باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی

همیشه باغ‌های ایرانی در فهرست مشهورترین و زیباترین باغ‌های دنیا بوده اند و بعضی از آن‌ها هم ثبت جهانی شده‌اند. در میان شلوغی‌های شهر تهران نیز جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی وچود دارند که متاسفاده از آن‌ها بی اطلاع هستیم و شاید نام آن‌ها نیز تا به حال به گوشمان نخورده باشد و کمتر کسی به دیدن آن‌ها رفته باشد.  باغ موزه هنر ایرانی یکی از این جاذبه‌های شهر تهران است که در منطقه الهیه قرار دارد با ما همراه شوید تا با این مکان بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه باغ موزه هنر ایرانی

گذشته این باغ به سال‌های ۱۳۱۰ و دوران حکومت رضا خان بر‌می‌گردد. در ابتدا درون این باغ یک ویلای شخصی قرار داشت که متعلق به همسر یکی از فرمانده‌های ارتش شاه بود. پس پیروزی انقلاب، این باغ از حالت شخصی خارج شد و در ابتدا به صورت یک پارک عمومی درآمد. پس از مدتی این باغ در اختیار خانه سینما قرار گرفت. سپس به دلیل فرسودگی در سال ۱۳۸۴ بازسازی شد و بعد از آن تغییر کاربری داد. در سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را به شکل یک باغ موزه آغاز کرد. مساحت این باغ حدود ۱ هکتار است که در منطقه شمال شرق تهران، الیهه، قرار دارد.

باغ موزه نگارستان، بنایی قدیمی و زیبا در تهران

آثار هنری باغ

علاوه بر فضای سبز بسیار آرام و زیبایی‌های ظاهری، این باغ دارای جاذبه‌های زیادی مانند کارگاه‌های هنری و نمایشگاه‌های موقت و صنایع دستی و … است همچنین. ماکت‌های بسیار جالبی از آثار تاریخی و دیدنی ایران در این باغ قرار دارند. آن طور که گفته می‌شوند این ماکت‌ها پیش از انقلاب برای جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی به دست هنرمندان ایتالیایی ساخته شده اند. این آثار شامل هشت‌بهشت، باغ فین کاشان، نقش رستم، گنبد قابوس، چهل ستون، شمس‌العماره سی‌و‌سه پل،مقبره دانیال نبی، قره کلیسا، کاروانسرای مهیار و برج آزادی است. همچنین ماکتی مدرن‌تر از برج میلاد نیز قرار دارد. علاوه بر این از هنرمندان معاصر نیز آثاری در این باغ موجود است.

باغ موزه هنر ایرانی

نحوه دسترسی

این باغ در محله باغ فردوس، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، کوچه دکتر حسابی، پلاک ۲۵ قرار دارد. برای رفتن به آن می‌توانید به ایستگاه متروی تجریش رفته با کمی پیاده روی و یا تاکسی به باغ برسید.

باغ موزه هنر ایرانی

زیبایی های باغ موزه هنر ایرانی

چرا به این مکان باغ موزه می گویند؟ باغ موزه های مکان ها یا در واقع باغ هایی هستند که در کنار فضای سبز و باصفایشان آثاری تاریخی یا هنری هم در معرض نمایش عموم قرار گیرند. هنرمندان در این باغ تمام تلاش خود را کرده اند تا پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران را در قالب نمادهایی از جاذبه های گردشگری کشور، گرد هم آورند. بنابراین این مکان هم یک باغ ایرانی زیباست و هم یک موزه غنی از آثار هنری هنرمندان کشور.

باغ فردوس، باغی قدیمی و با صفا در یکی از محله های قدیمی تهران

آثار هنری موجود در این باغ را به دو دسته تقسیم کرده اند. بخش اول، ماکت های بسیار زیبایی از آثار باستانی و جاذبه های گردشگری کشور هستند که برای بازدید در این باغ قرار داده شده اند. گویا بسیاری از این آثار را در دوران پیش از انقلاب، برای شرکت در جشن های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ساخته بودند. در کنار این ماکت های ارزشمند بتونی، آثار حجمی بسیار زیبایی هم از برخی هنرمندان معاصر ایران در باغ موزه هنر ایرانی وجود دارند که علاقه مندان به هنر مجسمه سازی و کار با چوب و فلز، می توانند از آن ها بازدید کنند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها