلادی برای دخل و خرج مردم استفاده می‌شده بود. تولید سکه‌های آمریکایی در ضرابخانه‌ها آن‌قدر اندازه بزرگی داشتند که به سختی حمل می‌شدند. حتی این سکه‌ها تا سال ۱۸۵۷ میلادی و با گذشت بیش از ۵۰ سال هم با سکه‌های پنی کوچک‌تری جایگزین نشده بودند.

امروزه، به خاطر اینکه اقلام کمی با قیمت دقیقی خریداری می‌شود، زمزمه‌هایی از قطع کامل سکه‌های پنی به گوش می‌رسد که باعث می‌شود سکه‌های پنی تا حدی زاید شوند. سکه‌های پنی اگر روزی از کار بیفتند یا باز هم در جریان باشند، اما سکه مسی (اگر ارزش مالی نداشته باشد) باز هم تاریخچه غنی دارد.

در ادامه مقاله از ۸ سکه قدیمی پنی صحبت می‌شود که هنوز وجود دارند. پس در سفر تاریخی با ما همراه باشید.

۸- سکه دوبل پنی اس لینکلن روی سکه (S-Lincoln Penny Doubled Die Obverse)

سال: ۱۹۶۹

صاحب: ناشناس

ارزش فعلی: ۱۲۶.۵۰۰ دلار

تعداد ضرب: ۱۰۰

سکه‌های قدیمی

این سکه ضرب‌شده در سال ۱۹۶۹ میلادی را نشریه Coin World در سال ۱۹۷۰ میلادی کشف و گزارشش را هم منتشر کرده بود. با اینکه این سکه دوبل پنی لینکلن روی سکه (S-Lincoln Penny Doubled Die Obverse) قانون بودند، اما دولت ایالات متحده آمریکا آن‌ها را برای اولین بار یک سال بعد کشف کرد و باور داشتند که این سکه‌ها جعلی هستند. قبل از اینکه تصور شود این سکه‌ها ارز واقعی هستند، پنج سکه پنی سال ۱۹۶۹ میلادی ضبط و نابود شدند.

سکه دوبل پنی لینکلن روی سکه (S-Lincoln Penny Doubled Die Obverse) به خاطر ویژگی‌های متمایزش مانند دوبل شدن تاریخ و حروف روی سکه شناخته می‌شود. سکه‌های پنی سال ۱۹۶۹ میلادی وجود دارند که بعضی‌هایشان هنوز استفاده می‌شوند و بعضی‌هایشان هم از رده خارج شدند، اما سکه‌هایی که از رده دخل و خرج مردم خارج شدند مخصوصا کمیاب و ارزشمند هستند.

آیا می‌دانستید؟

سکه پنی دو طرفه لینکلن (S-Lincoln Penny Doubled Die Obverse) آن‌قدری که مردم فکر می‌کنند کمیاب نیست. مردم تصورشان این است که این سکه به خاطر حرف عجیب «s» (حرف ابتدای سانفرانسیسکو) که روی سکه ضرب شده، ارزشمند است. البته این حرف روزی سکه‌های پنی امروزی دیده نمی‌شود.

۷- دوبل روی سکه سنت (Doubled Die Obverse Cent)

سال: ۱۹۵۸

صاحب: ناشناس

ارزش فعلی: ۳۳۶.۰۰۰ دلار

تعداد ضرب: سه (به طور کلی سه سکه)

سکه‌های قدیمی

یکی از سه سکه‌های پنی سال ۱۹۵۸ که هنوز وجود دارند، در ماه مارس سال ۲۰۱۸ در حراجی استاکس بوورس (Stacks Bowers) با قیمت ۳۳۶.۰۰۰ دلار فروخته شد. به لطف تنوع‌هایش هم به عنوان ناب‌ترین سکه‌های پنی محسوب می‌شود.

این سکه‌ها در فیلادلفیا ضرب شده بود و هیچ‌کس هم کاملا نمی‌داند چگونه و اصلا چرا فقط سه سکه پنی از این سکه‌ها تولید شده بودند که ماجرا سر از داستان‌ها در می‌آید که چون این سکه‌ها در وضعیت قرمز ضرب سکه، ضرب می‌شدند، این احتمالا وجود دارد یک کارمند بی‌احتیاط آن‌ها را به صورت قاچاقی و غیرقانونی خارج کرده باشد. حالا جدا از این داستان که این سکه‌ها از کجا آمده‌اند، امروزه جز اقلام ارزشمند مجموعه‌دارش است.

آیا می‌دانستید؟

در زمان‌های قبل، تشخیص سکه پنی از سکه ده سنتی با وجود رنگ‌های متفاوتش دشوار بود. هرچند با اندازه مشابه‌اش در سال ۱۹۴۳ میلادی ساخته شده بود. فلز مس در مواد جنگی حیاتی بود، همین‌جاست که برای مدت زیادی با فولاد روکش از فلز روی ساخته می‌شدند و بیشتر به سکه شبیه بودند. این سکه‌ها همچنین به «سکه‌های پنی جنگ فولاد» هم شناخته می‌شوند.

۶- سکه استراک سنت لینکلن با آلیاژ برنز (Lincoln Cent Struck on Bronze Alloy)

سال: ۱۹۴۳

صاحب: ناشناس

ارزش فعلی: ۱۶۴.۵۰۰ دلار

تعداد ضرب: ۴۰

سکه‌های قدیمی

این سکه استراک سنت لینکلن با آلیاژ برنز (Lincoln Cent Struck on Bronze Alloy) سال ۱۹۴۳ در زمان ضرب باید با ورقه فولاد روکش روی تولید می‌شد، اما در عوضش با آلیاز برنز ضرب شده بود. این سکه پنی با آن رنگ قرمز-مس زیبایش از آنجایی که برای مدت طولانی خرج نمی‌شود، اما بسیار منحصربه‌فرد و به شدت نایاب است.

البته این سکه‌ها تا قبل از زمانی که مجموعه‌داران بخواهند پی آن‌ها باشند و جمع‌آوری‌شان کنند، برای مدتی استفاده می‌شدند. چهل سکه‌های پنی برنز سال ۱۹۴۳ وجود داشتند که تصور می‌شود آن‌قدر نایاب هستند که قیمت ۱۶۴.۵۰۰ دلار به خودشان می‌گیرند.

آیا می‌دانستید؟

بحث‌هایی درباره این قضیه وجود دارد که آیا سکه آلیاژ برنز با هدف تولید شده بود یا نه، که سناریو محتملی ظهور می‌کند که صفحه‌های فلزی مخصوص ضرب سکه برنز سال ۱۹۴۲ میلادی در حین فرآیند ضرب عادی، روی تسمه ناقل گیر کرده بودند.

۵- سکه پنی دی لینکلن بر صفحه‌های فلزی با روکش روی (D Lincoln Penny on Zinc-Coated Steel Planchet)

سال: ۱۹۴۳

صاحب: ناشناس

ارزش فعلی: ۱۱۵.۰۰۰ دلار

تعداد ضرب: ۱۰

سکه‌های قدیمی

سکه پنی دی لینکلن بر صفحه‌های فلزی با روکش روی در اصل در سال ۱۹۴۳ میلادی در دنور تولید شد. این سکه‌های سال ۱۹۴۴ اصلا به خودی خودشان خاص نیستند – ۴۳۰ میلیون سکه روی مس ضرب شدند – اما روی صفحه فلزی مخصوص ضرب سکه فولاد تولید می‌شدند و رنگ‌های متفاوتی داشتند.

سکه‌های پنی اساسا تا زمان آمدن سال ۱۹۴۴ میلادی و بعد از جنگ جهانی دوم، دوباره روی مس ضرب می‌شدند. البته تفاوتی که وجود دارد این‌جا بود که صفحه فلزی مخصوص ضرب سکه فولاد باید از سال قبلش برداشته می‌شد و با دسته‌ای از سکه‌های پنی فولادی سال ۱۹۴۴ میلادی ضرب شوند. امروزه، تنها ۱۰ سکه از این سکه‌ها وجود دارد.

آیا می‌دانستید؟

برای مغناطیسی کردن و ۱۳ درصد سبک‌تر شدن سکه‌های پنی، آن‌ها را با فلز روی می‌پوشاندند. سکه‌های پنی با روکش روی در تمان این سه ضرابخانه سانفرانسیسکو، دنور و فیلادلفیا ضرب می‌شدند.

۴- سکه پنی اس لینکلن (S-Lincoln Penny

سال: ۱۹۱۴

صاحب: ناشناس

ارزش فعلی: ۱.۰۰۰ دلار

تعداد ضرب: ۴۸۴.۰۰۰

سکه‌های قدیمی

سکه پنی لینکلن به طور کلی با ارزش ۲۸ دلار برای هر سکه، در مقایسه با سکه‌های دیگر مقاله امروز ارزش پایین‌تری دارد. هرچند که بهای دقیق این سکه با وضعیت سکه متفاوت است و در مواردی مشخصی، این سکه پنی ارزش خود را تا ۱.۵۰۰ دلار و حتی ۱۰۵.۰۰۰ دلار هم بالا برده که همه این‌ها به عواملی مانند وضعیت و رنگ سکه بستگی دارد.

سکه پنی لینکلن سال ۱۹۱۴ با تعداد تقریبی ۴۸۴.۰۰۰ در سانفرانسیسکو ضرب شده بودند و بعضی از آن‌ها امروزه به جا مانده‌اند و رایج هستند که همین می‌شود ارزش این سکه‌ها تا این‌قدر پایین آمده است.

آیا می‌دانستید؟

درجه‌بندی قیمت سکه رسمی وجود دارد که شرکت‌های درجه‌بندی ارزش سکه‌ها را مشخص می‌کنند. هرچند سیستم درجه‌بندی سکه برای بسیاری از افراد، به خصوص مجموعه‌داران به یک سرگرمی تبدیل شده است، که با دریافت گواهی از موسسه  ارزیابی، سکه‌هایشان را به صورت حرفه‌ای درجه‌بندی می‌کنند.

۳- سکه پنی ویت S VDB

سال: ۱۹۰۹

صاحب: ناشناس

ارزش فعلی: ۶۰۰ دلار – ۱۱۷.۵۰۰ دلار

تعداد ضرب: ۴۸۴.۰۰۰

سکه‌های قدیمی

سکه پنی ویت S VDB که در سال ۱۹۰۹ در سانفرانسیسکو ضرب شده بود، یکی از قدیمی‌ترین سکه‌های پنی در ایالات متحده آمریکاست.

این سکه جدا از اینکه یکی از قدیمی‌ترین سکه‌های پنی ضرب شده محسوب می‌شود، همچنین به عنوان یکی از سکه‌های مشهور در قرن بیستم به حساب می‌آید و آن‌قدر کمیاب و ناب است که تنها ۴۸۴.۰۰۰ تعداد از آن تولید شده بودند. برخی از این سکه‌های سال ۱۹۰۹ هنوز هم استفاده می‌شوند و بعضی‌هایشان هم از رده خارج شدند و تنها مجموعه‌داران سکه هستند که آن‌ها را نگهداری می‌شوند. ارزش این سکه‌ها می‌تواند تا هر قیمتی مانند از ۶۰۰ دلار (برای سکه‌های فرسوده) به ۱۱۷.۵۰۰ دلار هم برسد که سکه پنی ویت S VDB در ماه مارس سال ۲۰۱۴ در حراجی‌های میراث آتلانتا، GA فروخته شد.

آیا می‌دانستید؟

سکه پنی ویت S VDB با سکه پنی با سر سرخپوست جایگزین شد که تا سال ۱۹۰۹ میلادی رایج بود. همین دلیلی می‌شود برای اینکه سکه پنی ویت S VDB بسیار مشهور و نامی شود و اولین سکه لینکلن باشد که ضرب شده است و به سکه‌های پنی شباهت داشته باشد که امروزه با آن آشنا هستیم.

۲- سکه پنی با سر سرخپوست (Indian Head Penny)

سال: ۱۸۷۲

صاحب: ناشناس

ارزش فعلی: ۱۲۶.۵۰۰ دلار

تعداد ضرب: ۴ میلیون

سکه‌های قدیمی

سکه پنی سر سرخپوست تا زمانی طراحی می‌شد، که سکه سنت لینکلن در سال ۱۹۰۹ میلادی ضرب شد. این سکه‌ها تقریبا با تعداد ۴ میلیون در آن زمان تولید شده بودند.

با اینکه سکه پنی با سر سرخپوست بدون شک کمیاب محسوب می‌شود، اما این سکه‌ها واقعا بین دلالان و مجموعه‌داران محبوب است. احتمالا تعداد زیادی از این سکه‌ها تولید می‌شد، اگر فشار مالی در نیمه دوم قرن نوزدهم به وجود نمی‌آمد. اتفاق (هراس سال ۱۸۷۳ میلادی) باعث شد تا تعداد اندکی از این سکه روانه بازار شود.

امروزه، این سکه پنی با سر سرخپوست از سال ۱۸۷۲ بسیار ارزشمند است و با قیمت زیادی ۱۲۶.۵۰۰ دلار در حراجی‌های میراث سال ۲۰۰۷ به فروش رسید.

آیا می‌دانستید؟

رکود اقتصادی یا (هراس سال ۱۸۷۳ میلادی) در قرن نوزدهم و برای چندین سال روی اروپا و آمریکای شمالی تاثیرگذار بود. در آمریکای شمالی این رکود اقتصادی به «رکود بزرگ» معروف شد، تا اینکه فاجعه اقتصادی دیگری در سال ۱۹۲۹ ظهور کرد و از رکود قبلش پیشی گرفت.

۱-سکه سنت توس (The Birch Cent)

سال: ۱۷۹۲

صاحب: کوین لیپتون (۲۰۱۵)

ارزش فعلی: ۲.۶ میلیون دلار

تعداد ضرب: ۱۰

سکه‌های قدیمی

قدیمی‌ترین سکه پنی همان سکه سنت توس (The Birch Cent) سال ۱۷۹۲ میلادی است، که در اصل در سال ۲۰۱۵ به کوین لیپتون، دلال سکه‌های کمیاب بورلی هیلز به قیمت ۲.۶ میلیون دلار فروخته شد. این ۲.۶ میلیون دلار، بیشترین مبلغی بود که تا به الان برای یک سکه پنی در حراجی خرج می‌شود.

اولین سکه پنی منحصربه‌فرد از سال‌های اولیه آمریکا، سردیس و چهره بانوی آزادی را به همراه جمله «والدین آزاد علم و صنعت» نشان می‌دهد و تاج‌گلی روی دورتادور سکه نقش بسته است.

لیپتون بعد از روزی که سکه سنت توس را خرید، سکه ارزشمند و مشهور دیگری به نام رایت کوارتر را به ارزش ۲.۲۳۲.۵۰۰ دلار را هم به دست آورد.

او حتی می‌گوید:«برای ۲۶ سکه، ۴.۸ میلیون دلار درآمد داشتم» که این قیمت واقعا شگفت‌انگیز است.

آیا می‌دانستید؟

اولین سکه رسمی آمریکا، «سکه سنت بزرگی» است که به خاطر بزرگی‌اش، حمل کردنش کار واقعا سختی به نظر می‌رسید. جدا از اندازه نامناسبش، چندین دهه طول کشید تا بالاخره سکه پنی با اندازه کوچک‌تری ضرب شود.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها