۸ مذهب قدیمی در دنیا

از آنجایی که تاریخ نوشتاری در دنیا به چیزی حدود ۵.۰۰۰ سال قبل برمی‌گردد، مذهب احتمالا از اولین ظهور بشر در آن زمان وجود داشته است. با اینکه مذاهب مختلفی ادعا می‌کنند تعالیمشان قدمت طولانی دارد، مراسم و باورهای معنوی ظهور کردند و در نهایت اغلب مانند امپراتوری‌ها از تاریخ محو شدند. جنبش‌های مذهبی بزرگی در تاریخ از بین رفته‌اند، منتها چند مذهب باستانی هنوز که هنوز است پیروانی دارند.

بدانید که تعدادی از این مذاهب می‌توانند ریشه ظهورشان را به طور قطعی تخمین بزنند، اما در کل دانستن این زمان دقیق ظهور بیشتر مذاهب دشوار است به مرجع تاریخ‌ها بستگی دارد که متفاوت باشد.

۸- تائوئیسم (حدود ۵۰۰ قبل از میلاد مسیح)

کشور یا منطقه مبدا: چین

تعداد پیروان فعلی: ۲۰ میلیون نفر

8 مذهب قدیمی در دنیا

تائوئیسم (دائوئیسم) به آموزه‌های تائو ده چینگ، کتابی مختصری از آموزه‌های لائوتسه و به تاکید هماهنگی معنوی در درون هر فرد مبتنی است. با اینکه امتیاز دقیقی در امروز به حساب نمی‌آید، اما دو مکتب اصلی تائوئیسم وجود دارند؛ تائوئیسم فلسفی (تائو-چیا) که روی نوشتارهای لائوتسه و چوانگ-تزو و دیگر اساطیر متمرکز است و تائوئیسم مذهبی (تائو-شایو) که برای رسیدن به جاودانگی به مراسم مذهبی رویی می‌آورند.

احتمالا تائوئیسم امروزه به خاطر ایده اتحاد و اتضاد یا ینگ و یانگ شناخته‌شده‌تر است. ایده اصلی پشت سر ینگ و یانگ این‌جاست که دنیای ما از نیروهای مکملی چون کنش و عدم کنش، روشنایی (نور) و تاریکی، گرمی و سردی و غیره پر شده است. قبل از انقلاب کومونیستی هم تائوئیسم یکی از قوی‌ترین مذاهب چینی بود که امورز در چین، تایوان، آسیای جنوب شرقی و غربی به گونه دیگری جریان دارد.

۷- آیین کنفوسیوس (حدود ۶۰۰ قبل از میلاد مسیح)

کشور یا منطقه مبدا: چین

تعداد پیروان فعلی: ۶ میلیون نفر

8 مذهب قدیمی در دنیا

8 مذهب قدیمی در دنیا

با اینکه کنفوسیوسیسم اغلب به عنوان مذهب درنظر گرفته می‌شود، اما یک مذهب سنتی سازماندهی‌شده نیست و بیشتر به یک نظام فلسفی و اختلافی و اجتماعی باور می‌شود. مذهب کنفوسیوس نامش خود را از موسس خود، کنفوسیوس (انگلیسی‌شده نام واقعی کانگ-فو-تزو یا استاد کانگ) گرفته شده که نه یک مذهب جدید را پایه‌گذاری کرد، بلکه به احیای ارزش‌ها و باورهای سلسله ژو علاقه‌مند بود.

آیین کنفوسیوس بعد از سال‌ها نفوذ قوی در زندگی سیاسی و معنوی مردم چین داشته است که این نفوذ به بخش‌های دیگری از آسیا چون ژاپن، کره و ویتنام هم وارد شده است.

۶- آیین جین (جینیسم) (حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح)

کشور یا منطقه مبدا: هند

تعداد پیروان فعلی: ۴ میلیون نفر

8 مذهب قدیمی در دنیا

8 مذهب قدیمی در دنیا

آیین جین (جینیسم)، یکی دیگر از مذاهب باستانی در هند است که معتقدند از قرن ششم قبل از میلاد مسیح و همزمان با آیین بودیایی به وجود آمده و باورهای مشابهی در آیین هندو و بودیایی را به اشتراک می‌گذارند. آیین جین، متن مذهبی واحدی ندارد و طرفدارانش معتقدند که تیرتانکارا (پیامبران) که به عالی‌ترین هدف معنوی هستی دست پیدا کرده‌اند، در زمان‌های مختلف آمده‌اند و حقایق را برای آن‌ها باز کرده‌اند.

پیروان آیین جین باور دارند ۲۴ تیرتانکارا (پیامبران) بوده و آخرین آن‌ها، ماهاویرا است که به عنوان پایه‌گذار آیین جین و هم عصر با بودا شناخته می‌شود.

۵- آیین بودایی (حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح)

کشور یا منطقه مبدا: شبه قاره هند (نپال امروزی)

تعداد پیروان فعلی: ۵۰۰ میلیون نفر

8 مذهب قدیمی در دنیا

آیین بودایی برعکس بیشتر مذاهب باستانی، ریشه‌هایش به یک پایه‌گذار برمی‌گردد که آن هم پرنسی به نام سیذارتا گوتاماست که در نپال امروز در چیزی حدود ۲.۵۰۰ سال قبل به دنیا آمده است. به گفته تاریخ آیین بودایی، سیذارتا گوتاما بعد از اینکه برای اولین بار رنج کشیدن مردم بیرون از دیوارهای کاخ را دید، از زندگی مجللش به عنوان یک پرنس بیرون آمد و بعد از آن بود که زیر درخت بودا (درخت بیداری) نشست و درنهایت به روشن‌ضمیری رسید و به بودا تبدیل شد.

پیروان آیین بودا از آن زمان، آموزه‌های آرامبخش بودای را اجرا می‌کنند و به دنبال مسیر روشن‌ضمیری خود هستند.

۴- آیین شینتو (حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح)

کشور یا منطقه مبدا: ژاپن

تعداد پیروان فعلی: ۴ میلیون نفر

8 مذهب قدیمی در دنیا

8 مذهب قدیمی در دنیا

از آنجایی که بسیاری از مردم معتقدند آیین شینتو به طور رسمی بعد از آیین بودایی در قرن ششم قبل از میلاد در ژاپن پدید نیامد، شواهد تاریخی وجود دارد که ریشه‌های آیین شینتو را به حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تخمین می‌زنند. هرچند سوابق باستان‌شناسی قدمت این آیین را قبل‌تر از آن می‌دانند. بعد از ظهور آیین بودایی، بسیاری از عناصر بودایی در سنت‌های شینتو و آیین کنفوسیوس آمیخته شدند.

حکمرانی حاکم این سه مذهب و آیین شینتو توسعه‌یافته برای راهنمای مردم ژاپن با یکدیگر ترکیب شدند. همین می‌شود که آیین شینتو به طور رسمی در دوره میجی (۱۸۶۸ – ۱۹۱۲) به عنوان دین رسمی ژاپن مشخص شد. امروزه، آیین شینتو هم مانند آیین بودایی با فرهنگ و جامعه ژاپن رابطه تنگاتنگی دارد.

۳- آیین زرتشت (حدود ۱.۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح)

کشور یا منطقه مبدا: ایران باستان (ایران امروزی)

تعداد پیروان فعلی: ۲۰۰.۰۰۰ نفر

8 مذهب قدیمی در دنیا

8 مذهب قدیمی در دنیا

با اینکه پیامبر و مصلح زرتشت، دین زرتشتی را در قرن ششم قبل از میلاد مسیح به طور رسمی پایه‌گذاری کرد، شواهد باستان‌شناسی وجود دارد که ریشه‌های این مذهب را بین ۱.۲۰۰ – ۱.۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تخمین می‌زنند. تاریخ این دین هم به این مورد اشاره می‌کنند که دین زرتشت یکی از قدرتمندترین ادیان در دنیا برمی‌گردد و دین رسمی ایران باستان از ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تا ۶۵۰ سال قبل از میلاد مسیح است. زرتشتیان به یک خدا، اهورا مزدا باور دارند و بر خلاف اعتقاد بیشتر مردم، زرتشتیان آتش را نمی‌پرسند. بلکه باور دارند که آتش نمادی از روشنایی (نور) و حکمت خداست.

درحالی که آیین زرتشتی از لحاظ مقایسه مذهب کوچکی به حساب می‌آید، اما مفهوم‌های مرکزی زیادی با ادیان بزرگی چون یهودی، مسیحی و اسلام به اشتراک می‌گذارد.

۲- یهودیت (حدود ۲.۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح)

کشور یا منطقه مبدا: شام جنوبی (اسرائیل (رژیم صهیونیستی) امروزی، فلسطین امروزی و اردن امروزی)

تعداد پیروان فعلی: ۱۳ میلیون نفر

8 مذهب قدیمی در دنیا

یهودیت به همراه دو مذهب اسلام و مسیحیت، از قدیمی‌ترین ادیان توحیدی دنیاست. حضرت موسی که در تاریخ یهود از نَسَب حضرت ابراهیم و جد مردم یهود است، این دین را به طور رسمی پایه‌گذاری کرد. از آنجایی که یهودیت متون مقدس و مهم زیادی دارد، اما مهم‌ترین سند دینی این مذهب، کتاب تورات است که بخش بزرگی از آن به تناخ (تنخ) یا انجیل عبری (کتاب مقدس عبری) شناخته می‌شود.

آیین یهودیت امروزی به سه جنبش تقسیم می‌شود؛ یهودیت ارتدوکس که تقریبا محافظه‌کارتر است و آداب و مراسم سنتی را تقریبا حفظ کرده‌اند؛ یهودیت اصلاحی که پیروانش هویت یهودی را حفظ کردند، اما بیشتر رویکرد آزادتری به بسیاری از باورها و عقاید دارند و یهودیت محافظه‌کار که بین دو جنبش قبلی قرار می‌گیرد و رویکرد متعدلی برای انجام مراسمات آیین یهودیت دارند.

۱-هندوئیسم (حدود ۷.۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح)

کشور یا منطقه مبدا: دره سند (پاکستان امروزی)

تعداد پیروان فعلی: ۹۰۰ میلیون نفر

8 مذهب قدیمی در دنیا

آیین هندوئیسم به یکی از قدیمی‌ترین مذاهب موجود شناخته می‌شود که هنوز پابرجاست. با اینکه این قدمت و مسئله حقیقت دارد، درنظر داشتن این مهم است که آیین هندوئیسم هیچ پایه‌گذار یا متن واحدی ندارد. درعوض باورها و سنت‌های باستانی زیادی را شامل می‌شود. قدیمی‌ترین کتاب مقدس هندوئیسم، ریگ وداست که این باور وجود دارد به حدود ۳.۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد. هرچند، باستان‌شناسان آثار هنری (نقش موتیف) از آیین گاو نرو چیزهایی مانند گاو را پیدا کردند که از حیوانات مقدس هندوئیسم هستند. این باور هم از زمانی که تمدن باستانی در نزدیکی دره سند ساکن شدند، در حدود ۷.۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. امروزه، میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به خصوص در هند و کشورهای اطرافش به این آیین مذهبی اعتقاد و باور دارند.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها