کتاب های تاریخی

تاریخ به شرح اتفاقاتی گفته  می شود که برای انسان ها در طول میلیون ها سال رخ داده است و شما با خواندن کـتاب های تاریخی با شکل گیری کشورها، فروپاشی تمدن ها و… آشنا می شوید.

شما هم حتما جمله هایی مانند «ملّتی که تاریخ خود را نداند، محکوم به تکرار آن است» را شنیده اید، پس بهتر است با معرفی بهترین کـتاب های تاریـخ ایران آغاز کنیم. قبل از هر چیزی باید بدانید به کدام بخش از تاریخ ایـران علاقه دارید؛ چرا که ایران سرزمینی کهن است و به سادگی نمی توان تاریخ آن را کامل خواند، البته هستند کـتاب هایی که با اشارات کلی تلاش می کنند سیر کلی اتفاقات مهم را برای تان شرح دهند. خرید کتاب های تاریخی

 

خصوصیات کـتاب های تاریخی :

 

کـتاب های تاریخی معمولا در دو قالب نوشته می شوند. در حالت اول در کـتاب سلسله رویدادهای تاریخی به صورت متوالی و پشت سر هم معرفی می شوند. در این حالت هیچ تحلیلی بر روی رویداد صورت نمی گیرد. حتی دیدگاه تاریخ  نگار و تاریخ  پژوهَش هم در این حالت مشخص نمی شود. مطالعه ی چنین کـتاب هایی به ما کمک می کند به سرعت درکی از حوادث گذشته به دست آوریم. اما دیدگاه و بینش ما با خواندن چنین کـتاب هایی تغییر نمی کند.

در حالت دوم، نویسنده سعی می کند تحلیلی از وقایع گذشته بنویسد. در این حالت آشنایی با دیدگاه و زاویه ی دید نویسنده به یک واقعه ی تاریخی اصلی ترین چیزی است که با خواندن کـتاب به ما اضافه می شود. هنگام مطالعه ی چنین کـتاب هایی باید شناخت صحیحی از نویسنده به دست آوریم و مطمئن شویم با چه دیدگاهی قرار است آشنا شویم. علاوه براین باید مهارت تفکر انتقادی خودمان را برای مواجهه با این کـتاب ها پرورش دهیم تا بتوانیم هنگام خواندن این کـتاب ها چشم بسته مطالب را قبول نکنیم. طبیعتا به دست آوردن چنین مهارتی برای مطالعه تاریخ کار چندان راحتی نیست و در ابتدای شروع مطالعه تاریخ حتی نشدنی است. اما با تمرکز بر مطالعه و داشتن سیر مطالعاتی می توانیم به مرور به چنین مرحله ای برسیم.

کتب تاریخی
کتب تاریخی

درباره ی نگارش کتب تاریخی:

 

به منظور بیان یک داستان واقعی به روشی جذاب، نویسندگان کـتاب های غیر داستانی غالباً زمان زیادی را صرف تحقیق در مورد موضوع خود می کنند و سپس در می یابند که چگونه اطلاعات را به طرزی جذاب انتقال دهند.

داستان های تاریخی با بازآفرینی و تحلیل درباره ی یک حادثه در گذشته تجربیاتی رایگان را در اختیار مخاطب قرار می دهند.آن ها از تجارب واقعی سخن می گویند و ما را درگیر جامعه،احساسات و باورهای مردمی می کنند که در زمانی متفاوت از ما زندگی کرده اند.یک داستان نویس تاریخی حادثه ای را برای نوشتن انتخاب می کند که هرچند در گذشته اتفاق افتاده است اما برای امروز مخاطب حرفی برای گفتن دارد و آگاهی بخش او در مواجهه با حوادث معاصر و امروز می باشد.در واقع مفهوم داستان برای خواننده اثر آشناست. داستان تاریخی به خواننده قدرت تمییز و تشخیص می دهد،قدرتی که از تحلیل گذشته کسب می کند او را برای مواجهه با آینده آماده می کند.

 

برخی نکات برای نگارش داستان تاریخی :

 

تحقیق کنید.اولین قانون برای نوشتن در مورد حوادث واقعی تاریخی تحقیق کردن است. خوب است نویسندگان کـتابهای تاریخی مسلط به روشهای تحقیقاتی باشند تا آنـچه می نویسند کاملا دقیق و مطابق با واقعیت باشد. اگر با دوره زمانی خاص یا موضوع خود آشنا نباشید، روند تحقیق طولانی تر خواهد بود

زاویه دید انتخاب کنید. لازم نیست برای بیان زاویه دید یک فرد خاص از زبان اول شخص استفاده کنید . زاویه دیدی که انتخاب می کنید ممکن است در میان کـتاب تغییر کند. اما باید بدانید در هر بخش از داستان یک شخصیت محوری وجود دارد.

قوس داستانی ترسیم کنید. همانند داستان نویسی قبل از ورود به فرآیند نوشتن خلاق، داشتن خلاصه ای از داستان و تعیین قوس کلی آن مهم است . حتی خشک ترین گزارش های دانشگاهی از وقایع تاریخی نیز دارای یک قوس روایی کلی هستند.

روی کاراکترهای جذاب معروف تمرکز کنید. اگر هدف شما پرفروش شدن کـتاب است ، نوشتن درباره یک شخصیت تاریخی مانند جورج واشنگتن، الکساندر همیلتون یا مهاتما گاندی مطمئناً بیشتر جلب توجه می کند.

عناصر سایر ژانرها را وارد کنید. نوشتن درباره موضوعات تاریخی به این معنی نیست که نمیتوانید از عناصر ژانری استفاده کنید. برخی از مشهورترین کتـاب های مستند تاریخی از تکنیک های روایی ژانرهایی مانند داستان های علمی، داستان های روی سن، یا هیجان انگیز استفاده می کنند.

از رشد کاراکتر غافل نشوید. فقط به این دلیل که در مورد وقایع واقعی می نویسید، نباید برخی از جنبه های اساسی رشد کاراکتر را نادیده بگیرید.کاراکترهای شما زمانی زنده بوده اند – وظیفه شما آن است که با آوردن جزییات واقعی، کاراکترها را در ذهن خواننده زنده کنید. بهترین کـتاب های مستند تاریخ را به ترتیب زمانی بازگو نمی کنند بلکه بیشتر به افرادی می پردازند که بر رویدادهای مهم تأثیرگذار بوده و سعی در کشف ویژگی ها و خواسته هایی دارند که باعث تحریک آنها شده و از آنها یک انسان می سازد.

با قطعات کوتاهتر شروع کنید. اگر برای اولین بار میخواهید یک رمان مستند تاریخی بنویسید بهتر است با نوشتن مقالات مجلات یا داستانهای کوتاه شروع کنید. این کار به شما کمک می کند مهارتهای خود را به عنوان یک مستندنویس تاریخی تقویت کنید و موضوعات جدیدی پیدا کنید که بعدا قابلیت تبدیل شدن به یک کتـاب را دارند.

 

بر روی یک رویداد خاص متمرکز شوید. به جای نوشتن در مورد موضوعی مانند جنگ داخلی یا جنگ جهانی دوم، توجه خود را به یک واقعه خاص که در این دوره ها رخ داده محدود کنید.

ارتباط مدرن وقایع تاریخی را در نظر بگیرید . خوانندگان علاقه مندند که وقایع تاریخی را با دنیای مدرن مرتبط کنند. به این فکر کنید که چگونه می توانید در حالی که پیوندهای ضمنی یا صریح رویدادها و مسائلی که امروز با آن روبرو هستیم را ترسیم می کنید، تاریخ را توصیف کنید

کتاب های تاریخی مشهور
کتاب های تاریخی مشهور

معرفی برخی از کتـاب های تاریخی مشهور :

 

 

کتاب کنیز ملکه ی مصر

 

کتـاب کنیز ملکه مـصر نوشته میکل پیرامو (ترجمه ذبیح الله منصوری) .داستان در قالب اول شخص روایت می شود و به طور موازی زندگی چند شخصیت را پوشش می دهد. شرمیون با بیان زندگی خود در جایگاه یک کنیز پرده از اسرار جالب توجه خانمش کلوئوپاترا ملکه شهیر مـصر برمی دارد. شخصیت های اصلی این رمان تاریخی به ترتیب کلوئوپاترا، شرمیون، کال،آنتوان، ژولیوس سزار و بطلمیوس ۱۳ نام دارند.

بعد از مرگ پادشاه نی زن، کلوئوپاتر مجبور به ازدواج با برادر خود می شود اما از آنجا که ملکه دلباخته آنتوان جوان است سعی می کند تا با کمک کنیز خود شرمیون، برای برادر و همسرش مشکلاتی ایجاد کند. نقطه اوج این رمان تاریخی بعد از مرگ سزار و آشفتگی سیاسی اتفاق می افتد.کتـابی زیبا و جذاب.

 

کـتاب غرش طوفان الکساندر دوما

 

درباره ی کـتاب

کتـاب غرش توفان ادامه ی رمان: «ژوزف بالسامو» و بیان تاریخ «فرانسه» در دوره ی «لوئی شانزدهم» و چگونگی شکل گیری و نهایتا انقلاب «فرانسه» در قالب یک داستان است. الکساندر دوما نویسنده ی کـتاب غرش طوفان دوما به خاطر رمان های ماجراجویانه فراوانش یکی از مشهورترین نویسندگان فرانسه به شمار می رود. بسیاری از رمان های او، از قبیل «سه تفنگدار»، «ملکه مارگو» و «گردنبند ملکه» رمان هایی دنباله دار و سریالی هستند. او علاوه بر رمان نویسی، مقاله نویس، نمایش نامه نویس و خبرنگار پرتوانی بود.

 

کـتاب یک سال در میان ایرانیان:

 

کـتاب یک سال در میان ایرانیان محتوی شرح مشاهدات براون در ایران است.براون از راه ترکیه وارد ایران شده و بعد از عبور از تبریز و تهران و اصفهان، به شیراز و یزد و کرمان رفته و سپس از آنجا به تهران مراجعت نموده و از راه مازندران و بندر مشهد سر از ایران خارج شده است.در این سیاحت نامه نویسنده بیشتر به روحیه ی هموطنان ما توجه دارد و چون یک مرد سیاح، خصوصا اگر دانشمند باشد،می خواهد از هر چیزی مستحضر گردد، ادوارد براون هنگام مسافرت به ایران با فرق مختلف تماس گرفته و صحبت کرده است.مخصوصا راجع به فرقه ی بابی و بهایی که تازه در ایران پیدا شده بودند و او در خارج از ایران اطلاهات ناقص از آنها داشت و می خواست بفهمد که آنها که هستند و چه چی می گویند.

در فصول مربوط به اصفهان و شیراز و یزد و کرمان با مبلغین و طرف داران این فرقه تماس گرفته و موضوع باب ها را در کـتاب خود مطرح می کند.خدمتی که پروفسور براون به ملت ایران کرده به قدری بزرگ است که هر گونه نظریه انتقادی را نسبت به آثار او تت الشعاع قرار می دهد و هر ایرانی،که براون را به درستی بشناسد، هر وقت نام او را بشنود، برای وی طلب مغفرت می نماید.

https://baratbooks.ir

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
رحیم زاده
امتیاز :
     

ممنون از اینکه در مورد کتاب های تاریخی مطلب میزارید.
برام مفید بود. باتشکر از سایت خوب شما