فروشگاه ساز چیست و بهترین فروشگاه سازها کدامند؟

امروزه اهمیت ساخت سایت فروشگاهی و فروش مجازی از طریق اینترنت برای تمام افراد واضح و مشخص است. اما یکی از دلایلی که برخی کسب و کارها حاضر نمی شوند تا با راه اندازی یک سایت در اینترنت هم فعالیت کنند؛ هزینه های بالای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی است. ما در این مطلب یک روش طراحی سایت فروشگاهی را به شما معرفی خواهیم کرد که برای کسب و کارهای نوپا بهترین گزینه است و به سرمایه بسیار اندکی نیاز دارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با فروشگاه ساز اینترنتی و بهترین فروشگاه سازهای موجود آشنا کنیم.

منظور از فروشگاه ساز چیست؟

فروشگاه ساز یک سیستم مدیریت محتوای آماده و مقرون به صرفه برای فروش اینترنتی محصولات فیزیکی، دانلودی و است. در میان سیستم های مدیریت محتوای فروشگاهی یا همان فروشگاه ساز ها دسته ای متن باز یا (Open Source) و دسته دیگر اشتراکی (SAAS) هستند. در ادامه هریک را توضیح می دهیم و از هرکدام چند مورد مثال می زنیم.

فروشگاه سازهای متن باز یا اپن سورس

منظور از متن باز بودن این است که به راحتی می توانید هرگونه تغییری که لازم است در سورس کدهای این فروشگاه سازها ایجاد کنید. حتی اگر خودتان هم دانش کدنویسی نداشته باشید، می توانید از برنامه نویس ها برای توسعه فروشگاه ساز خود استفاده کنید.

البته متن باز بودن اینگونه فروشگاه سازها به معنای نیاز به دانش برنامه نویسی برای مدیریت سایت نیست و مدیریت آنها برای همه آسان و ساده است. تنها زمانی به کدنویسی نیاز خواهید داشت که بخواهید به سایت خود قابلیت های جدیدتری اضافه کنید. بهترین فروشگاه سازهای کد باز عبارتند از:

۱- فروشگاه ساز ووکامرس

ووکامرس یک افزونه فروشگاه ساز است که بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس نصب می شود و آن را به یک فروشگاه ساز حرفه ای تبدیل می کند. در واقع وردپرس به تنهایی قابلیت فروش را ندارد و به کمک همین ووکامرس و افزونه های جانبی آن به یک فروشگاه ساز تبدیل می شود.

۲- فروشگاه ساز پرستاشاپ

یکی از محبوب ترین فروشگاه سازها به دلیل راحتی استفاده از آن پرستاشاپ است. در صورتی که قصد دارید با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا یک سایت راه اندازی کنید، احتمالا در آینده نیاز به یک برنامه نویس حرفه ای یا افزونه های اختصاصی برای استفاده از تمام امکانات آن خواهید داشت.

۳- فروشگاه ساز اپن کارت

اپن کارت یک سیستم فروشگاه ساز متن باز است که استفاده از آن آسان می باشد. یکی از معایب این سیستم مدیریت محتوا کم بودن تعداد افزونه های آن است. اما شما می توانید از برنامه نویسان بخواهید افزونه های مورد نیازتان را ایجاد و یا به توسعه افزونه های قبلی بپردازید.

۴- فروشگاه ساز مجنتو

سیستم مجنتو امکانات زیاد و مشابه با وردپرس دارد اما تفاوت مجنتو با وردپرس این است که مجنتو ذاتا یک فروشگاه ساز است و نیاز به نصب افزونه برای تبدیل شدن به فروشگاه ساز ندارد. اگر محصولات زیادی دارید، بهتر است از سیستم مدیریت محتوا مجنتو استفاده کنید.

بهترین فروشگاه ساز اینترنتی

فروشگاه سازهای اشتراکی یا SAAS

فروشگاه ساز اشتراکی دارای امکانات مشابه فروشگاه سازهای متن باز بوده اما امکان دسترسی به کدها و اعمال تغییرات در آنها وجود ندارد بله شما باید فروشگاه ساز خود را از شرکت مدنظرتان خریداری کنید و با تمدید ماهانه، سالیانه و یا حتی خرید دائمی از آن استفاده نمایید.

بهترین فروشگاه سازهای اشتراکی عبارتند از:

۱- فروشگاه ساز شاپیفای

یکی از فروشگاه سازهای اشتراکی معروف و پرطرفدار شاپیفای است. هزاران فروشگاه آنلاین در جهان از فروشگاه ساز شاپیفای در حال استفاده هستند. خرید اشتراک در این سیستم به صورت ماهانه است و هزینه آن از سایر فروشگاه سازها بیشتر است.

shopify.com

۲- فروشگاه ساز ایرانی وب پویا

فروشگاه ساز وب پویا یک فروشگاه ساز ایرانی است که برپایه وردپرس تجاری راه اندازی شده است. قابلیت ها و امکانات فروشگاه ساز وب پویا مشابه دیجی کالا است و حتی امکانات بیشتری هم دارد. بر خلاف دیگر فروشگاه سازهای اشتراکی برای استفاده از این فروشگاه ساز تنها کافی است یکبار برای همیشه هزینه پرداخت کنید و به صورت مادام العمر در اختیارتان باشد.

webpouya.com

۳- فروشگاه ساز شاپفا

راه اندازی فروشگاه اینترنتی توسط فروشگاه ساز شاپفا بسیار آسان و سریع است. در صورتی که کسب و کار محدود و نوپا دارید می توانید از این فروشگاه ساز استفاده نمایید. زیرا امکان ویرایش قالب در این سیستم وجود ندارد و تعداد قالب های آن نیز محدود است. همچنین در صورتی که قصد داشته باشید سیستم خود را توسعه دهید، به یک سری افزونه ها نیاز خواهید داشت که در این سیستم وجود ندارد و باید به صورت جداگانه هزینه برای طراحی افزونه ها بپردازید.

shopfa.com

۴- فروشگاه ساز پرتال

فروشگاه ساز پرتال یکی دیگر از فروشگاه سازهای اشتراکی ایرانی است. شما می توانید بر اساس میزان گستردگی کسب و کار خود یکی از پلن های کوچک، استاندارد و پیشرفته را انتخاب و اشتراک یک ساله خریداری کنید.

portal.ir

معیارهای مهم در انتخاب بهترین فروشگاه ساز

تا اینجا شما را با انواع فروشگاه ساز آشنا کردیم و برای هرکدام چند مورد مثال زدیم. اما چه فروشگاه سازی برای کسب و کار شما مناسب است؟ چه معیارهایی برای انتخاب بهترین فروشگاه ساز باید در نظر داشته باشید؟ اینها سوالاتی است که در ادامه پاسخ می دهیم.

  • استفاده آسان از فروشگاه ساز

تمام افرادی که از فروشگاه ساز استفاده می کنند، مهارت یکسان در مدیریت آن را ندارند. بنابراین باید فروشگاه سازی را انتخاب کنید که به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید و کار کردن با آن آسان باشد. در صورتی که فروشگاه ساز انتخابی شما از پنل مدیریت دشوار و پیچیده ای برخوردار باشد، در صورت بروز مشکل نمی توانید آن را حل کنید و زمان زیادی از شما خواهد گرفت.

  • ارزیابی امکانات اولیه فروشگاه ساز

یکی دیگر از معیارهای بسیار مهم در انتخاب فروشگاه ساز، امکاناتی است که در اختیارتان قرار می دهد. ابتدا یک لیست از امکانات مورد نیاز سایت خود تهیه کنید. سپس به مقایسه چند فروشگاه ساز بپردازید.

برای مثال در صورتی که می خواهید علاوه بر محصول فایل هم بفروشید، این مورد را به لیست خود اضافه کنید و هنگام انتخاب فروشگاه ساز این ویژگی را در نظر داشته باشید.

علاوه بر امکاناتی که برای سایت خود در نظر میگیرید، فروشگاه ساز شما باید دارای برخی امکانات پایه و اولیه باشد که برخی از آنها عبارتند از:

– ایجاد ایمیل اختصاصی
داشتن ایمیل اختصاصی برای کسب و کار باعث می شود تا از نظر مشتریان حرفه ای و رسمی تر بنظر برسید. درواقع بجای یک ایمیل معمولی مانند google.com ، یک ایمیل رسمی با ساختار info@google.com داشته باشید.

– ایجاد کوپن تخفیف
تخفیف یکی از اجزای بسیار مهم در هر کسب و کاری است. شما می توانید با در نظر گرفتن کد تخفیف مشتریان را به خرید محصولات خود ترغیب کنید. بنابراین توجه داشته باشید که فروشگاه سازی که انتخاب می کنید قابلیت ایجاد کوپن های تخفیف متنوع و شرطی را داشته باشد.

– امکان اتصال به سامانه ارسال ایمیل
یک سامانه ایمیل به شما کمک می کند تا اطلاعات و رویدادهای جدید را برای مشتریان ارسال کنید و آنها را از کد تخفیف ها و … مطلع نمایید.

انتخاب بهترین فروشگاه ساز اینترنتی

– امکان اتصال به سامانه ارسال پیامک
ارسال پیامک برای مشتریان هنگام ثبت نام در سایت، وضعیت ارسال محصول، تایید سفارشات، نظر سنجی و … ضروری است. چرا که این کار باعث جلب اعتماد مشتریان می شود.

– امکان دسته بندی صحیح محصولات
با زیاد شدن محصولات در یک سایت، جستجوی آنها برای کاربران سخت می شود. هنگامی که فروشگاه سازتان امکان دسته بندی محصولات را داشته باشد، هم مشتریان خرید راحت تری خواهند داشت و هم بروزرسانی محصولات آسان تر می شود. پیشنهاد می شود فروشگاه سازی انتخاب کنید که قابلیت مگامنو را داشته باشد.

– امکان نظرسنجی توسط مشتریان
وجود نظرات مشتریان در سایت باعث می شود تا کاربران نسبت به خرید محصولات تان ترغیب شوند. بنابراین توجه داشته باشید که فروشگاه ساز انتخابی شما از ویژگی نظرسنجی برخوردار باشد.

  • ارائه آمار دقیق

فروشگاه سازی که خریداری می کنید باید آمار دقیق از تعداد کلیک ها، بازدیدها، کلمات جستجو شده و … در اختیارتان قرار دهد. هنگامی که چنین اطلاعاتی از سایت خود در اختیار داشته باشید، می توانید اقداماتی برای بهبود آن انجام دهید.

  • برخوردار بودن از وبلاگ

تولید محتوا یکی از ضروری ترین نیازهای هر سایتی است. شما با تولید محتوا می توانید مطلبی را به کاربران آموزش دهید و آنها را به مشتری خود تبدیل کنید. بنابراین فروشگاه سازی را انتخاب کنید که از وبلاگ حرفه ای برای انتشار محتوا برخوردار باشد.

  • افزونه ها و امکان توسعه پذیری فروشگاه ساز

یک فروشگاه ساز خوب فروشگاه سازی است که امکان توسعه پذیری داشته باشد و بتوانید امکانات مورد نیازتان را به آن اضافه کنید. به منظور توسعه فروشگاه ساز خود می توانید از یک برنامه نویس یا افزونه ها کمک بگیرید. بنابراین توجه داشته باشید که فروشگاه ساز انتخابی شما امکان توسعه و افزودن قابلیت های جدید را داشته باشد.

  • تنوع قالب های فروشگاه ساز

یکی دیگر از معیارهای بسیار مهم دیگری که فروشگاه ساز انتخابی شما باید داشته باشد، تنوع در قالب ها است. قالب سایت باید زیبا و بهینه باشد. بنابراین فروشگاه سازی را انتخاب کنید که امکان اعمال قالب اختصاصی بر روی آن وجود داشته باشد و بتوانید قالب های متنوع برای آن انتخاب کنید. برای استفاده از قالب های رایگان وردپرسی می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

https://www.webpouya.com/blog/source-design-free-website-templates

  • خدمات پشتیبانی فروشگاه ساز

پیش از خرید فروشگاه ساز با تحقیق از مشتریان قبلی شرکت مدنظرتان از نحوه ارائه خدمات پشتیبانی آنها با خبر شوید. چرا که بوجود آمدن یک سری مشکلات هنگام کار با مدیریت فروشگاه ساز نیاز به دریافت خدمات پشتیبانی دارد.

  • بهینه سازی فروشگاه برای موتورهای جستجو

همانطور که میدانید نمایش داده شدن سایت در نتایج جستجو باعث جذب مشتری و برندینگ یک کسب و کار می شود. به همین دلیل لازم است فروشگاه ساز انتخابی شما بهینه شده باشد و امکان اتصال به ابزارهای سئو را نیز داشته باشد.

  • امکان انتقال فروشگاه ساز

ممکن است پس از مدتی که از فروشگاه ساز فعلی استفاده کردید، بخواهید سایت خود را به فروشگاه ساز دیگری منتقل کنید. بنابراین توجه داشته باشید فروشگاه سازی که انتخاب می کنید امکان انتقال دیتابیس سایت را داشته باشد تا در آینده دچار مشکل نشوید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها