دانلود کتاب دینامیک مریام به زبان فارسی

کتاب مکانیک مهندسی دینامیک (دینامیک مریام)
تایپ شده با کیفیت بالا
ویرایش جدید
نویسندگان: جی ال مریام- ال جی کریگ
ترجمه :آلا بحرانی و اسما بحرانی
۹۰۰ صفحه
فرمت :پی دی اف

دانلود کتاب

بخشی از متن کتاب:

دینامیک آن شاخه از مکانیک است که با حرکت اجسام تحت تأثیر نیروها سروکار دارد. مطالعه دینامیک در مهندسی معمولاً مطالعه استاتیک را دنبال می­کند، که به تأثیر نیروها بر اجسام در حالت سکون می­پردازد. دینامیک دارای دو قسمت مجزا است: سینماتیک، که مطالعه حرکت بدون اشاره به نیروهایی است که باعث حرکت می­شوند، و سینتیک، که عملکرد نیروها بر روی اجسام را به حرکات حاصله مربوط می کند. درک کامل دینامیک یکی از مفیدترین و قدرتمندترین ابزارها را برای تجزیه و تحلیل در مهندسی فراهم می­کند.

تاریخچه دینامیک

دینامیک در مقایسه با استاتیک موضوعی نسبتاً جدید است. آغاز درک منطقی دینامیک به گالیله (۱۶۴۲-۱۶۴۴) نسبت داده می­شود، که مشاهدات دقیق مربوط به اجسام در سقوط آزاد، حرکت در صفحه مایل و حرکت آونگ را انجام داد. وی تا حد زیادی مسئول آوردن رویکرد علمی

دانلود کتاب دینامیک مریام ویرایش ۹

برای بررسی مسائل فیزیکی بود. گالیله به دلیل امتناع از پذیرفتن اعتقادات ثابت شده در عصر خود، مانند فلسفه ارسطو که مثلاً معتقد بود اجسام سنگین با سرعت بیشتری نسبت به اجسام سبک سقوط می­کنند، مورد انتقاد شدید قرار می­گرفت. فقدان ابزار دقیق برای اندازه­گیری زمان، مانع جدی برای گالیله بود و پیشرفت قابل توجه دیگر در دینامیک، در انتظار اختراع ساعت پاندولی توسط هویگنس در سال ۱۶۵۷ بود.

نیوتن (۱۶۴۲-۱۷۲۷)، با پیروی از کارهای گالیله، توانست یک فرمول دقیق از قوانین حرکت ایجاد کند و بنابراین، دینامیک را بر اساس صوت قرار دهد. اثر مشهور نیوتن در چاپ اول، اصول وی منتشر شد، [۱] که به طور کلی به عنوان یکی از بزرگ­ترین کمک­های ثبت شده در دانش شناخته می­شود. نیوتن علاوه بر بیان قوانین حاکم بر حرکت یک ذره، اولین شخصی بود که قانون جهانی گرانش را به درستی تنظیم کرد. اگرچه توصیف ریاضی او دقیق بود، اما او احساس کرد که مفهوم انتقال از راه دور نیروی گرانش بدون محیط پشتیبانی یک مفهوم پوچ است. به دنبال دوره نیوتن، کمک­های مهمی به مکانیک توسط اولر، دالمبرت، لاگرانژ، لاپلاس، پوینسوت، کوریولیس، انیشتین و دیگران انجام شد.

فقط از آن­جا که ماشین آلات و سازه­ها با سرعت بالا و شتاب قابل توجهی کار کرده­اند، انجام محاسبات بر اساس اصول دینامیک به جای اصول استاتیک ضروری بوده است. تحولات سریع فن آوری امروز به افزایش کاربرد اصول مکانیک، به ویژه دینامیک، نیاز دارد. این اصول، پایه­ای برای تجزیه و تحلیل و طراحی سازه­های متحرک، سازه­های فلزی تحت بارهای شوک، دستگاه­های رباتیک، سیستم­های کنترل خودکار، راکت­ها، موشک­ها و فضاپیماها، وسایل نقلیه حمل و نقل هوایی و زمینی، و بالستیک الکترونی، دستگاه­های الکتریکی و ماشین آلات از انواع مختلف مانند توربین، پمپ، موتور رفت و برگشت، بالابر ، ابزار ماشین آلات و غیره است.

دانشجویانی که به یک یا چند مورد از این فعالیت­ها و فعالیت­های دیگر علاقه مند هستند، دائماً باید اصول پایه دینامیک را به کار گیرند.

 

دانلود کتاب دینامیک مریام به زبان فارسی

مفاهیم پایه مکانیک در استاتیک بخش ۱/۲ جلد ۱ بیان شده است. این مطالب در این­جا به همراه نظرات اضافی مربوط به مطالعه دینامیک به طور خلاصه ارائه می­شوند.

فضا منطقه هندسی است که توسط اجسام اشغال شده است. موقعیت در فضا با استفاده از اندازه گیری­های خطی و زاویه­ای نسبت به برخی از سیستم­های مرجع هندسی تعیین می­شود. چارچوب مرجع اصلی قوانین مکانیک نیوتنی، سیستم اینرسی اولیه یا چارچوب مرجع نجومی است که مجموعه­ای خیالی از محورهای مستطیل شکل است و فرض می­شود هیچ حرکت انتقالی یا چرخشی در فضا ندارد. اندازه گیری­ها نشان می­دهد که قوانین مکانیک نیوتنی برای این سیستم مرجع معتبر است به شرطی که هر نوع سرعت در مقایسه با سرعت نور که ۳۰۰۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه یا ۱۸۶۰۰۰ مایل بر ثانیه است ناچیز باشد. گفته می­شود اندازه گیری­های انجام شده با توجه به این مرجع مطلق است و این سیستم مرجع ممکن است در فضا “ثابت” تلقی شود.

دانلود کتاب دینامیک مریام ترجمه فارسی

یک فریم مرجع متصل به سطح زمین در سیستم اولیه دارای حرکات تا حدودی پیچیده است و برای اندازه گیری­های انجام شده نسبت به فریم مرجع زمین باید از اصلاح معادلات اساسی مکانیک استفاده شود. به عنوان مثال، در محاسبه مدار راکت و پرواز فضایی، حرکت مطلق زمین به یک پارامتر مهم تبدیل می­شود. برای بیش­تر مسائل مهندسی مربوط به ماشین آلات و سازه­هایی که در سطح زمین باقی مانده­اند، اصلاحات، بسیار ناچیز است و ممکن است نادیده گرفته شود. برای این مسائل، قوانین مکانیک ممکن است مستقیماً با اندازه گیری­هایی که نسبت به زمین انجام می­شود، اعمال شود و به معنای عملی، چنین اندازه گیری­هایی مطلق تلقی می­شوند.

زمان معیاری از توالی وقایع است و در مکانیک نیوتنی به عنوان یک مقدار مطلق در نظر گرفته می­شود.

جرم اندازه گیری کمی اینرسی یا مقاومت در برابر تغییر حرکت جسم است. جرم همچنین ممکن است به عنوان کمیت ماده در جسم و همچنین خاصیتی که باعث جاذبه گرانشی می­شود در نظر گرفته شود.

نیرو، عمل برداری یک جسم بر روی جسم دیگر است. در مورد خواص نیروها به طور کامل در استاتیک جلد ۱ بحث شده است.

ذره، جسمی از ابعاد ناچیز است. هنگامی که ابعاد جسم با توصیف حرکتش یا عمل نیروها بر آن بی ارتباط باشد، ممکن است جسم به عنوان یک ذره مورد بحث قرار گیرد. به عنوان مثال، یک هواپیما ممکن است به عنوان ذره­ای برای توصیف مسیر پروازش مورد بحث قرار گیرد.

جسم سخت به جسمی گفته می­شود که تغییرات شکل آن در مقایسه با ابعاد کلی جسم یا تغییرات موقعیت جسم به طور کلی ناچیز باشد. به عنوان یک نمونه از فرض سختی، مشخصاً حرکت کوچک برانگیخته نوک بال هواپیما از طریق هوای متلاطم نتیجه­ای برای توصیف حرکت هواپیما به طور کلی در طول مسیر حرکت آن ندارد. برای این منظور، هواپیمای مورد بحث به عنوان یک جسم سخت یک تقریب قابل قبول است. از طرف دیگر، اگر ما نیاز به بررسی تنش­های داخلی در ساختار بال در اثر تغییر بارهای دینامیکی داشته باشیم، باید مشخصات تغییر شکل سازه مورد بررسی قرار گیرد و برای این منظور هواپیما دیگر نمی­تواند یک جسم سخت باشد.

 

دانلود رایگان کتاب دینامیک مریام

مقادیر بردار و اسکالر که به طور کامل در استاتیک جلد ۱، بحث شده است و تمایز آن­ها باید کاملاً واضح باشد. مقادیر اسکالر به صورت lightface italic  و بردارها به صورت boldface  نشان داده می­شوند. بنابراین، V نشان دهنده اندازه اسکالر بردار V است. مهم است که ما از یک علامت شاخص مانند زیرخط V برای همه بردارهای دست نویس استفاده کنیم تا به صورت boldface  آن را چاپ کنند. به عنوان مثال، برای دو بردار غیر موازی به یاد بیاورید که V1 + V2 و V1 + V2 دو معنی کاملاً متفاوت دارند.

ما فرض می­کنیم که شما با هندسه و جبر بردارها از طریق مطالعه قبلی استاتیک و ریاضیات آشنا هستید. دانشجویانی که باید این مباحث را مرور کنند خلاصه­ای از آن­ها را در ضمیمه C همراه با سایر روابط ریاضی که به طور مکرر در مکانیک استفاده می­شوند، پیدا می­کنند. تجربه نشان داده است که هندسه مکانیک اغلب برای دانشجویان مشکل است.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها