انواع ورق سقف مورد استفاده در ساخت خانه

انواع ورق سقف مورد استفاده در ساخت خانه

سقف یکی از اجزای ضروری است که خانه را در برابر گرما، سرما، باران و برف محافظت می کند. سقف بر روی یک قاب ساختاری ساخته شده از بتن یا فولاد قرار دارد. یک ورق سقف به اشکال مختلف و از مواد مختلفی ساخته شده است. استفاده از انواع ورق سقف از جمله ورق گالوانیزه در اصفهان ، ورق آلومینیوم در اصفهان و … در منازل و همچنین ساختمان های تجاری و صنعتی رایج است. بهترین کاری که می توانید در پاییز امسال برای حیاط خود انجام دهید.

مزایای ورق های سقف

لازم به ذکر است که توسعه صنایع به دلایل زیر منجر به استفاده گسترده از ورق های سقفی نسبت به بتن شده است:

  • نصب آسان

  • در دسترس بودن آسان

  • دوام

  • کم هزینه

  • گزینه های متعدد و

  • زمان ساخت کمتر

انواع ورق های سقفی

همانطور که قبلاً صحبت شد، ورق های سقف برای اهداف بسیاری در دسترس هستند، به عنوان مثال، مسکونی، تجاری، صنعتی، کشاورزی، و غیره.

ورق های سقف در انواع مختلفی از مواد برای پاسخگویی به نیازهای صنایع مختلف موجود است. این مواد ویژگی های متفاوتی دارند و تقریباً همه آنها به راحتی در بازار موجود است.

انواع ورق های سقف طبق طرح

  1. ورق های موجدار

  2. ورق های ساده

۱. ورق های موجدار

ورق های موجدار در عرض خود طرحی تکراری دارند. این طرح از بخش های متناوب تشکیل شده است. گام برآمدگی ممکن است بسته به نوع ماده و همچنین برند متفاوت باشد.

همچنین، رج ممکن است دارای مقطع ذوزنقه ای، نیم دایره، نیمه بیضی و غیره باشد. طرح دیگر برای ورق های موجدار از قله ها و فرورفتگی های متناوب تشکیل شده است.

طراحی تکراری به ایجاد همپوشانی بین دو ورق در طول آنها کمک می کند. برای این منظور، هر ورق دارای یک قسمت همپوشانی در یک طرف و یک قسمت زیرپوش در طرف مقابل است. از این رو، سیستم ورق ها قوی ساخته شده است و اجازه نمی دهد آب از طریق اتصال نشت کند.

طرح موجدار در اکثر سیستم های سقف استفاده می شود زیرا بادوام، مستحکم، ضد نشتی و قابل اعتماد است. کاربرد رایج ورق های سقف راه راه برای گاراژ، ایوان و سوله می باشد.

ورق گالوانیزه

۲. ورق های ساده

ورق های ساده در مقابل ورق های موجدار قرار دارند. این ورق ها بر خلاف ورق های موجدار با قله ها و فرورفتگی های متناوب دارای سطح مقطع آستری هستند. ورق های ساده در لبه ها به سختی به هم متصل می شوند و برای ایجاد یک اتصال نشتی نیاز به مراقبت ویژه دارند.

انواع ورق های سقف بر اساس مواد

  1. ورق های فلزی

  2. ورق های گالوانیزه

  3. ورق های پلاستیکی

  4. ورق های PVC Plastisol

  5. ورق های پلی کربنات

  6. ورق آزبست سیمان

  7. ورق های پوشش داده شده رنگی

  8. ورق قیر

  9. ورق های لاستیکی

۱. ورق های فلزی

ورق های فلزی در فولاد، روی، آلومینیوم و قلع به عنوان مواد پایه موجود هستند. این ورق ها بادوام هستند و با مراقبت و نگهداری از قبیل رنگ آمیزی چندین دهه عمر می کنند.

ورق های فلزی این مزیت را دارند که ارزش ضایعات آنها در بین سایر ورق های سقفی بالاتر است. قابلیت بازیافت این ورق ها آنها را به گزینه ای سازگار با محیط زیست تبدیل می کند.

هزینه طولانی مدت ورق های فلزی با توجه به گزینه بازیافت قابل مقایسه با سایرین است. ورق های فلزی مقاومت خوبی در برابر آتش دارند. با این حال، آنها مستعد خوردگی هستند. استفاده از ورق های فلزی این روزها رو به کاهش است زیرا هزینه اولیه آن نسبت به سایر ورق ها بیشتر است. ورق سیاه در اصفهان نیز از محصولات پرفروش آهن فولاد کیوان می باشد.

۲. ورق آهن گالوانیزه

ورق های آهن گالوانیزه شبیه ورق های فلزی هستند اما تنها تفاوت آن ها این است که خوردگی کمتری دارند. ورق‌ گالوانیزه از فولاد کربنی ساخته شده‌اند و دارای پوشش روی روی آن‌ها هستند که توسط فرآیند غوطه‌ورسازی مداوم گرم اعمال می‌شود. لایه روی از ورق در برابر خوردگی محافظت می کند.

ورق های گالوانیزه در طرح موجدار و ساده موجود هستند و می توان از آنها با رنگ محافظت بیشتری کرد. علاوه بر این، ورق های گالوانیزه در برابر سایش جزئی و یا آسیب مکانیکی مقاوم هستند.

۳. ورق های پلاستیکی

پلاستیک ماده ای است که از زنجیره ای از مولکول ها به نام پلیمر ساخته شده است. پلاستیک یک ماده همه کاره مقاوم در برابر خوردگی، قوی، بادوام است و به راحتی قابل نصب است.

در اشکال مختلف مانند پلی کربنات، اکریلیک، پلی استایرن و پی وی سی موجود است. پلاستیک ها در انواع مات، شفاف موجود هستند.

۴. ورق های PVC Plastisol

پلاستیزول یک رنگ مقاوم در برابر زنگ زدگی است. ورق فلزی با رنگ پلاستیزول و پی وی سی رول شده ورق پی وی سی پلاستیزول است. بسیار بادوام است و روکش جذابی دارد.

۵. ورق های پلی کربنات

پلی کربنات نوعی پلاستیک است که به عنوان یک ماده سقف استفاده می شود. نصب آن آسان، سبک وزن و مقرون به صرفه است.

از مزایای استفاده از ورق سقف پلی کربنات مقاومت در برابر آب و هوا و دوام آن است. این ورق ها تحت تأثیر باران یا برف قرار نمی گیرند و در نتیجه هزینه نگهداری بسیار پایین است.

همچنین ورق های پلی کربنات عایق های خوبی در برابر حرارت هستند و همچنین در بافت های شفاف و شفاف با گزینه های رنگی متعدد موجود می باشند. آنها همچنین اشعه های مضر UV را از نور خورشید فیلتر می کنند.

۶. ورق آزبست سیمان

ورق آزبست سیمان یا ورق AC شامل ۸٪ الیاف کریزوتیل مخلوط با سیمان است. این ورق ها موج دار هستند و در زمان ساخت می توان آنها را به هر شکل و اندازه دلخواه قالب زد.

ورق های AC به دلیل دوام بالایی نیاز به تعمیر و نگهداری ندارند. همچنین، آنها مواد سقفی با نصب آسان، مستحکم و بادوام برای انبارها، کارخانه ها، مسکن های ارزان قیمت و عملاً هر سازه ای هستند که نیاز به سقف دارند.

یکی دیگر از مزایای ورق های AC مقاومت در برابر آتش است. این ورق ها بسیار ارزان هستند.

۷.سقف های پوشش داده شده رنگی

 ورق رنگی در رنگ های متنوع موجود است و شما می توانید رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید. آلومینیوم رایج ترین ماده ای است که برای ورق های رنگی استفاده می شود و در برابر آتش مقاوم هستند.

۸. ورق قیر

ورق های قیر به صورت موجدار و همچنین در طرح ساده موجود هستند. مزیت اصلی ورق سقف قیر این است که در برابر خوردگی مقاوم بوده و می تواند آب را به سرعت دفع کند. عیب اصلی آن جذب گرمای نور خورشید است که باعث افزایش دمای داخل ساختمان می شود.

۹. ورق های لاستیکی

از ورق های لاستیکی روی ورق های سقف موجود برای ایجاد عایق رطوبتی و مقاومت در برابر حرارت استفاده می شود. از لاستیک اتیلن پروپیلن دی ان مونومر (EPDM) استفاده می شود که بر روی سطح نورد شده و چسب یا نوار چسب می شود.

ورق سقف

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها