بهترین کتاب‌های تاریخی که حتما باید بخوانید!

می‌گویند گذشته چراغ راه آینده است و ملتی که تاریخش را نداند، محکوم به تکرار اشتباهات گذشتگان خواهد بود. مطالعۀ کتاب‌های تاریخی به ما کمک می‌کند خودمان و دنیای اطرافمان را بهتر بشناسیم و درک کنیم و با آگاهی‌یافتن از سیر حوادث و سرمنشاء فجایع گذشته، نسبت به اشتباهاتی که ممکن است در آینده فاجعه به‌بار بیایند، آگاهی و مصونیت پیدا کنیم.

در ادامۀ چند کتاب تاریخی مفید را که می‌توانند روشنگرانه باشند به شما معرفی می‌کنیم. این کتاب‌ها را می‌توانید با تخفیف از ۳۰بوک، بهترین سایت خرید کتاب، تهیه کنید.

کتاب آیشمن در اورشلیم

به‌نظرتان چطور ممکن است کسی بدون نیت شرورانه و ذاتی پلید دست به کشتار مردم بزند؟ این سؤالی است که برای هانا آرنت، متفکر و فیلسوف سیاسی پیش آمد. هانا آرنت را یکی از تأثیرگذارترین نظریه‌پردازان سیاسی قرن بیستم می‌دانند که با نوشتن کتاب «توتالیتاریسم» به شهرتِ فراوان رسید. آرنت یکی از بازماندگان هولوکاست است و در زمان به قدرت رسیدن آدولف هیتلر از آلمان گریخت، او پس از مدتی به درخواست مجلۀ نیویورکر راهی اورشلیم شد تا در دادگاه آدولف آیشمن شرکت کند.

کتاب آیشمن در اورشلیم در ۳۰بوک

آدولف اتو آیشمن یکی از افسران بلندپایۀ حزب نازی بود که در جنگ جهانی دوم دستور داد تا بسیاری از یهودیان را به اتاق‌های گاز ببرند. او پس از شکست آلمان نازی با خانواده‌اش به آرژانتین گریخت اما موساد او را شناسائی کرد و ربود و در دادگاهی در اسرائیل محاکمه شد. گزارش آرنت از این محاکمه در سال ۱۹۶۳ در مجلۀ نیویورکر منتشر شد و آرنت در این گزارش به این نتیجه رسید که جنایات آیشمن به‌خاطر شخصیت شرور یا فاسدش نیست بلکه ناشی از بی‌فکری محض است. این استدلال آرنت باعث شد تا بسیاری از روشنفکران و انجمن‌های یهودی و غیریهودی او را سرزنش کنند.

آرنت در ادامه نقدهای بسیاری نیز بر دادگاه آیمشن وارد کرد و می‌گوید سؤالات مهمی که می‌توانستند به روشن‌شدن حقیقت کمک کنند، در این دادگاه نادیده گرفته شدند.

برای خرید کتاب آیشمن در اورشلیم به صفحه‌ی این کتاب در سیبوک سری بزنید. فراموش نکنید که قبل از خرید کتاب می‌توانید بررسی دقیق‌تر ۳۰بوک از این کتاب را مطالعه کنید.

اسلحه، میکروب و فولاد

اسلحه، میکروب و فولاد: سرنوشت جوامع بشری، یک کتاب غیرداستانی فرا رشته‌ای اثر جغرافیدان، مورخ، پرنده‌شناس و نویسندۀ آمریکایی جرد دایموند است. این کتاب در سال ۱۹۹۷ برای اولین بار منتشر شد و در سال ۱۹۹۸ برندۀ جایزۀ پولیتزر برای بهترین کتاب غیرداستانی و جایزۀ آونتیس برای بهترین کتاب علمی شد. جرد دایموند در این کتاب به سرگذشت جامعه بشری از آغاز تا سده‌های گذشته پرداخته است و علل تسلط و استعمارگری اروپاییان و آسیاییان نسبت به سایر جوامع را بررسی می‌کند که معتقد است ریشه‌های آن به ماقبل تاریخ برمی‌گردد.

جرد دایموند تلاش می‌کند در این کتاب توضیح بدهد که چرا تمدن‌های اوراسیا (دو قارۀ اروپا و آسیا) و شمال آفریقا ماندگار شدند و بر دیگران غلبه کردند و هم‌زمان مخالفت خود با این ایده که چیرگی اوراسیا ناشی از برتری فکری، اخلاقی یا ژنتیکی است، نشان می‌دهد. دایموند استدلال می‌کند که شکاف‌های قدرت و فناوری بین جوامع بشری عمدتاً‌ ناشی از تفاوت‌های محیطی است که با حلقه‌های بازخورد مثبت تقویت می‌شوند و تمدن اوراسیا چندان محصول نبوغ نبوده بلکه محصول فرصت و ضرورت است.

یعنی هوش برتر باعث افزایش تمدن نمی‌شود بلکه حاصل زنجیره‌ای از تحولات است که هر کدام با پیش‌شرط‌های خاصی ممکن شده‌اند. این کتاب گرچه به‌طور خاص مربوط به ایران نیست ولی در مورد سیر تحولات بشریت افق و چشم‌اندازی می‌گشاید که ما را از محدودۀ ملیت و نژاد فراتر می‌برد.

دو قرن سکوت

کتاب دو قرن سکوت نوشتۀ محقق برجستۀ تاریخ و ادبیات ایران عبدالحسین زرین‌کوب است. مرحوم زرین‌کوب علاقۀ وافری به موضوع ایران و تاریخ ایران داشت و از ابتدای جوانی محقق پرکاری بود. کتاب دو قرن سکوت یکی از معروف‌ترین و البته جریان‌سازترین کتاب‌های او است. این کتاب سرگذشت ایران در دویست سال نخست بعد از سلطۀ اعراب مسلمان تا ظهور سلسلۀ طاهریان را در برمی‌گیرد. کتاب دو قرن سکوت اشاره به زمانی دارد که زبان فارسی عملاً خاموش مانده بود و تمام میراث غنی ادبی ایران به دست فراموشی سپرده شد و دین زرتشت جای خود را به دین اسلام داد.

عبدالحسین زرین‌کوب کتاب دو قرن سکوت را با مبحثی تفکربرانگیز آغاز می‌کند. چگونه ممکن است سرزمینی کهن با دستاوردهای بسیار درزمینۀ هنر و معماری، دین وقانون، کشاورزی و مهندسی و سازمان‌های عمرانی و نظامی به دست مردمی کوچ‌نشین محدود شود و دستاوردهای اندک‌شان نیز از میان برود؟

او در این کتاب با لحنی گرم و احساساتی و بسیار پرشور سعی می‌کند رویکرد و نگاهی تازه به هویت جدید اسلامی در دورۀ بعد از ساسانی داشته باشد. چاپ اول این کتاب به‌محض ارائه به بازار به فروش رفت و به‌سرعت ناموجود شد. نسخۀ دوم این کتاب پس از ۶ سال دوباره به بازار عرضه شد. امروزه این کتاب به چاپ سی و چهارم رسیده است.

پادشاهان نفت

پادشاهان نفت اثر اندرو اسکات کوپر، خبرنگار و محقق آمریکایی است. او مفسر روابط ایران و آمریکا و بازارهای نفت است و تحقیقاتش در بسیاری از روزنامه‌ها و مجلات از جمله نیویورک تایمز و گاردین منتشر شده است.

تمامی جلسات عقد قراردادهای سیاسی و بازرگانی بین دولت‌ها به طور کامل ضبط و یادداشت شده است. این یادداشت‌ها به مدت سی سال در آرشیو محرمانۀ وزارت‌خانه نگهداری شده‌اند و پس از سی‌ سال در اختیار پژوهشگران، مورخان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران قرار گرفتند. اندرو اسکات کوپر نیز با کمک همین مدارک و استفاده از آرشیو وزارت خارجۀ آمریکا و مصاحبه با منابع مختلف کشورمان، کتاب پادشاهان نفت را نوشت. این کتاب شرحی از روابط بین ایالات متحده، ایران و عربستان سعودی در صنعت انرژی اواسط قرن بیستم است. کتاب پادشاهان نفت، درواقع تاریخ کامل رقابت‌های سخت کشورهای خاورمیانه در عملیات تولید و خرید و فروش نفت است.

کتاب پادشاهان نفت در سیبوک

کوپر در ابتدای کتاب پادشاهان نفت نشان می‌دهد که چگونه ریچارد نیکسون با محمدرضا شاه پهلوی، در مراسم تشییع جنازۀ رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده آشنا می‌شود و سال‌ها روابط نزدیکی با هم دارند تا این‌که در طول تحریم نفتی دهۀ ۱۹۷۰ زمانی که ایران بر بالا نگه‌داشتن قیمت نفت اصرار ورزید، ایالات متحده به سراغ عربستان سعودی رفت. سپس نویسنده به سراغ سیاست‌های پشت کانالی که جریان نفت را کنترل می‌کردند می‌‌رود و جهانی که از آن پویایی نشأت گرفته است را به تصویر می‌کشد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها