موزه آزادی

موزه آزادی

اهمیت برج آزادی به عنوان نماد جهانی ایران بر کسی پوشیده نیست. همه ما از اهمیت معماری تلفیقی مدرن و سنتی آن شنیده‌ایم. اما کمتر کسی از ویژگی‌های داخلی آن خبر دارد. مجموعه موزه آزادی یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران است. این برج به عنوان نماد ملی ایران، در نیمه دوم دهه چهل شمسی توسط حسین امانت طراحی شد. این برج که در مجاورت فرودگاه مهرآباد و مسیر غربی تهران است، به طور حتم یادآور پیشینه تاریخی، فرهنگی و هنری ایران است.

موزه آزادی

قسمت‌های داخلی موزه آزادی

در مورد سبک معماری و ساختار برج آزادی اطلاعات زیادی در دسترس همگان است. با این‌حال نکته مهم در مورد بررسی این برج، بخش مربوط به موزه آن است. ورودی اصلی این بنا پایین‌تر از سطح زمین و حدود پنج متر پایین‌تر قرار دارد. نگهبانی و بلیط‌فروشی موزه آزادی در ضلع شمالی آن، سالن ایرانشناسی و بخش پیشینیان در ضلع شرقی و سالن تشریفات در ضلع جنوبی قرار دارد.

گوآناخوآتو، ترسناک‌ترین موزه جهان!

بخش ایران‌شناسی

این بخش یکی از مهم‌ترین بخش‌های موزه آزادی است. این بخش از موزه ۱۱۲۲ متر مربع وسعت دارد که وسعت بسیار زیادی است. تمرکز این بخش از موزه بر روی ویژگی‌های اقلیمی، فرهنگی و اقتصادی استان‌های مختلف کشور است. این بخش از موضوع از نظر امکانات دیداری و شنیداری نیز بسیار جالب توجه است. با قرار گیری بر روی یک نقشه ایران بسیار بزرگ با ماکت‌ها و طرح‌های حجمی متفاوتی از مراکز مختلف تاریخی، مذهبی و صنعتی ایران برخورد خواهید کرد.

موزه آزادی

گذرگاه پیشینیان

این بخش از موزه آزادی، نیز جز مهم‌ترین بخش‌های آن محسوب می‌شود. ۴ ویترین بزرگ دیواری در آن قرار دارد که در فواصل مختلف سال، اشیا متفاوتی روی آن به نمایش در می‌آید. اشیا به نمایش درآمده در این بخش بیشتر وابسته به همایش‌ها و بخش‌های دیگر موزه است.

فروش اشیای باستانی ایران در موزه‌ها و دانشگاه‌های آمریکا

بخش دیگری از موزه با نام تالار کهن نیز، بخش اصلی سالن موزه است که در ماه‌های سال موزه‌های متفاوتی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد. با مراجعه به سایت موزه آزادی می‌توانید با آخرین موزه‌ها و همایش‌های موزه آزادی آشنا شوید.

تالار آینه

این تالار که در مجاورت موزه قرار دارد، در دو طرف دارای ۱۲ غرفه است، که طرح‌های حجمی و تصاویر نمادین، شهرسازی، صنعت نفت، محیط زیست، حیات وحش، ورزش و محیط زیست را به نمایش می‌گذارد. از مشخصه‌های بارز این بخش، فضای نمایشگاهی آن است که به صورت دوره‌ای میزبان آثار شاخص هنرمندان است. از این تالار برای برای برگزاری کارگاه‌های آموزش هنری و نمایشگاه‌های مختلف صنایع دستی اقوام ایران استفاده می‌شود.

راهروی ‌فن‌آوری

بازدیدکنندگان پس از تالار آینه به راهروی فن‌آوری هدایت شده و در این راهرو با جاذبه‌های فن‌آوری مدرن همچون روبات پیانیست، سامانه تصویری هوشمند، پایگاه دانستنی‌ها و روبات پاسخگو آشنا می‌شوند.

روبات پیانیست

این روبات توانایی آن را دارد که با انگشتان مکانیکی خود، با برنامه‌ریزی کامپیوتری و توسط پمپ‌های بادی که در پشت پیانو قرار دارد، آهنگ بنوازد. این روبات ساخته مهندسان ایرانی است.

روبات پاسخگو

این روبات به شکل صورتک یک پسربچه طراحی شده است، که پرسش‌های بازدیدکنندگان درباره تاریخچه برج آزادی و شاخصه‌های معماری آن پاسخ ‌می‌دهد.

سالن نمایش

این سالن با ظرفیت ۳۰۰ نفر و ۱۸ سکو، در عمق ۱۵ متری قرار گرفته و با پیشرفته‌ترین فناوری در زمینه‌های اجرای موسیقی، همایش و تئاتر فعالیت می‌کند. از ویژگی‌های این سالن طراحی داخلی و تزئیناتی است که در آن به کار رفته است. صفحه نمایش شفافی که در جایگاه تماشاچیان طراحی شده است، نمایانگر آثار تاریخی قبل و بعد اسلام و همچنین نمای زیبایی از برج آزادی است. در سقف سالن نیز، نقاشی‌هایی با سبک کوبیسم وجود دارد که انعکاس نور از پشت آن، جلوه‌های زیابیی را رقم زده است.

عناصر و تکنیک‌های شاخص بنا

عناصر به کار رفته در این بنا بیشتر حول محور کثرت و وحدت در محوطه‌سازی، الهام گرفتن از فرم چهارتاقی، تکرار صلابت طاق کسری، اجرای قوس در دوران صفوی، استفاده از طاق، کاربندی، مقرنس، تقسیمات هندسی، کاشی‌کاری، محور آب و مواردی نظیر آن می‌چرخد.

نحوه بتن‌ریزی در این بنا تا پیش از آن در ایران بی‌سابقه بوده است. همچنین اجرای درب‌های سنگی بنا که هر لگه بیش از ۳ تن وزن داشت، در ابتدا با مشکل مواجه شد، اما سپس با قفل‌ها و مفصل‌هایی که دوباره طراحی شد، به درستی قابل استفاده شد.

مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی با قابلیت‌ها، امکانات و فعالیت‌های فرهنگی، هنری در تمامی روزها به جز شنبه‌ها میزبان بازدیدکنندگان است. ساعات بازدید این موزه یکشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ و جمعه‌ از ساعت ۱۰ تا ۱۸ است. این موزه همچنین پذیرای برگزاری همایش‌ها و بازدید‌های جمعی خواهد بود.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها