قیمت و جزئیات بیمه دانش آموزی در سال تحصیلی ۱۴۰۳

حق بیمه دانش‌آموزی یکی از هزینه‌های پذیرفته شده در هنگام ثبت‌نام در مدارس است که همه ساله خانواده‌ها موظف به پرداخت آن هستند. با این حال ممکن است برخی خانواده‌ها کمتر با کاربردها و اهمیت بیمه حوادث دانش آموزی برای فرزندان خود آشنا باشند. والدین موظف هستند در هنگام ثبت‌نام حق بیمه را بر اساس تعرفه‌های اعلام شده توسط وزارت آموزش و پرورش به مدرسه پرداخت کنند

مدارس فقط حق دریافت پول کتاب و بیمه دانش آموزی را دارند! این جمله را بارها از مسئولین آموزش و پرورش در رده‌های مختلف شنیده‌ایم. به گزارش ایسنا در تیرماه ۱۴۰۳ سید مجتبی هاشمی، رئیس ستاد مرکزی ثبت نام دانش‌آموزان وزارت آموزش و پرورش، ضمن تشریح فرآیند ثبت‌نام مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ مجددا تاکید کرد که مدارس نمی‌توانند به جز حق بیمه و مبلغ کتاب، هزینه دیگری از دانش‌آموزان دریافت کنند.

قیمت بیمه سلامت دانش آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۳ به صورت علی‌الحساب مشابه سال ۱۴۰۲ و برابر با ۳۰ هزار تومان است. این مبلغ، همان حق بیمه دانش‌آموزی است که همه ساله در هنگام ثبت‌نام از خانواده‌های دانش‌آموزان دریافت می‌شود. پس از دریافت حق بیمه، مراحل ثبت‌نام برای بیمه توسط مدیر مدرسه صورت می‌گیرد. اعتبار بیمه دانش‌آموزی در سال تحصیلی جاری از اول مهر ۱۴۰۳ تا اول مهر ۱۴۰۴ است. به عبارتی این بیمه از آغاز تا پایان یک سال تحصیلی و تعطیلات تابستانی را پوشش می‌دهد.

بیمه حوادث دانش آموزی چیست؟ جزئیات و نحوه خرید بیمه دانش‌آموزی

بیمه دانش‌آموزی با وجود قیمت ناچیزی که دارد کاربردی‌تر از آن است که تصور می‌کنید. با این بیمه‌نامه، دانش‌آموزان برای یک سال تحصیلی و به صورت شبانه‌روزی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند. به عبارتی این بیمه فقط منحصر به زمان حضور بچه‌ها در مدرسه نیست. هر جایی که حادثه‌ای غیرمنتظره و پیش‌بینی نشده برای فرزندان رخ دهد، می‌توانید از پوشش‌ها و خدمات این بیمه برای جبران هزینه‌ها کمک بگیرید.

در گذشته قرارداد بیمه دانش‌آموزی بین وزارت آموزش و پرورش و بیمه معلم منعقد می‌شد و تمامی دانش‌آموزان کشور با پرداخت حق بیمه، می‌توانستند از خدمات بیمه معلم استفاده کنند. در حال حاضر و در سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۳ این بیمه‌نامه توسط بیمه دانا ارائه می‌شود و مسئولیت ثبت‌نام دانش‌آموزان برای صدور بیمه‌نامه به عهده مدیران مدارس است.

مدیران هر یک از مدارس کشور می‌توانند آدرس، نام کاربری و کلمه عبور سامانه مربوط به بیمه دانا را از واحد تعاون منطقه آموزشی خود تحویل گرفته و از طریق سامانه الکترونیکی نسبت به ثبت‌نام و پرداخت حق بیمه دانش‌آموزان مدرسه خود اقدام کنند.

بیمه دانش آموزی چه هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند؟

در صورت بروز هر حادثه‌ای اولین کار شما باید مطلع کردن بیمه‌گر و ارسال مستندات مطابق قوانین بیمه دانا است. اگر حادثه از نوع فوت باشد حداکثر ۴ ماه و اگر سایر موارد حداکثر ۳ ماه بعد از انقضای بیمه‌نامه فرصت دارید بیمه دانا را از بروز حادثه مطلع کنید. در غیر این صورت شرکت بیمه هیچ تعهد و مسئولیتی در پرداخت خسارت نخواهد داشت.

فوت، نقص عضو و هزینه‌های معالجه پزشکی سه پوشش عمده بیمه حوادث هستند که در بیمه دانش‌آموزی نیز ارائه می‌شوند. بدین معنی که اگر دانش‌آموز در اثر حادثه‌ای دچار فوت یا نقص عضو شود بیمه دانا مبلغی را به عنوان دیه به خانواده دانش‌آموز پرداخت خواهد کرد.

همچنین در صورتی که دانش‌آموز در اثر حادثه نیاز به بستری و معالجه داشته باشد بیمه‌گر تا سقف تعهدات بیمه در پرداخت هزینه‌های پزشکی و درمان به خانواده کمک خواهد کرد.

بر خلاف بیمه حوادث که معمولا خسارت‌های ناشی از بیماری را پوشش نمی‌دهد، در مورد بیمه دانش‌آموزی قرارداد به گونه‌ای بسته شده است که در کنار حوادث خدمات درمانی دانش‌آموز نیز پوشش داده شود. بنابراین در صورت نیاز به بستری و جراحی در اثر بیماری، شرکت بیمه تا سقف تعهدات بیمه در جبران هزینه‌های درمان کمک می‌کند. این کمک علاوه بر سهم بیمه‌گر پایه است. منظور از بیمه‌گر پایه همان دفترچه بیمه تأمین اجتماعی یا موارد مشابه است.

اگر مدارک و مستندات مورد نیاز شرکت بیمه کامل باشد، پرداخت خسارت حداکثر ظرف ۱۰ روز کاری انجام می‌شود. در صورت بروز حادثه فوت، مدت پرداخت خسارت حداکثر ۳۰ روز کاری خواهد بود.

عکس: ایسنا

لیست کامل تعهدات بیمه دانش آموزی در سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۳ در جدول زیر خلاصه شده است.

تعهدات بخش حادثه و درمان مازاد
ردیف موضوع پوشش تعهدات سالانه
در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز ۱ غرامت فوت ناشی از حادثه ۳۰ میلیون تومان
۲ غرامت نقص عضو دائم کلی یا جزئی ناشی از حادثه

(با توجه به میزان نقص عضو)

۴۰۰ میلیون تومان
۳ هزینه درمان سرپایی و بیمارستانی ناشی از هر حادثه ۱۵ میلیون تومان
۴ هزینه درمان اعمال جراحی ناشی از بیماری علاوه بر سهم بیمه‌گر پایه به شرط بستری در بیمارستان ۱۵ میلیون تومان
۵ هزینه خرید و پیوند کلیه ۳۰ میلیون تومان
۶ جبران هزینه بستری بیماران کرونایی ۳۰ میلیون تومان
۷ جبران هزینه های کاشت حلزون برای ۱۰۰ نفر به صورت متمرکز در کل کشور ۲۵ میلیون تومان
۸ کمک هزینه خرید ۴۰۰ دستگاه ویلچر به صورت متمرکز در کل کشور ۷ میلیون تومان برای هر نفر
۹ جبران ۱۰۰ مورد غرامت فوت ناشی از بیماری (غیر حادثه) که بروز آن در مدارس صورت گرفته باشد (به صورت متمرکز در کل کشور) ۳۰ میلیون تومان
۱۰ جبران کمک هزینه خرید ۴۰۰ دستگاه سمعک به صورت متمرکز در کل کشور ۶ میلیون تومان برای هر نفر
۱۱ کمک هزینه خرید عینک برای ۳۰۰۰ نفر دانش‌آموز در مناطق محروم ۴۰۰هزار تومان برای هر نفر
طرح جامع بیمه مسئولیت مدنی بیمه شدگان در قبال یکدیگر (مدیران، کارکنان و دانش‌آموزان)، اشخاص ثالث، کارگران، پیمانکاران، و اولیای دانش‌آموزان در فضاهای آموزش و پرورشیی، امکان متعلق به آموزش و پرورش، اردوهای دانش‌آموزی و راهیان نور
۱۲ جبران غرامت فوت ناشی از حادثه دیه کامل
۱۳ جبران غرامت نقص عضو ناشی از حادثه بر مبنای میزان نقص عضو و رای مراجع ذیصلاح دیه کامل

چه کسانی مشمول دریافت بیمه دانش‌آموزی هستند؟

حوادث رخ داده در اردوهای دانش‌آموزی زیرمجموعه «طرح جامع بیمه مسئولیت مدنی بیمه‌شدگان در قبال یکدیگر و اشخاص ثالث» محسوب می‌شوند. به موجب این بیمه، اگر حوادث فوت و نقص عضو برای دانش‌آموزان رخ دهد، بیمه‌گر دیه را بر اساس قوانین جزای اسلامی محاسبه و پرداخت خواهد کرد. این طرح بیمه‌ای شبانه‌روزی نبوده و تنها حوادث رخ داده در فضاهای متعلق به آموزش و پرورش را تحت پوشش قرار می‌دهد.

  • تمامی دانش‌آموزانی که در مراکز آموزشی دولتی و غیردولتی کشور تحصیل می‌کنند
  • هنرجویان هنرستان‌ها و دانش‌آموزان رشته کار و دانش
  • دانشجویان دانشگاه فرهنگیان
  • دانش‌آموزان مقطع پیش‌دبستانی، نوباوگان مهدکودک‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش در مقاطع مختلف (شیرخوار، نوپا، نوباوه و آمادگی)
  • سواد‌آموزان نهضت سوادآموزی
  • دانش‌آموزان محصل در طرح آموزش از راه دور
  • دانش‌آموزان و هنرجویان مدارس شبانه و بزرگسال
  • دانش‌آموزان مدارس استثنایی
  • دانش‌آموزان شاغل به تحصیل در مدارس ایرانی خارج از کشور

همچنین دانش‌آموزان سال آخر دوره دوم متوسطه که تا پایان سال تحصیلی موفق به کسب نمره قبولی در واحد درسی خود نشده باشند به شرط حق بیمه و اعلام اسامی توسط بیمه‌گذار می‌توانند از خدمات بیمه دانش‌آموزی بهره‌مند شوند.

کارکنان آموزش و پرورش نیز بیمه می‌شوند

علاوه بر دانش‌آموزان، کارکنان مراکز آموزشی و افراد تحت تکفل آنها نیز می‌توانند از این بیمه بهره‌مند شوند:

  • تمامی کارکنان اداری و آموزشی وزارت آموزش و پرورش و خانواد تحت تکفل آنان (شامل همسر و فرزندان) که به تبع آنان دارای دفترچه بیمه‌گر پایه باشند
  • سرباز معلمان
  • آموزشیاران نهضت سوادآموزی
  • مربیان پیش‌دبستانی
  • بازنشستگان فرهنگی که مجددا در آموزش و پرورش مشغول به کار شده‌اند.
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها