بهترین زمان غربالگری اول هفته چندم است؟

بارداری، سفری پرمخاطره و هیجان‌انگیز است که هر زن، آن ‌را به طور منحصربه‌فردی تجربه می‌کند. در این بین غربالگری‌های دوران بارداری به‌ عنوان نقشه ‌راهی دقیق، به مادران کمک می‌کنند تا با اطمینان خاطر، مسیر سلامت خود و جنین‌شان را سپری نمایند. اولین غربالگری، نقطه عطفی در این سفر به شمار می‎‌رود که اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مادر و پزشک قرار می‌دهد. سوالی که در ذهن بسیاری از مادران ممکن است شکل بگیرد، این است که بهترین زمان غربالگری اول، هفته چندم بارداری است؟

همراه ما باشید تا با دیدی دقیق و علمی، بهترین زمان برای رونمایی از سلامتی جنین‌تان را بیابید و با گامی مطمئن، سفری توام با آرامش و آگاهی را آغاز کنید.

سونوگرافی غربالگری چیست و چه کسانی باید آن را انجام دهند؟

سونوگرافی غربالگری که به آن سونوگرافی سه ماهه اول یا سونوگرافی NTنیز می‌گویند، بخشی از غربالگری دوران بارداری است که برای بررسی احتمال ابتلای جنین به برخی از نقص‌های مادرزادی، مانند سندرم‌ داون، تریزومی ۱۸ و تریزومی ۱۳ انجام می‌شود. در طول سونوگرافی غربالگری، سونوگرافیست از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از جنین در رحم استفاده می‌کند. سپس این تصویر، برای اندازه‌گیری ضخامت NT مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر اندازه‌گیری ضخامت NT، سونوگرافیست ممکن است سایر معیارها را نیز بررسی کند؛ معیارهایی مانند:

  • تاریخ زایمان: تاریخ زایمان با انجام این تست قابل تشخیص است.
  • تعداد جنین‌ها: در این مرحله می‌توانید از تعداد قل‌ها مطلع شوید.
  • موقعیت جفت: محل قرارگیری جفت در این آزمایش قابل رویت خواهد بود.
  • رشد جنین: همچنین میزان رشد جنین مشخص می‌شود.

از آن جایی که احتمال نقص و سندروم در خانواده‌هایی که سابقه بیماری‌های ژنتیکی را ندارند نیز دیده شده، سونوگرافی غربالگری به  همه زنان باردار توصیه می‌شود. با این حال، برخی از زنان در معرض خطر بیشتری برای ابتلای جنین به نقص مادرزادی هستند؛ از جمله:

  • کسانی که سن آن‌ها ۳۵ یا بیشتر است.
  • خانم‌هایی که سابقه خانوادگی ناهنجاری‌های کروموزومی دارند.
  • مادرانی که حاملگی آن‌ها با لقاح مصنوعی (IVF) صورت گرفته است.
  • زنانی که سابقه بارداری با جنین مبتلا به ناهنجاری کروموزومی داشتند.

بهترین زمان غربالگری اول، هفته چندم بارداری می‌باشد و چگونه انجام می‌شود؟

در دوران بارداری چکاپ و غربالگری‌های متعددی وجود دارد که به شما  کمک می‌کند تا از سلامت کودک‌تان اطمینان حاصل نمایید. یکی از مهم‌ترین انواع این غربالگری‌ها، غربالگری اول است که در سه ماهه اول بارداری انجام می‌شود. غربالگری، مجموعه‌ای از آزمایشات و سونوگرافی‌هایی است که به منظور بررسی سلامت جنین و تشخیص نقص‌های مادرزادی توصیه شده است. این تست به مادران باردار کمک می‌کند تا از خطرات احتمالی این دوره آگاه شده و در صورت وجود هرگونه مشکلی، اقدامات لازم را انجام دهند.

بهترین زمان انجام غربالگری اول بین هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری است. مادران می‌توانند از ابتدای هفته ۱۱ بارداری تا آخر هفته ۱۳ به پزشک متخصص خود مراجعه کنند. توصیه می‌شود غربالگری سه ماهه اول را در هفته ۱۲ بارداری انجام دهید. در این بازه زمانی، سن حاملگی با انجام سونوگرافی به طور دقیق قابل تشخیص است. همچنین در این بازه اندازه‌گیری ضخامت پشت گردن (NT) که از جمله مهم‌ترین شاخص‌های غربالگری به حساب می‌آید، با دقت بیشتری انجام می‌شود.

دلایل انجام غربالگری سه ماهه اول

قبل از این‌ که به بررسی دلایل انجام این تست بپردازیم، خوب است بدانید انجام این غربالگری به معنای وجود اختلال و بیماری نیست؛ بلکه برای از بین بردن نگرانی مادران در ارتباط با سلامت جنین است.

به یاد داشته باشید که غربالگری سه ماهه اول بارداری از جمله سونوگرافی‌های واجب بارداری به شمار می‌رود که مادران نباید از آن غافل شوند. مهم‌ترین دلایل انجام این غربالگری عبارتند از:

  • دقت سونوگرافی: سن حاملگی پارامتر مهمی برای محاسبه دقیق NT به شمار می‌رود. در این بازه زمانی سونوگرافی با دقت بیشتری این مورد را تعیین می‌کند.
  • وضوح تصویر سونوگرافی: طی این مدت زمان، تصویر سونوگرافی واضح‌تر است؛ در نتیجه سونوگرافیست می‌تواند با دقت بیشتری شاخصNT را محاسبه کند.
  • تطابق با استانداردها: طبق استاندارها و دستورالعمل‌های بین‌المللی، بهترین زمان غربالگری اول بین هفته ۱۱ تا ۱۳ ذکر شده است.
  • آمادگی برای زایمان و مراقبت از نوزاد: اگر نتایج غربالگری اول بارداری نشان‌دهنده افزایش خطر ابتلا به نقص مادرزادی باشد، پزشک شما می‌تواند برای زایمان و مراقبت از نوزاد برنامه‌ریزی کند. این امر به اطمینان از دریافت بهترین مراقبت ممکن توسط شما و فرزندتان کمک می‌کند.
  • بررسی موارد دیگر: بهترین زمان رویت اعضایی چون معده، مثانه، قلب در این بازه است.

نتیجه به دست آمده از آزمایشات غربالگری سه ماهه اول بارداری

نتیجه به دست آمده از این آزمایشات به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • ریسک کم: مادرانی که در این گروه قرار می‌گیرند، احتمال ابتلای جنین آن‌ها به نقص مادرزادی کم است و نیازی به انجام غربالگری سه ماه دوم ندارند.
  • ریسک متوسط: اگر نتایج متوسط ​​باشد، احتمال ابتلای جنین به نقص مادرزادی کمی بیشتر از حد متوسط ​​است. پزشک ممکن است آزمایش‌های دیگری را برای بررسی بیشتر توصیه کند.
  • ریسک بالا: ریسک بالا به این معنی است که احتمال ابتلای جنین به نقص مادرزادی زیاد است. در این صورت می‌بایست آزمایش‌های تشخیصی، مانند آمنیوسنتز یا نمونه‌گیری از پرزهای جفتی (CVS) انجام دهید.

آزمایشاتی که در غربالگری اول بارداری انجام می‌شود

در غربالگری سه ماهه اول، مادر می‌بایست آزمایش‌های زیر را انجام دهد:

  • آزمایش خون: این آزمایش برای اندازه‌گیری سطح دو ماده در خون مادر، یعنی پروتئین پلاسما و گنادوتروپین کوریونی انسانی، انجام می‌گیرد. پروتئین پلاسما توسط جفت و گنادوتروپین کوریونی انسانی، توسط غده هیپوفیز مادر تولید می‌شود.
  • سونوگرافی: این سونوگرافی برای اندازه‌گیری NT انجام می‌شود که یک فضای مملو از مایع در پشت گردن جنین است. پزشکان با استفاده از این پارامتر، بیماری‎‌های کروموزومی جنین را تشخیص می‌دهند.

عوارض احتمالی غربالگری اول

غربالگری سه ماه اول بارداری به طور کلی یک روش ایمن با عوارض بسیار کمی است؛ به همین دلیل نگرانی در ارتباط با سقط جنین بر اثر انجام آن اشتباه است. با این حال در این بخش به بعضی از عوارض احتمالی این تست اشاره کرده‌ایم که عبارتند از:

  • ناراحتی ناشی از آزمایش خون
  • اضطراب
  • نتایج مثبت کاذب
  • نتایج منفی کاذب

خلاصه مطلب

در این مقاله با بررسی‌های انجام شده به درک عمیقی از بهترین زمان غربالگری اول، در دوران بارداری دست یافتیم. به طور خلاصه، بازه زمانی بین هفته ۱۱ تا ۱۳ بارداری، به عنوان ایده‌آل‌ترین زمان غربالگری اول شناخته می‌شود. در این بازه زمانی سونوگرافی و آزمایش‌خون با دقت و صحت بالایی، اطلاعات لازم را برای بررسی سلامت جنین و تشخیص بیماری‌ها و ناهنجاری‌هایی مثل سندروم داون، تریزومی ۱۸ و تریزومی ۱۳ در اختیار مادر و پزشک قرار می‌دهد.

همچنین دریافتیم که انجام غربالگری اول در زمان مناسب، مزایای متعددی به همراه دارد. این امر به مادران اجازه می‌دهد تا در صورت تشخیص هر مشکل احتمالی، در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام داده و از بروز بیماری‌های احتمالی پیشگیری کنند. علاوه بر این، غربالگری اول با اطلاعات ارزشمندی که در اختیار مادران می‌گذارد، به آن‌ها اطمینان‌خاطر بیشتری می‌دهد تا با خیالی آسوده و دور از اضطراب و نگرانی‌های بی‌مورد، این دوره را سپری نمایند.

توصیه می‌شود آزمایشات دوره بارداری را جدی بگیرید تا با خیالی آسوده این چرخه را به پایان رسانیده و کودکی سالم داشته باشید. لازم به ذکر است که همواره با پزشک متخصص زنان و زایمان، در زمینه مراقبت‌های دوران بارداری و تعیین زمان‌های دقیق غربالگری‌ مشورت نمایید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها