موزه کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

موزه کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

اگر قصد بازدید از شهر نیشابور، شهر قلمدان های مرصع را دارید، موزه کاروانسرای شاه عباسی این شهر گزینه ای بسیار عالی است که نمونه ای ارزشمند از آثار تاریخی ایران است. این موزه گردشگران داخلی و خارجی زیادی هرساله به خود جذب می‌کند. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا با این موزه دیدنی آشنا شوید.

موزه کاروانسرای شاه عباسی 

معرفی موزه

این کاروانسرا که نام دیگر آن به رباط عباسی است، از آثار تاریخی شهرستان نیشابور محسوب می‌شود. این بنا در دوران قدیم در خارج از شهر قرار داشت، اما با گذشت زمان و بزرگ شدن شهر نیشابور اکنون در مرکز این شهر جای دارد. این موزه در خیابان امام خمینی و در نزدیکی میدان خیام واقع شده است. دیوار ها و سقف های این اثر با آجر و ملات گچ و ماسه ساخته شده، که قدمت آن به دوران حکومت شاه عباس صفوی باز می‌گردد. اگر این موزه نظر شما را به خود جلب کرده است، ادامه مطلب را حتما مطالعه کنید.

موزه کاروانسرای شاه عباسی 

آرامگاه خیام نیشابوری

معماری موزه کاروانسرای شاه عباسی 

این موزه بار ها مورد مرمت قرار گرفته است. این کاروانسرا به صورت مربعی شکل در وسعت ۴۹۰۰ متر مربع بنا شده است. این مجموعه از یک حیاط مرکزی و ۲۴ غرفه که دور حیاط قرار دارد، تشکیل شده است. در پشت غرفه ها مکانی برای استراحت چهارپایان و سکو هایی برای قرار گیری وسایل مسافران طراحی شده است. در گذشته در قسمت ورودی این موزه یک آب انبار طراحی شده، که در حال حاضر اثری از آن نیست.

این موزه در دوران حکومت قاجار محلی برای زندگی یتیمان و فقیران بوده، و نیز در دوران پهلوی از آن به عنوان پادگان نظامی استفاده می‌شده است. این مجموعه در سال ۱۳۶۷ در دست میراث فرهنگی قرار گرفت، و بعد از گذشت چندین سال و مرمت کردن آن در سال ۱۳۷۴ به عنوان موزه شروع به فعالیت کرد.

موزه کاروانسرای شاه عباسی 

کاربری کنونی کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

امروز غرفه ‌های ضلع شرقی کاروانسرا تبدیل به «موزه نیشابور» شده اند، موزه ای که شامل سه بخش باستان ‌شناسی، مردم‌ شناسی و بخش ویژه می باشد.

  • قسمت باستان ‌شناسی: این بخش محل نمایش آثار تاریخی مثل ظرف های سفالی دوران تاریخی و اسلامی، سکه‌ های قبل از اسلام تا دوره تیموری، انواع ظرف های شیشه ای و فلزی، و اشیاء سنگی شده است.
  • قسمت مردم شناسی: این بخش قسمت هایی از زندگی روزانه مردم این منطقه را به نمایش گذاشته است.
  • بخش ویژه: در این بخش اشیایی مثل تعدادی سنگ قبرتاریخی، مجسمه‌های دوران تاریخی و قبل از آن، ماکت شهر قدیم نیشابور در عصر تیموری، تعدادی ضریح چوبی و تاریخی منبت‌ کاری شده، لوحه استوانه ‌ای بدلی منشور آزادی متعلق به کوروش هخامنشی به خط میخی، تعدادی اسناد خطی و… نمایش داده شده  است.
  • ضلع غربی این رباط مخصوص سالن اجتماعات و محل دائمی نمایشگاه آثار هنرهای دستی و کارگاه آموزشی می باشد و دیگر حجره‌های گرداگرد حیاط مرکزی مخصوص تولید محصولاتی مثل صنایع ‌دستی و سنتی نظیر گیوه بافی، حصیربافی، قالی بافی، غربال سازی، سفالگری، کارگاه مرمت سفال و … می باشد.

    کاروانسرای عباسی اگرچه نسبت به دیگر جاذبه های معروف شهر چندان شناخته شده نیست اما جاذبه ای جذاب است و با بازدید از آن تاریخ و فرهنگ این سرزمین را بهتر درک می کنید. پیشنهاد می کنیم در سفر به نیشابور حتما از این بنای تاریخی و جذاب نیشابور دیدن کنید و با معماری زیبای صفوی و سنت های نیشابور بیشتر آشنا شوید.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها