سایز استاندارد کارت ویزیت چقدر است؟

اولین نمونه تبلیغات چاپی که تمامی صاحبان مشاغل در وهله اول به آن روی می‌آورند، استفاده از کارت ویزیت است. شما به عنوان یک مغازه دار، پزشک، مکانیک، وکیل، مدرس، رئیس شرکت، کارفرما و… قاعدتاً سفارش کارت ویزیت برای معرفی خدمات خود را در اولویت قرار می‌دهید. اگر دقت کرده باشید اغلب کارت ویزیت‌های رسمی دارای یک سایز استاندارد قابل مشخص است. مگر آنکه در برخی از موارد بخواهید کارت ویزیت را به صورت مدل‌دار سفارش دهید. اما آنـچه که سبب می‌شود تا اغلب کارت ویزیت‌ها دارای یک ابعاد خاص و استاندارد باشد، بستگی به پارامترهای مختلفی دارد. در ادامه با ما همراه شوید تا بیشتر با نکات جالب درباره انواع کارت ویزیت آشنا شوید.

انواع سایز کارت ویزیت کدام است؟

با توجه به استاندارد بودن تقریبی تمامی کارت ویزیت‌ها، اما سایز دقیق و یکسانی برای تمامی کارت ویزیت‌ها وجود ندارد. چرا که بسیاری از کارت ویزیت‌ها در اشکال گوناگون مستطیل، مربع مستطیل، مربع، کارت ویزیت دور گرد و  نظایر این‌ها  به چاپ می‌رسد. اما تقریباً تمامی کارت‌های رسمی در یک شکل کلی هستند. در ادامه به توضیح انواع مختلف کارت ویزیت می پردازیم.

کارت ویزیت مربع

کارت ویزیت مربع دور گرد، با دو نوع روکش یکی روکش لمینت و دیگری با روکش سلفون چاپ می‌شوند. البته انتخاب جنس روکش کارت ویزیت کاملاً سلیقه‌ای است و شما می‌توانید به دلخواه روکش کارت ویزیت را در انواع مختلف براق یا مات و با روکش‌های مختلف سفارش دهید. کارت ویزیت مربع با روکش لمینیت در اندازه ۵.۵ در ۵.۵ و کارت ویزیت مربع با روکش سلفون در اندازه ۵.۶ در۵.۹ چاپ می‌شود.

کارت ویزیت دورگرد

کارت ویزیت دورگرد از دیگر اشکال کارت ویزیت‌های پرطرفدار است. شکل ظاهری این کارت مستطیل است با این تفاوت که گوشه‌های کارت به شکل گرد برش خورده‌اند. ابعاد کارت ویزیت دورگرد در اندازه ۸.۵ در۵.۵ سانتی متر به چاپ می‌رسد.

کارت ویزیت مستطیل

از دیگر پر مصرف‌ترین کارت ویزیت‌ها، شکل مستطیلی آن است. معمول ترین سایز برای کارت ویزیت مستطیلی اندازه ۸.۵در ۴.۸ سانتی متر و در نوع دیگر ۸.۵ در ۵.۵ سانتی متر است.

کارت ویزیت پروانه

کارت ویزیت پروانه از جمله کارت ویزیت‌های طرح داری است که بیشتر مورد توجه اغلب مراکز هنری، کلینیک‌های زیبایی و یا آرایشگاه‌ها قرار می‌گیرد. جلوه خاص این نوع کارت ویزیت به گونه‌ای است که جذابیت نوع کاری را در نظر مخاطبان بیشتر می‌کند. سایز استاندارد این نوع کارت ویزیت در اندازه‌های ۸.۵در ۵.۵ سانتی متر به چاپ می‌رسد.

کارت ویزیت گرد

از دیگر انواع کارت ویزیت‌های مدرن، می‌توان به کارت ویزیت گرد اشاره کرد. این نوع کارت ویزیت غالباً برای رستوران‌ها، کافه‌ها و یا برخی از شرکت‌های فرهنگی و هنری رایج است. کارت ویزیت گرد شامل ۴ سایز مختلف است که در قطر ۳، ۴، ۵، ۷.۵ سانتی متر به چاپ می‌رسند.

انواع سایزهای کارت ویزیت کدامند؟

با توجه به توضیحات ارائه داده شده در این بخش به طور خلاصه و تیتروار به سایزهای متفاوت کارت ویزیت ها اشاره می‌کنیم که همیشه آن را به یاد داشته باشید.

سایز کارت ویزیت مربع

کارت ویزیت مربع در اندازه‌های ۶در ۶، ۶.۵ در ۷ ، ۵.۵ در ۵.۵ و ۵.۹ در ۶.۹

سایز کارت ویزیت مستطیل

کارت ویزیت مستطیل در اندازه‌های ۹در ۶، ۶.۵ در ۷ ، ۵.۵ در ۵.۵ و ۵.۹ در ۶.۹

سایز کارت ویزیت دور گرد

کارت ویزیت دو ر گرد در اندازه های ۹در ۶ و ۸.۵ در ۵.۵

سایز کارت ویزیت پروانه

کارت ویزیت پروانه در اندازه‌های ۹ در ۶ و ۸.۵ در ۵.۵

سایز کارت ویزیت گرد

کارت ویزیت گرد در اندازه‌های ۳.۵، ۴.۵، ،۶ ، ۸، ۳، ۴، ۵.۵، ۷.۵

دلایل استاندارد بودن اندازه کارت ویزیت‌ها

عواملی مختلفی سبب می‌شود تا اغلب کارت ویزیت‌ها در یک اندازه مشابه چاپ شوند. هر چند آن دسته از افرادی که در حوزه‌های هنری مشغولند، بیشتر از کارت ویزیت‌های مدل‌دار بهره می‌برند. اما به ندرت این اتفاق می‌افتد. چرا که معمولاً کارت ویزیت مدل‌دار با حاشیه‌های اریب یا اشکال متفاوت کمتر حالت جدی و یا رسمی پیدا می‌کند. در این بخش به برخی از دلایل مرتبط با استاندارد بودن اندازه کارت ویزیت‌ها اشاره می‌کنیم.

۱. دست به دست شدن راحت کارت ویزیت از جمله عوامل حائز اهمیت برای اندازه استاندارد انواع کارت ویزیت است.

۲. امکان قرارگیری راحت کارت ویزیت در کیف پول و جیب، دلیلی دیگری برای اندازه یکسان کارت ویزیت‌ها است.

۳. چاپ به تعداد بسیار از دیگر عوامل مؤثر برای اندازه استاندارد و یکسان انواع کارت ویزیت است.

انتخاب سایز مناسب برای کارت ویزیت

به طور کلی استراتژی‌های گوناگونی برای طراحی سایز و اندازه کارت ویزیت اعمال می‌شود. برخی از کسب و کارها تمایل بیشتر به متمایز بودن را دارند. خصوصا کسب و کارهایی که در شاخه‌های هنری، فروش گل و گیاه، دفتر تئاتر و سینما، موسیقی، گالری عکاسی، کتابخانه و موارد این چنینی فعال هستند. در نتیجه این نوع کسب و کارها  اغلب کارت ویزیت در سایزهای گرد، مستطیل دور گرد و یا پروانه‌ای را سفارش می‌دهند. حتی در برخی از موارد کارت ویزیت به شکل همان حرفه طراحی می‌شود. بر فرض مثال اگر دارنده مؤسسه موسیقی هستید، شکل کارت ویزیت در صورت تمایل به شکل یکی از سازهای موسیقی طراحی شده و برش داده می‌شود. برخی دیگر از کسب و کارها که شکل و حالت رسمی‌تری را دارا هستند، ترجیح می‌دهند که کارت ویزیت به شکل مستطیل و اصطلاحا اداری باشد. انتخاب سایز و نوع اندازه کاملاً برای صاحبان مشاغل سلیقه‌ای است. برای انتخاب اندازه استاندارد، معمولاً طول کارت را  ۹سانتی متر و عرض آن را ۶ سانتی متر در نظر می‌گیرند. این یک اندازه استاندارد است که خروجی قابل قبولی را نیز داراست.

کلام پایانی

در مجموع چاپ کارت‌های ویزیت سایزهای متنوعی را شامل می‌شوند. شما می‌توانید بر حسب نوع نیاز کاری، سایز و اندازه دلخواهتان را انتخاب کنید. در نتیجه استاندارد مشخصی برای چاپ کارت ویزیت وجود ندارد. اما به طور میانگین می‌توان چنین برآورد کرد که عدد تقریبی میان ۸۵۰ پیکسل در ۴۸۰ پیکسل  مراه با رزولوشن ۳۰۰ یک معیار استاندارد است که برای اغلب کارت‌ها انجام می‌شود. به یاد داشته باشید که کارت ویزیت پایه‌ای‌ترین شکل تبلیغاتی برای معرفی خدمات شماست. در نتیجه تا حد امکان نهایت دقت، سلیقه و خلاقیت را بایستی برای طراحی آن به کار ببرید. در صورت امکان می‌توانید مشاوره‌های لازم را از سوی کارشناسان این حوزه دریافت نمایید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها