۸ مسجد قدیمی در ایالات متحده آمریکا

مشخص نیست که مسلمانان اولیه دقیقا چه زمانی به آمریکا آمدند. هرچند، تاریخدانان زیادی باور دارند که مسلمانان اولیه در اوایل قرن چهاردهم از منطقه سنگامبیا از آفریقا به آمریکا مهاجرت کردند. این ادعا هم وجود دارد که کریستوفر کلمب از کتابی به نویسندگی مسلمانان پرتغالی که در قرن دوازدهم به دنیای جدیدی مهاجرت کردند، برای راهنمایی سفرش استفاده کرده بود.

از آنجاکه هیچ‌کس از این مطمئن نیست که کدام یک از داستان‌های بالا حقیقت دارد، اما تاریخدانان این را می‌دانند که موج اول و واقعی مسلمانان در آمریکا از بردگان آفریقایی بود که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از این بردگان آفریقایی در آمریکا، مسلمان بودند و البته که این بردگان مسلمان مجبور بودند دین‌شان را مخفی نگه می‌داشتند و آن را ادا می‌کردند.

مساجد امروزی که در آمریکا وجود دارد را بیشتر مسلمانان، عمدتاً سوری‌ها و لبنانی‌هایِ مهاجر بین سال‌های ۱۸۷۸ تا ۱۹۲۴ تاسیس کردند. بسیاری از این مساجد کماکان به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند و حتی با ظهور اسلام‌هراسی در غرب به خصوص در ایالات متحده آمریکا، هنوز هم سرپا هستند.

۸- مسجد مریم

سال تاسیس: ۱۹۷۲

مکان: شیکاگو، ایلینوی

شاخه: امت اسلام

قدیمی‌ترین مساجد در ایالات متحده آمریکا

مسجد مریم در شیکاگو به عنوان مقر ملت اسلام که شاخه‌ای از اسلام به حساب می‌آید را آفریقایی-آمریکایی‌ها در سال ۱۹۳۰ میلادی تاسیس کردند. اصلا ساختمان اصلی در ابتدا بزرگ‌ترین کلیسای ارتدکس یونانی در آمریکا بود که ایلیا محمد، رهبر امت اسلام، کلیسا را در سال ۱۹۷۲ خرید و آن را به مسجد تبدیل کرد.

لوئیس فراخانِ وزیر، این مسجد را در سال ۱۹۸۸ بازخرید و وقف کرد و رهبر فعلی امت اسلام شد. در کنار مسجد مریم، دانشگاهی به نام دانشگاه اسلامی محمد وجود دارد که پسران و دختران از پیش‌دبستانی تا کلاس دوازدهم می‌توانند در آن تحصیل کنند.

۷- مرکز جامعه مسلمانان شیکاگو

سال تاسیس: ۱۹۶۹

مکان: شیکاگو، ایلینوی

شاخه: نامشخص

قدیمی‌ترین مساجد در ایالات متحده آمریکا

گروهی از مسلمانان با زمینه‌های متفاوت در سال ۱۹۶۹ تصمیم گرفتند مرکز جامعه مسلمانان (MCC) را در شیکاگو تاسیس کنند. نام مرکز اجتماعات مسلمانان در همان سال، به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی ثبت شد. با اینکه مرکز جامعه مسلمانان، اولین مسجد در شیکاگو یا در ایالات متحده آمریکا نیست، اما یکی از بزرگ‌ترین مساجدی است که به عنوان سازمان مادر از گروه‌های مسلمان آمریکایی و مساجد درنظر گرفته می‌شود.

مرکز جامعه مسلمانان در این چند دهه اخیر رشد کرده و دو مسجد و دو مرکز آموزشی/مدرسه‌ای را اداره می‌کند. این مرکز همچنین برنامه‌های متفاوت زیادی برای مسلمانان و هم برای غیرمسلمانان در منطقه شیکاگولند چون برنامه‌های اطلاع‌رسانی، برنامه‌های غربالگری سلامت و مشاوره‌ای ارائه کرده است.

۶- مرکز اسلامی واشنگتن

سال تاسیس: ۱۹۵۲

مکان: واشنگتن، دی. سی

شاخه: نامشخص

قدیمی‌ترین مساجد در ایالات متحده آمریکا

مرکز اسلامی واشنگتن در سال ۱۹۵۲ بازگشایی شد، منتها مراسم وقف رسمی‌اش تا سال ۱۹۵۷ برگزار نمی‌شد. ایده مرکز اسلامی واشنگتن هم بعد از آقای م. ابو الحوا و سفیر سابق مصر، آقای محمود شروع شد. حسن پاشا در سال ۱۹۴۴ درباره ساختمان مسجد در واشنگن مکالمه‌هایی داشت که بعد از آن، گروهی از سیاستمداران و مسلمانان آمریکایی برای جمع‌آوری کمک‌های مالی به این مسجد، بنیاد مسجد واشنگتن را شکل دادند.

زمین مسجد در سال ۱۹۴۶ خریداری و سنگ‌بنای آن هم در سال ۱۹۴۹ گذاشته شد. ماریو روسی، یک معمار ایتالیایی که برای ساخت مساجدی در مصر شاخته‌شده است، مرکز اسلامی واشنگتن را طراحی کرد. رئیس جمهور ایالات متحده، دوایت آیزنهاور هم به مراسم وقف مسجد رفت و در آن‌جا درباره زیبایی اسلام و آزادی دینی در آمریکا سخنرانی کرد.

۵- مرکز اسلامی کالیفرنیای جنوبی

سال تاسیس:۱۹۵۲

مکان: لس آنجلس، کالیفرنیا

شاخه: نامشخص

قدیمی‌ترین مساجد در ایالات متحده آمریکا

گروهی از مسلمانان مرد که می‌خواستند به طور جماعت نماز بخوانند، مرکز اسلامی کالیفرنیای جنوبی را در سال ۱۹۵۲ تاسیس کردند. به گفته یکی از بنیانگذاران مسجد، عابد عوض، این گروه یک ساختمان کوچک را در هالیوود اجاره کردند و خودشان را انجمن مسلمانان آمریکا در لس آنجلس می‌نامیدند.

این جامعه از حدود سال ۱۹۶۶ بزرگ‌تر شد و هئیت مدیره مرکز اسلامی آیین‌نامه‌ای تصویب، کتابخانه اسلامی را سازماندهی، یک ماشین نسخه‌برداری خریداری، یک خبرنامه و یک سرویس پاسخگویی راه‌اندازی کرد. آن‌ها همچنین نامشان را به بنیاد اسلامی کالیفرنیای جنوبی تغییر و در سال ۱۹۷۶ میلادی به مسجد فعلی تغییر مکان دادند. این مسجد همچنان میزبان خدمات منظم و اداره مدرسه افق نو (پیش دبستانی) است.

۴- مسجد فضل آمریکایی

سال تاسیس: ۱۹۵۰

مکان: واشنگتن، دی. سی

شاخه: احمدیه

قدیمی‌ترین مساجد در ایالات متحده آمریکا

مسجد فضل آمریکایی در واشنگتون دی. سی به عنوان مرکز جامعه مسلمانان احمدیه در آمریکا در سال ۱۹۵۰ میلادی تاسیس شد. ساختمان این مسجد ابتدا در اوایل قرن بیستم ساخته شد و خلیل نصیر، رهبر ملی جنبش احمدیه در اسلام و در آن زمان، این ساختمان را برای مسجد انتخاب کرد.

مسجد فضل آمریکایی تا سال ۱۹۹۴ مقر احمدیه بود تا زمانی که به مسجد بیت الرحمان در سیلور اسپرینگ در مریلند جابه‌جا شد. این مسجد هنوز هم برای خدمات‌رسانی دایر است. این مسجد همچنین مهمان‌خانه‌ای برای بازدیدکنندگان از مسجد فضل آمریکایی درنظر گرفته‌اند.

۳- مسجد جامعه مسلمانان آمریکایی

سال تاسیس: ۱۹۳۸

مکان: دیربورن، میشیگان

شاخه: اهل سنت

قدیمی‌ترین مساجد در ایالات متحده آمریکا

مسجد جامعه مسلمانان آمریکایی در دیربورن، میشگان در سال ۱۹۳۸ تاسیس شد. این مسجد از مساجد قدیمی در ایالت میشیگان محسوب می‌شود. این مسجد ابتدا در یک خانه کوچک شروع به کار کرد، منتها با رشت جامعه مسلمانان در این منطقه، بزرگ‌تر شد. سال‌ها بعد، این مسجد توسعه‌های زیادی کرده و درحال حاضر بزرگی ساختمانش به ۴۸.۰۰۰ مربع فوت می‌رسد.

مسجد در اوایل دهه ۱۹۸۰ به خاطر بزرگی جامعه، از طریق بلندگوهایش دعاهایی پخش می‌کرد. اصلا این اولین مسجدی در آمریکا بود که این کار را انجام داد. براساس وب‌سایت جامعه مسلمانان آمریکایی، درحال حاضر برنامه‌های برای توسعه مجدد مسجد دارند.

۲- مسجد مادر آمریکا

سال تاسیس: ۱۹۳۸

مکان: سدار راپیدز، آیووا

شاخه: نامشخص

قدیمی‌ترین مساجد در ایالات متحده آمریکا

از آنجایی که مسجد الصادق قدیمی‌تر است، منتها مسجد مادر آمریکایی اولین ساختمانی است که به عنوان یک مسجد طراحی و ساخته شده است. در ابتدا به این مسجد، معبد مسلمانان می‌گفتند که در ۱۵ فوریه سال ۱۹۳۴ در سدار راپیدز، آیووا تکمیل شد.

با اینکه مسجد مادر آمریکایی هنوز دایر است، اما سیلی در سال ۲۰۰۸ این مسجد را ویران کرد. زیرزمین مسجد سیل‌زده شد و متاسفانه، قدیمی‌ترین قرآن‌ها و سجاده‌های این جامعه نابود شد. جامعه مسلمان سدار راپیدز، آیووا آن‌ها را به ایالات متحده آممریکا بردند و از امپراتوری عتمانی (سوریه و لبنان امروزی) به آمریکا رفتند. خوشبختانه، طبقه اصلی مسجد مادر دست‌نخورده باقی ماند و ساختمان هنوز سرپا باقی مانده است.

۱-مسجد الصادق

سال تاسیس: ۱۹۲۱-۱۹۲۲

مکان: برونزویل، شیکاگو، ایلینوی

شاخه: احمدیه

این باور وجود دارد که مسجد الصادق در شیکاگو از قدیمی‌ترین مساجد در ایالات متحده آمریکاست. جامعه مسلمانان احمدیه که از قدیمی‌ترین جامعه مسلمانان مستقر در آمریکا هستند، این مسجد را مدیریت می‌کنند.

یکی از اولین مبلغان مسلمان که به آمریکا فرستاده شد، مفتی محمدصادق بود که مرکز ملی جنبش و اولین مسجد را در دهه ۱۹۲۰ میلادی در این مسجد تاسیس کرد. این مسجد فعال است و جامعه مسلمانان احمدیه، مسجد آل صادق را هنوز مدیریت می‌کنند. امام اعظم اکرم هم درحال حاضر به عنوان مُبلّغ و امام جماعت مسجد در این مسجد خدمت‌رسانی می‌کند.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها