جدال بر سر دین

یک هزاره جدل بر سر دین

 

در دوره تقریبا هزار ساله حکومت اشکانیان و ساسانیان مرز این دو امپراتوری ایرانی با امپراتوری روم، بین النهرین بود. هر کدام از این دو رقیب که تاثیر و نفوذ بیشتری بر مردم منطقه داشتند، قدرت تجاری سیاسی بین النهرین را در اختیار می گرفتند.

هر دو امپراتوری سعی در تبلیغ دین خود داشتند تا با استفاده از دین، مردم محلی را از رقیب خود متنفر کنند. کشیشان مسیحی رفته رفته در سرزمینهای تحت نفوذ ایرانیان نفوذ کردند به نحوی که فرضا مردم ارمنستان به دین مسیحی گرویدند و پدران خود را کافر نامیدند و سعی در حذف آنها از تاریخ خود کردند و رفته رفته از ایران به سمت روم رفتند. در مناطق دیگری دین زرتشتی و سایر فرقه های این دین در بین النهرین پا گرفت مانند صائبیون که در مقابل مسیحیت سپر دفاعی بود و مورد تایید حکومت ایرانی قرار می گرفتند. مثلا استرابون می نویسد وقتی کاپادوکیه به دست ایرانیان افتاد گروهی از مغها به آنجا کوچ کردند.

اهمیت صدور دین به سرزمینهای خارج در حدی بود که در بخش اویسروتریمگاه خرده اوستا آمده: … و موبد فرخنده پاک و سرور پاکی را که در خارج در گردش است را ما میستاییم…. نهایتا با ورود اسلام جدال بین دین زرتشتی و مسیحی به جدال بین اسلام و مسیحیت تبدیل شد.

 

منبع iranatlas
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
حیدری حیدر

باسلام خدمت شما و دوستان دلسوز فرهنگ ایران زمین مطالب جدال برسر دین راخواندم جالب بود،انسان حیوانی هوشمند است/تقاضای بنده از‌شما اینه،مباحث انتخابی بگونه ای گزینش شود که درابتدا بازگوکننده حقایق تاریخی باشد و درثانی مخاطب را به چالش فکری دعوت کنند. تاریخ گستره ی زیادی جهت انعکاس حقایق دارد و عامل اصلی و موثردراین چرخه،مورخی است که دردآشنا و دلسوز وتسلط بر فنونی که واقعیت ها را با عینیت بالا روایتگری کنند. سوالی که سالیان سال،ذهن بنده ی حقیر به خود مشغول کرده اینست که،موضوعات و مطالب تاریخی تحت چه عناوین و مفاهیم ذکر گردد/انتظارت عامه ازتاریخ بعنوان علم… مطالعه بیشتر »