۵ محصول کشاورزی پر درآمد سال های اخیر را بشناسیم!

کشاورزی یکی از قدیمی ترین شغل های بشر است و مانند هر کار دیگری با پیشرفت بشر کشاورزی نیز بسط و گسترش یافته است. همچنین از قرن ۱۶ به بعد با دستیابی بشر به تکنولوژی و اختراع ماشین ها و ادوات کشاورزی جدید، امروزه کشاورزی خیلی آسان تر شده است. الان بیشتر مردم به کشاورزی به دید سرمایه گزاری نگاه می کنند و با ارزیابی مقدار هزینه های لازم و اجاره زمین برای کشت مورد نظر و مدت زمان کاشت تا برداشت و ادوات لازم برای کشت و برداشت و… کشاورزان تصمیم می گیرند که کدام محصول را بکارند!

 

چگونه یک کشاورزی پر سود داشته باشیم؟

کشت بادام زمینی مشاورزی پر سود

واقعیت این است که کشت خوب یا بد نداریم! بیشتر محصولات مثل گوجه و هندوانه طوری هستند که هر چند سال یکبار جواب می دهند چون هر چند سال یکبار که استقبال از این کشت ها کم میشه خوب فروش می رود.

اما این که بخواهیم دقیق راهنمایی کنیم که چه محصولاتی بکارید که سود کنید باید اول از همه شرایط آب و خاکتان را بررسی کنید! واضح است که در گیلان و کردستان نمی شود درخت پسته کاشت! یا در کرمان نمی شود برنج کشت کـرد(چون آب کمه و آب و خاک هر دو شورند) باید اول از همه سراغ محصولاتی برویم که در خاکمان جواب می دهند.

در ادامه ۵ محصول پردرآمد سال های اخیر ایران را بررسی می کنیم و برای هر کدام شرایط لازم برای کشت و هزینه هایی مثل بذر و سم و کود و اجاره زمین و ادوات و… را حساب می کنیم. تا شما با توجه به منطقه جغرافیایی خودتان و مقدار سرمایه ای که دارید تصمیم بگیرید کدام محصول را بکارید.

 

۱_ سیب زمینی سلطان کشاورزی ایران!

سیب زمینی محصولی هست که بیشتر در شهرهای همدان و کرمانـشاه و خود شهر اردبیل و جـیرفت کشت می شود.
سیب زمینی سالهای اخیر سود زیادی داشته و می شود گفت: سالهای اخیر سیب زمینی پر سودترین محصول کشاورزی ایران بوده است به طوری که از هر هکتار به طور میانگین ۸۰ تن سیب زمینی می شود برداشت کـرد و اگر کشاورز سر زمین کیلویی ۹ هزار تومان هم بفروشد. می شود هکتاری ۷۲۰ میلیون!

اما نکته منفی که در مورد سیب زمینی وجود دارد هزینه های زیاد لازم برای کشت است:

اجاره زمینهکتاری ۱۲۰ میلیون
بذرهکتاری ۹۰ میلیون
آبیاری (نوار تیپ و حق آب)روی هم هکتاری ۲۰ میلیون
کود و سم۴۰ میلیون
هزینه های کاشت و برداشت۳۰ میلیون
جمع هزینه ها۳۰۰ میلیون
سود خالص:۴۲۰ میلیون از هر هکتار

همان طور که در جدول بالا گفتیم از هر هکتار سیب زمینی وقتی خرجش رو کم کنیم می توانید حدودا ۴۲۰ میلیون تومان سود داشته باشید! با این گرانی ها سود خوبی دارد ولی هزینه زیادی لازم است! هر چقدر هزینه زیادی بکنیم ریسک کارمان بالا میرود. پس باید دنبال کاری برویم که بیشترین برگشت سرمایه را با توجه به هزینه های جاری داشته باشد.

۲_ بادام زمینی محصولی پر درآمد و کم هزینه!

گفتیم محصولی که می خواهیم بکاریم نباید همه جا کشت شده باشد. هر چقدر یک محصول کمتر کشت شود، قیمت نهایی اش بالاتر می رود. بادام زمینی یکی از این محصولاتی هست که تازه قد علم کرده است. و به خاطر قیمت گران پسته جایگزین خوبی برای این مغز آجیل شده است.

شرایط کشت بادام زمینی

بادام زمینی گیاهی گرما دوست است. بیشتر در شهرهای آستانه اشرفیه و پارس آباد مغان کشت می شود. برای کشت به خاک سبک (شنی و یا لومی شنی) نیاز دارد. همچنین حدودا ۱۵ روز یکبار نیاز به آبیاری دارد. طول رشد این گیاه فقط ۱۲۰ روز است. و بازگشت سرمایه فوق العاده زیادی دارد.

هر هکتار بادام زمینی به طور میانگین ۷ تن محصول خشک تولید می کند و هر کیلو هم ۷۰ هزارتومان فروش می رود که با یک ضرب کوچک متوجه می شوید که از هر هکتار حدودا ۴۹۰ میلیون پول به دست می آید. طریقه کاشت بادام زمینی را از مغان هوم یاد بگیرید.   

زمان کاشت بادام زمینی در کردستان

هزینه های کشت بادام زمینی در سال ۱۴۰۱:

اجاره زمینهکتاری ۶۰ میلیون
بذرهکتاری ۱۰ میلیون
آبیاری (نوار تیپ و حق آب)روی هم هکتاری ۱۲ میلیون
کود و سم۱۵ میلیون
هزینه های کاشت و برداشت۱۵ میلیون
جمع هزینه ها۱۱۲ میلیون
سود خالص:۳۷۸ میلیون از هر هکتار

در حال حاضر سیب زمینی پردرآمد ترین کشت ایران است ولی اگر می خواهید بیشترین سود را با کمترین هزینه دریافت کنید پیشنهاد ما کشت بادام زمینی است. در این مورد طرح توجیهی کاشت بادام زمینی را حتما بخوانید.  

۳_ هندوانه کشت قدیمی ایرانی ها

هندوانه و کشاورزان ایرانی رفاقت طولانی دارند. متاسفانه از اوایل سال ۱۳۷۰ که بنده به خاطر دارم، هندوانه فقط هر ۵_۶ سال یکبار بازار دارد و کشاورزانی که می خواهند چند ماهه میلیاردی پول دربیاورند سمت هندوانه می آیند. در کل کشت هندوانه هم بسیار پر ریسک هست هم بازار کمی دارد! هر ساله شاهد این هستیم که در بیشتر شهرهای ایران اکثر مزارع هندوانه مشتری ندارد و برای چرای گاو و گوسفند استفاده می شود.

ولی اگر حساب کنیم هندوانه به بازار بخورد هر هکتار حدودا ۱۰۰ تن محصول می دهد که اگر کیلویی ۵ هزار فروش برود چیزی حدود ۵۰۰ میلیون از هر هکتار درآمد نصیب شما می شود.

اجاره زمینهکتاری ۸۰ میلیون
بذرهکتاری ۱۹ میلیون
آبیاری (نوار تیپ و حق آب)روی هم هکتاری ۱۸میلیون
کود و سم۳۵ میلیون
هزینه های کاشت و برداشت۱۰ میلیون
جمع هزینه ها۱۶۲ میلیون
سود خالص:۳۳۸ میلیون از هر هکتار

ولی اگر حساب کنیم هندوانه به بازار بخورد هر هکتار حدودا ۱۰۰ تن محصول می دهد که اگر کیلویی ۵ هزار فروش برود چیزی حدود ۵۰۰ میلیون از هر هکتار درآمد نصیب شما می شود.

 

۴_ چغندر کشتی که قیمت سال بعدش معلومه!

تا وقتی ما ایرانیان قند و شکر می خوریم به چغندر احتیاج داریم. با این حال چون فقط کارخانه های تولید قند چغندر را از کشاورز می گیرند، مشتریان زیادی ندارد و کشاورز مجبور است با همین قیمت ها بسازد و محصولش را بفروشد. در حال حاضر هر کیلو چغندرقند ۲٫۵۰۰ تومان است و اگر از هر هکتار ۱۰۰ تن هم برداشت کنیم چیزی حدود ۲۵۰ میلیون دست ما را می گیرد که البته از این مبلغ هم باید هزینه های جاری را کم کنیم!

اجاره زمینهکتاری ۶۵ میلیون
بذرهکتاری ۱۲ میلیون
آبیاری (نوار تیپ و حق آب)روی هم هکتاری ۱۸میلیون
کود و سم۱۵ میلیون
هزینه های کاشت و برداشت۱۲ میلیون
جمع هزینه ها۱۲۲ میلیون
سود خالص:۱۲۷ میلیون از هر هکتار

با هزینه های موجود کشت چغندر چندان عاقلانه به نظر نمی رسد و به همین دلیل بیشتر کشاورزان این محصول کشت خود را با گندم و کلزا و محصولات مشابه جایگزین می کنند.

 

۵_ گوجه فرنگی یک کشت امیدوار کننده

کشت گوجه فرنگی

گوجه فرنگی محصولی هست که هر چهار فصل در کشور ما مصرف می شود. به علاوه در غذاهای مختلف ما ایرانی ها از رب گوجه فرنگی زیاد استفاده می شود. از هر هکتار زمین حدودا ۵۰ تن گوجه فرنگی برداشت می شود. در حال حاضر قیمت گوجه‌فرنگی سر مزرعه چیزی حدود ۸ هزار تومان است که می تواند ۴۰۰ میلیون برای شما برگرداند.

اجاره زمینهکتاری ۷۰ میلیون
بذرهکتاری ۱۹ میلیون
آبیاری (نوار تیپ و حق آب)روی هم هکتاری ۲۰ میلیون
کود و سم۱۸ میلیون
هزینه های کاشت و برداشت۲۵ میلیون
جمع هزینه ها۱۵۲ میلیون
سود خالص:۲۴۸ میلیون از هر هکتار

در حال حاضر گوجه فرنگی از محصولات پردرآمدی هست که می توانید کشت کنید فقط تنها سختی که این محصول دارد موقع برداشتش هست که اونم با کارگر جمع می کنید.

جمع بندی نهایی

در حال حاضر کشاورزی در ایران به یک شغل عادی تبدیل شده است. ما باید محصولی بکاریم که با کمترین میزان سرمایه گزاری بیشترین درآمد را برای ما برگرداند. تنها بعضی از محصولات درآمد قابل توجهی دارند. بیشتر شما کشاورزان با کاشت گوجه‌فرنگی آشنایی دارید. برای کشت گوجه فرنگی هم چشم بسته عمل نکنید و ببینید سال بعد چقدر از این کشت استقبال می شود و همچنین آیا در سال ۱۴۰۲ امکان صادرات دارد یا نه؟

همچنین برای کشت بادام زمینی شما نیاز به بذر بادام زمینی سازگار با منطقه خودتان دارید. برای خرید ارقام مختلف بذر بادام زمینی اینجا کلیک کنید‌.

 برای تهیه بادام زمینی آجیلی، کـره بادام زمینی، روغن بادام زمینی و همه چیزهای دیگر که بادام زمینی مربوط می شود این کلمه را در گوگل جستجو کنید: فروشگاه مغان هوم

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
رصا

چقدر مزخرف ما گوجرو زنجان فروختیم ۱۵۰۰ بعد نمیدونم زمین گوجه با سیب زمینی چه فر قی میکنه که قیمت اجارشون فرق بکنه همش چرت پرته