فتوحات اسلامی؛ نکبت یا نعمت؟

پاسخی به کسانی که زبانشان را بر پیروزی های فتوحات اسلامی دراز می کنند ومی گویند میان فتوحات اسلامی و اشغالگری و تجاوز فرقی نیست !!

خطاب به شکاکان و طعنه زدگان :

انگیزه های فتوحات اسلامی رفع بی عدالتی از مردم، معرفی دین اسلام بدون ظلم به آنها و اجبار به آنان بود و اغلب دفاع از خود در مقابل تجاوز نیروهای مختلفی بود که اطراف مسلمانان بود.

ما وقتی نقشه ی جغرافیایی آن زمان را نگاه میکنیم میبینم مسلمین از دو ناحیه ی قدرتمند وقت ، مثل امپراتوری ساسانی و امپراتوری روم محاصره شده بودند !! و هزاران سال تحت استعمار و چکمه های این دو ابرقدرت بودند. و وقتی مسلمین متحد شدند به نوعی قدرت و قطب سومی در جهان در حال تشکیل بود و این برخورد و تصادم به مانند ۷۰۰ سال جنگهای ایران و روم ناگزیر بود!!

از لحاظ منش و رفتاری که در فتوحات اسلامی توسط مسلمانان دنبال میشد نسبت به دیگر فاتحان گذشته ، دارای بیشترین ملاحظات انسانی بود و شاید امت اسلامی تنها کسانی بودند که معنی #اخلاق_جنگ را میدانستند و مهمترین چیزی که این جنگها را متمایز میساخت، این است که آنها از  آسیب رساندن به غیرنظامیان جلوگیری می‌کردند و همچنین برخورد خوب با زندانیان و اسیران و حتی برخورد شریفانه با رهبران دشمن که نشان اخلاق مداری آنان در جنگ بود.

مسلمین طبق فرامین الهی پیامبر اسلام صلی الله علیه  و آله وسلم، از کشتن غیرنظامیان ، شهروندان عادی ، زنان ، کودکان، سالخوردگان ، راهبان، تخریب معابد مذهبی ، تخریب مزارع کشاورزی و خانه ها جلوگیری می‌کردند. و جنگ را فقط با محاربان و جنگجویان نظامی پیش می‌بردند.

نتایج فتوحات اسلامی با نتایج جنگ دیگران و دیگر مکاتب متفاوت بود، در حالیکه دیگران نگران نابودی تمدن ها نبودند مسلمین تا جای امکان سعی در حفظ جان مردم بودند.

مسلمانان در اصل نگران جلوگیری از انتشار توحید و دانش و عدالت بودند و مبارزه با ظلم و استکبار و طاغوت ها.

هر شخص منصف و عادلی باید به آندلس قبل و بعد از اسلام نگاه کند.که زمان ویزگوت ها چه گونه بود ؟ بعد فتح اسلامی و تمدن ۸۰۰ ساله ی مسلمین چگونه شد؟!!

و به زمان مصر قبل و بعد از اسلام نگاه کنید! بعد اسلام شهرهای قاهره و اسکندریه قطب های تجاری و فرهنگی جهان اسلام شدند .

به مراکش قبل از اسلام و بعد از اسلام نگاه کنید، به بغداد و سامرا نگاه کند که چگونه بعد اسلام شکوفا شدند .

و به شهرهای بخارا ،سمرقند، ری، نیشابور، هرات ،خوارزم ،بلخ  و دیگر شهرها قبل از اسلام و بعد از اسلام نگاه کنید که چقدر رونق یافتند و از بزرگترین شهرهای قرون وسطی در زمان تاریخ اسلامی شدند .

مهمتر از خود فتوحات تاثیر بعد از آن بر مردم و اجتماع است، و تمدن اسلامی و پیشرفت های علمی و ابتکارات مختلف نجومی و ریاضی و شیمی و مکانیکی و نظامی و تجاری و اقتصادی و رشد فرهنگی و ادبی  همین اراضی فتح شده توسط عرب های مسلمان بهترین نمونه ی تصدیق کلام بالاست که بعد از فتوحات اسلامی خیلی از جوامع رشد یافتن و پیشرفت کردند

این یک انتقال تمدن بشردوستانه با تمام استانداردها بود. و این نمونه  را هرگز در فتوحات روم، جنگجویان صلیبی ، مغولان فاتح، واکینگهای وحشی و…  ندیدیم .

چگونه است که بعد از فتوحات اسلامی صدها دانشمند و نویسنده و شاعر  پدید میان و بزرگترین و پیشرفته ترین شهرهای جهان بدست مسلمین ساخته میشن و باشکوه ترین ابنیه های وقت بدست معماران و مهندسین مبتکر بوجود میان؟!

ویل دورانت مورخ آمریکایی از تأثیر مثبت فتوحات اسلامی بر تمدن های مختلف می گوید:

” مصر، تحت حکومت مسلمانان، شکوه فراعنه خود را بازیافت؛ تونس و مراکش، تحت رهبری اعراب، آنچه را که از یک حکومت سازمان یافته داشتند، بازیافتند؛ و شهرهای قیروان، پالرمو و فاس برای مدتی مدیدی شکوفا شدند…”

و ادامه می دهد و می گوید:

اسپانیا در زمان عرب در تاریخ تمدن به اوج رسید و همچنین زمانی که نوادگان مغولان (گورکانیان) مسلمان بعداً بر هند حکومت کردند چنان خدمات شایسته ای انجام دادند که در تاریخ  و تمدن هند ماندگار شدند ” (۱)

فتوحات

عضویت
اطلاع از
guest

8 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
A.m
امتیاز :
     

کل متن بیشتر یک کپی از یه وبلاگ اسلامی به نظر میاد تا یه نوشته فردی! از اول تا آخرش رو هم بچلونی یک نکته واقعی و به دردبخور در نمیاد. انگار توسط یه بچه حوزه ۲۰ ساله نوشته شده:) اصولا نقد همچین مزخرفاتی توهین به شعور نقاد و مخاطبان هست! فقط متاسفم به جای چارتا تاریخدان یا آدم حسابی یه مشت “علاقه‌مند به تاریخ”!! میان مقاله مینویسن. این سایت تاریخ ما هم با مقاله های غیر دقیق و آبکی بیشتر مایه تاسف هست تا تاثر…

پاسخ

دوست گرامی سفسطه و چرت و پرت ننویس. این قدر هم طاغوتی باستانی ملی گرا و جاهل هم نباش

مهرداد

این مسلمانان جنابعالی اگه تمدنی داشتند چرا در همان مکه و مدینه شکوفاهش نکردند چرا چهارتا دانشمند در همان سرزمین های عربی به وجود نیامد.جناب تمدن اسلامی همان استعمار عربی هست عرب به معنای بیابانگرد و طالب و هواخواهی بیابان هست پس کسی که بیابانگرد هست یعنی دشمن تمدن و دانش و فرهنگ و هنر و معماری و شهرسازی و زندگی

پاسخ

تو مگر چشمت کوره؟ این همه پیشرفت کشور های عربی مسلمان را نمی بینی؟

ساسان

پس با این تفاسیر کل کتب و مستنداتی که درمورد تجاوز سپاه مسلمین و جنایاتشون هست زیر سوال میره و همین متن ابکی بی پایه و اساس میشه سند.
خیلی جالبه که یاد اون مسولی افتادم که میگفت شما ببینید در دهه ۴۰ چند روستا برق داشتن و الان در دهه ۴۰ انقلاب چند روستا.
همینقدر سخیف و کوته بینانه
بر همه هم اشکاره که راویان این سایت حزب الهی هستن و چندین مورد تحریف تاریخی هم بود که در زیر هر متن من بهش اشاره کردم

پاسخ

این قدر چرت و پرت ننویس
وحشی امثال کوروش کافر فاسد جنایتکار بودند

میثم

بعد از این همه سال هنوز همون قوم وحشی هستید. مطالبی که دوستمون گفته عین واقعیته مگر اینکه شما به اجدادت استناد کرده باشی و کتاب و کتابخونه آتیش بزنی وگرنه دو خط خونده بودی از گفتارت چشیمون میشدی

میثم

و به شهرهای بخارا ،سمرقند، ری، نیشابور، هرات ،خوارزم ،بلخ و دیگر شهرها قبل از اسلام و بعد از اسلام نگاه کنید که چقدر رونق یافتند و از بزرگترین شهرهای قرون وسطی در زمان تاریخ اسلامی شدند . ببین این جملات چقدر احمقانه اس. تمام این شهرهایی که میگید به خاطر اسلام رونق گرفتند دلیلش بسیار سادس: دوری و فرار علما و عقلا از چنگال دژخیمان اسلامی. تمام مناطقی که در جملات بالا گفتید در منتهی الیه شمال شرقی ایران و خارج از قلمرو قدرت غارتگران مسلمان بوده. امت اسلامی تنها کسانی بودند که معنی #اخلاق_جنگ را میدانستند. این جمله… مطالعه بیشتر »