موزاییک های قیمتی بیزانس در کلیساهای استانبول

استانبول که زمانی قسطنتنیه نامیده می شد، پر از کلیساهایی ست که قدمتشان به امپراطوری بیزانس باز می گردد. اگرچه همه کلیساها به نوعی زیبا هستند ولی دو کلیسای استانبول از بقیه سر ترند: قطعا به خاطر موزیایک های نفیس و خیره کننده .. کلیسای آیا صوفیه یکی از معروف ترین آنهاست و موزاییک های حیرتن انگیزی دارد. البته کلیسای سحرآمیز چورا دارای قطعات خیره کننده می باشد که متعلق به دوران بیزانس می باشد. با تاریخ ما همراه باشید تا نگاهی دقیق تر به این مراکز تاریخی باورنکردنی در شهر استانبول بیاندازیم.. موزاییک های قیمتی بیزانس در کلیساهای استانبول

 

کلیسای چورا 

موزاییک ها با طرح مریم مقدس در کلیسای Chora

موزاییک های کلیسای چورا در ایوان غربی و هشتی ورودی کلیسا قرار گرفته اند. بیشتر این موزاییک ها در فضای داخلی نمایناگر زندگی مریم مقدس می باشند. موزاییک ها در فضای خارجی کلیسا نیز نشانگر زندگی و معجزات عیسی مسیح می باشند. مکان اصلی کلیسا ساده می باشد و تنها موزاییک آنجا قرار گرفته است. بهتر است با راهنمای تور به این کلیسا بروید تا توضیحات مناسب درباره ترتیب تاریخی آنها را به شما بدهند. نقاشی های ارزشمند زیادی در بخش مقبره کلیسا وجود دارد که به آن Parekklesion گفته می شود.


هنر بیزانسی رنساس

کلیسای چورا

کلیسای چورا از نظر تاریخی یک مجموعه بزرگ بیزانس بود. تنها ساختمان باقی مانده از این کلیسا، کلیسای عیسی مسیح بود. موزاییک های نفیس کلیسای چوره از آخرین بازمانده های هنر بیزانس هستند. برخی از مورخان براین باورند که پیشرفت های هنری در کلیسای چورا ، دلالت بر جنبش رنسانس دارد.


آیا صوفیه

موزاییک دروازه سلطنتی آیا صوفیا

ایا صوفیه با قدمت ۱۵۰۰ ساله، از جنگ و ویرانی نجات یافت و امروزه یکی از معروف ترین و پر بازدید ترین بناهای تاریخی استانبول به شمار می رود. موزاییک های ایا صوفیا شهرت جهانی دارند.


قسطنتین کبیر

ورودی جنوبی آیا صوفیه

یکی از مهمترین موزاییک های آیا صوفیه واقع در هشتی داخلی کلیسا، داخل دروازه جنوبی می باشد. این موزاییک در طول روند بازسازی توسط برادران فساتی در سال ۱۸۴۹ کشف شد. بیس موزاییک ها از ورقه های طلا بود و مریم مقدس را بر روی تخت نشان میدهد. عیسی کوچک در دامان مریم دیده می شود. موسس شهر، امپراطور کنستانتین اول معروف به کنستانتین کبیر در سمت چپ او دیده می شود. سمت راست مریم مقدس هم امپراطور جاستینیان قرار دارد. قدمت این پنل موزاییکی به قرن دهم بر می گردد.

 

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها