کاهش وزن سریع و لاغری با کدام رژیم غذایی؟ رژیم کتو یا کتوژنیک؟

کاهش وزن سریع چیزی است که بیشتر مردم به دنبال آن هستند! فقط یک مشکل وجود دارد، اطلاعات پوچ و اشتباه فراوانی از توصیه‌های وحشتناک برای لاغری سریع  تا داروهای چربی‌سوز خطرناک وجود دارد.

بسیاری از این روش‌ها فقط جنبه تجاری و تبلیغاتی دارند هرچند که در اوایل باعث کاهش وزنی هم شوند مثلاً داروهای غیر مجازی که بارها اثبات شده که حاوی مواد روان‌گردانی مثل شیشه هستند باعث لاغری سریع هم بشوند، چه فایده اگر قرار باشد فرد را تا اعتیاد و عوارض جدی بکشاند.

در این مقاله به بررسی علمی اساس بعضی روش‌های کاهش وزن مهم می‌پردازیم. در واقع رژیم های لاغری یا بر اساس کاهش کالری یا افزایش پروتئین یا تغییر در متابولیسم هستند.

سریع‌ترین راه برای کاهش وزن چیست؟

اگر می‌خواهید سریع وزن کم کنید،  اما حاضر نیستید عمل‌های جراحی پرهزینه و پرخطر انجام دهید  و یا داروهای غیرمجاز مصرف کنید با رژیم غذایی معمولاً تنها چند راه متداول برای انجام آن وجود دارد.

که البته هرکدام مزایا و معایبی دارند، پس بیایید این موارد را بحث کنیم و اول هم از بهترین راه یعنی رژیم کتوژنیک تخصصی شروع می‌کنیم.

رژیم لاغری سریع کتوژنیک

رژیم  کتوژنیک برای لاغری سریع

این روزها رژیم‌های کم کربوهیدرات رایج هستند. از میان تمام رژیم‌های کم کربوهیدرات موجود، رژیم کتوژنیک یا کتو یکی از بهترین آنها است که هم رژیمی علمی است که توسط صدها مطالعات مورد بررسی است و هم باعث کاهش وزن سریعی می‌شود.

به گفته دکتر فرزاد روشن‌ضمیر متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در سایت رژیم آنلاین تخصصی آردایت که مرجع علمی رژیم‌های تخصصی از قبیل کتوژنیک است:

رژیم‌ کتوژنیک یا کتو ، یک رژیم تخصصی با چربی زیاد، پروتئین متوسط و کربوهیدرات خیلی کم است که جهت درمان نوجوانان و برخی بزرگسالان مبتلا به صرع و برخی بیماری‌های دیگر بکار می رود و بتازگی در درمان چاقی و کاهش وزن سریع و یا خروج از استپ وزن مورد توجه قرار گرفته است.”

اگر علاقه‌مند به داشتن اطلاعات بیشتر هستید پیشنهاد می‌کنیم از لینک زیر شروع کنید و دانش بیشتری در خصوص رژیم کتو بدست آورید:

رژیم کتوژنیک چیست و چگونه است؟

بهر حال رژیم‌های کم کربوهیدرات به‌طورکلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند و رژیم کتوژنیک نیز فواید زیادی جز کاهش وزن دارد.

در واقع این رژیم در ابتدا یک رژیم‌درمانی بوده است نه رژیم لاغری سریع.

رژیم غذایی بسیار کم کالری برای کاهش وزن سریع

این روش رایج‌ترین راه برای کاهش وزن سریع است: یعنی کم‌خوری. در واقع بسیاری از روش‌های کاهش وزن حتی از برندها و متخصصان معروف هم گذشته از همه تبلیغات و ادعاها همه رژیم‌هایی کم کالری هستند.

البته رژیم غذایی بسیار کم کالری (VLCD) به هر رژیمی که بین ۴۵۰ تا ۸۰۰ کالری در روز باشد، گفته می‌شود. برای اینکه تصور درستی از این میزان داشته باشید، یک ساندویچ همبرگر حدود ۶۵۰ کالری دارد و یک سیب  ۶۰ کالری دارد.

پس جای تعجب نیست که با گرسنگی کشیدن در رژیم غذایی بسیار کم کالری کاهش وزن سریعی رخ دهد.

بااین‌حال، این رژیم‌ها فقط باید تحت نظارت انجام شوند، زیرا اگر ندانید چه‌کار می‌کنید، ممکن است با کمبودهای تغذیه‌ای جدی و سایر عوارض سلامتی مواجه شوید.

 علاوه بر این، تغییرات موقت راه‌حل‌های موقتی ایجاد می‌کند؛ بنابراین، پیروی از رژیم غذایی بسیار کم کالری برای ازدست‌دادن چند کیلو تنها تا زمانی که به این شکل غذا بخورید، کارساز است. پس چندان خوب نیست

بخصوص که بااین‌همه کمبود کالری دچار افت متابولیسم خواهید شد یعنی عضلات از دست می رود و وقتی هم که فرد می‌خواهد رژیم تثبیت بگیرد نمی‌تواند چون وزن به‌سرعت بر می‌گردد خوشبختانه در رژیم کتوژنیک اصولی این افت متابولیسم و از دست رفتن عضله مشاهده نمی‌شود.

رژیم لاغری سریع کتو

روزه داری اصلاح شده با پروتئین بالا برای لاغری سریع

یک‌دست اصلاح شده با پروتئین (PSMF) بسیار شبیه یک رژیم غذایی بسیار کم کالری همراه با روزه داری متناوب است، اما غذاهایی که مصرف می‌شود کم‌وبیش از منابع پروتئینی است.

با این رژیم حدود ۱.۵ گرم بر کیلوگرم پروتئین باید مصرف شود. منابع عمده شامل گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی، غذاهای دریایی، تخم‌مرغ و پنیر کم‌چرب است.

در این رژیم لاغری سریع کمتر از ۲۰ گرم کربوهیدرات در روز  یعنی حدود ۲ وعده سبزی‌ها کم نشاسته، یا سالاد کاهو به مقدار بیشتر باید مصرف شود.

این رژیم کاهش وزن کم‌چرب است همچنین یک مولتی‌ویتامین و برخی مکمل‌های الکترولیت دیگر نیاز است.

چرا تمرکز بر پروتئین  در این رژیم مهم است؟  چون خوردن مقدار زیادی پروتئین در هنگام کاهش وزن از آنجا بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که نوع مناسب وزن را از دست می‌دهید.

هنگامی که در کمبود دریافت کالری (نقصان کالری) هستید، بدن شما برای عملکرد خود نیاز به برداشت از ذخایر فعلی دارد، به این معنی که ممکن است هم از چربی بدن و هم از ماهیچه خارج شود. بدیهی است که از نظر سلامتی و بدنی، این خوب نیست.

اما وقتی در لاغری سریع پروتئین را در اولویت قرار می‌گیرد، می‌تواند به حفظ عضلات در طول کمبود شدید کالری کمک کند.

اما آیا این رژیم غذایی کاهش وزن بی‌خطر است؟

در کوتاه‌مدت؟ شاید.

در بلندمدت؟ بعید است و شواهد علمی پشت آن نیست. در حقیقت یک مطالعه دوهفته‌ای نشان داد که این رژیم منجر به کاهش وزن ایمن و مؤثر می‌شود.

اما یک مطالعه سه‌ماهه نشان داد که کمبودهای تغذیه‌ای در افرادی که از رژیم لاغری سریع روزه‌داری با پروتئین بالا پیروی می‌کنند، حتی با مولتی‌ویتامین و مکمل‌های اضافه شده در حال ایجاد است.

رژیم کتوژنیک چگونه سریع لاغر می‌کند؟

کربوهیدرات‌ها منبع اولیه تولید انرژی در بافت‌های بدن هستند. هنگامی که بدن به دلیل کاهش مصرف کربوهیدرات به کمتر از ۵۰ گرم در روز از آن محروم می‌شود، ترشح انسولین به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد و بدن وارد حالت کاتابولیک می‌شود.

ذخایر گلیکوژن کاهش می‌یابد و بدن را مجبور می‌کند تا تغییرات متابولیکی خاصی را پشت سر بگذارد. دو فرایند متابولیک گلوکونئوژنز و کتوژنز زمانی وارد عمل می‌شوند که کربوهیدرات خیلی کمی در بافت‌های بدن در دسترس باشد.

در طول کتوژنز به دلیل پایین بودن گلوکز خون، ترشح انسولین نیز کم است، لذا به‌شدت ذخیره چربی و گلوکز کاهش می‌یابد. سایر تغییرات هورمونی به افزایش تجزیه (سوختن) چربی‌ها که منجر به اسیدهای چرب می‌شود کمک کند. همه اینها در  کنار کاهش کالری باعث کاهش وزن سریع می شود. بهر حال اگر رژیم کتوزنیک دارید توصیه می کنیم محصولات مجاز را از فروشگاه معتبر از قبیل فروشگاه زیر تهیه فرمایید:

فروشگاه محصولات کتوژنیکی

خلاصه چرا رژیم کتوژنیک تخصصی برای لاغری سریع

رژیم لاغری سریع دلایل زیادی طرف‌دار دارد از فردی که بعلت رژیم‌های زیاد گذشته دچار ناامیدی شده و نیاز به انگیزه دارد تا فردی که عمل جراحی در پیش رو دارد، شاید هم فردی فقط بدلیل شرکت در یک مهمانی.

بجز رژیم‌های کاهش وزن سریع، روش‌های دیگری از جمله مصرف داروهای لاغری غیرمجاز یا جراحی نیز ممکن است باعث کاهش وزن سریع شوند اما بدلیل عوارض، هزینه و دوران نقاهت طولانی، توصیه نمی‌شود.

رژیم‌‎های غذایی لاغری سریع زیادی وجود دارد که اغلب آنها جنبه تبلیغاتی و تجاری دارند و مورد تأیید جامعه پزشکی نیستند. تنها تعداد معدودی رژیم واقعاً علمی و تخصصی هستند که در بین آنها رژیم کتوژنیک از هر نظر حرف اول را می‌زند.

اما همین کتو هم در صورت اجرای نادرست باعث عوارض جدی در طولانی مدت خواهد شد لذا اگر قصد لاغری سریع دارید توصیه میکنیم اینکار را زیر نظر یک متخصص تغذیه رژیم کتوژنیک انجام دهید

منبع: رژیم آنلاین آردایت https://rdiet.ir/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها