موزه ارتباطات

موزه ارتباطات

موزه ارتباطات با عنوان موزه پست و تلگراف نیز شناخته می‌شود. این موزه همانگونه که از نام آن پیداست از سری موزه‌هایی موضوعی است. این موزه که در خیابان امام خمینی و میدان مشق قرار دارد. این موزه که ساختمان آن نیز قدمتی تاریخی دارد، برای آشنایی افراد با پیشینه ارتباطات و پست در ایران افتتاح شده‌است.

ساخت موزه ارتباطات

ساختمان اولیه موزه مربوط  به سال ۱۳۱۱ با تاثیر از موزه‌های موضوعی اروپایی در ساخته‌شد. مکان اولیه آن ضلع جنوبی میدان توپخانه و روبه‌روی ساختمان شهرداری بود.

البته ساختمان اصلی موزه وزارتخانه پست و تلگرام مربوط به پهلوی اول بوده‌است. این موزه تا سال ۱۳۴۹ که ساختمان اصلی وزاتخانه پست ویران شد، بازدیدکنندگان مشتاق را به خود جذب می‌کرد.

فروش اشیای باستانی ایران در موزه‌ها و دانشگاه‌های آمریکا

پس از این تخریب موزه، به همراه اشیا قیمتی آن به منطقه کنونی منتقل شد و موزه کنونی در سال ۱۳۶۹ گشایش یافت. روند کلی موزه به صورت تاریخی است. یعنی سیر تحول پست و تلگراف به وسیله ابزار به جامانده از ورودش به ایران دسته‌بندی شده‌است. وسایل نمایش داده شده در موزه ارتباطات طیف وسیعی از اشیا شامل، تمبر، نامه، وسایل ارتباطی چون درشکه، اسب و… را در بر می‌گیرد.

موزه ارتباطات معماری بنا

معماری ساختمان موزه نیز در خور توجه است. ساخت آن مربوط به سال ۱۳۱۳ خورشیدی است. معمار بنا شخصی به نام نیکلای مارکف بوده که معمار برجسته ایرانی گرجستانی زمان خود بوده‌است. معماری بنا به طور کلی برگرفته از معماری سنتی و کهن ایرانی است. معماری بنا به طور چشم‌گیری از بناهای اطراف خود بزرگ‌تر و باشکوه‌تر بوده‌است. نباید فراموش کنیم که معمار این بنا برای اهمیت دادن به آن از ویژگی‌های روز معماری غربی نیز بهره جسته‌است.

باغ موزه نگارستان، باغی قدیمی و جذاب

موزه ارتباطات، برای همه اقشار جامعه مفید خواهد بود. البته شاید برای کودکان زیر ۹ سال که نتوانند با مفهوم ارتباطات اخت شوند، نامانوس باشد. با این‌حال اشیا قرار گرفته در موزه و خود ساختمان موزه از چنان تنوعی برخوردار است که دیدن آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

موزه ارتباطات

غرفه های موزه ارتباطات

یکی از غرفه‌های طبقه‌ی اول، غرفه‌ی تشریفات و وزرا است که دارای  تصاویری از ۷۲ وزیر از گذشته تا به امروز است؛ مانند اولین وزیر وزارت تلگراف، علی قلی خان مخبرالدوله. در سالن تمبرهای داخلی شاهد انواع تمبرهای دوران قاجاریه، پهلوی و جمهوری اسلامی در کنار ویترین‌هایی که مربوط به کلیشه ادیسون و کلیشه‌ی تمبر احمدشاه است و ماکت پستچی زمان قاجاریه و نمادی از کوچه پست خواهید بود.

غرفه‌ی راه ابریشم یا سالن مرکزی از دیگر غرفه‌های جالب این موزه است که در بردارنده‌ی انواع وسایل ارتباطی قدیمی و روش‌های حمل محموله‌های پستی مانند ارابه، ماشین سه چرخ و هواپیما در کنار چندین نمونه از مجسمه‌های پستچی‌های زمان قاجار، نقشه‌ی راه‌های ارتباطی و پستی، وسایل و هدایایی از کشورها، دولت‌ها و اشخاص است.

در راهروهای طبقه‌ی اول شاهد عکس‌هایی  از کارکنان پست قدیم، پستچی‌های زمان قدیم و وسایل اهدایی اشخاص نیز هستید. از دیگر بخش‌های طبقه‌ی اول قسمت اداری، کتابخانه، فروشگاه، تمبر و منابع قدیمی درباره‌ی ارتباطات است که به سه زبان فارسی، انگلیسی و فرانسوی وجود دارد.

طبقه‌ی دوم موزه دارای سالن تمبر بین الملل است که تمبرهای منتشر شده‌ی ۱۳۰ کشور را در خود جای داده است؛ ویترین‌هایی که پاکت‌های مهر شده اهدایی از شخصیت‌های مختلف و تمبر و پاکت‌های ارسالی از کشورهای مختلف را دارد. غرفه‌ی اشیا پستی هم در کنار غرفه‌های یک و دو مخابرات در طبقه‌ی دوم جای دارد.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها