موزه های دیدنی شهر رشت

موزه های دیدنی شهر رشت

حال که قصد سفر یا آشنایی با مکان های دیدنی شهر زیبای رشت را کرده‌اید، می‌توانید از موزه های زیبایی که در این شهر بنا شده است اطلاعاتی کسب کنید. ما می خواهیم با ارائه مطالبی جالب از دو موزه رشت به شما کمک کنیم، پس همراه ما باشید.

موزه رشت

این موزه در سال های قبل منزل میرزا حسین خان کسمانی شاعر بود، که در سال ۱۳۴۹ توسط وزارت فرهنگ و هنر خریداری و به موزه رشت که به نام گنجینه معروف است تبدیل شد. این موزه در دهه ۵۰ در در طی ۶ ماه تبدیل به موزه شد. این موزه دارای قدمتی حدود ۷۰ سال است، که اندازه آن حدود ۵۶۰ متر مربع است.

پس از مرمت این اثر تاریخی در سال ۱۳۶۷ افتتاح گردید. این موزه دارای دو قسمت باستان شناسی و مردم شناسی است، که قسمت مردم شناسی به شناخت زندگی مردم و پیکره بومی این شهر تشکیل شده است. بخش با ستان شناسی آن به اجناس و اشیائی که در اطراف شهر رشت مانند تپه مارلیک، تالش و… کشف شده شکیل شده است.

موزه های دیدنی شهر رشت

ساختمان موزه رشت

ساختمان موزه رشت یا همان موزه گنجینه رشت بنایی است با قدمتی ۷۰ ساله که در زیر زمینی به وسعت ۷۰۰ متر مربع و با زیر بنای ۵۶۰ متر مربع درسبزه میدان خیابان طالقانی (بیستون) رشت واقع شده است. موزه رشت در گذشته به میراز حسین خان کسمایی یکی از یاران میرزا کوچک خان جنگلی تعلق داشت او آزادیخواه، شاعر و روزنامه نگار معروف و از رجال دوره مشروطیت و نهضت جنگل بود و در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی وزارت فرهنگ و هنر آن را خریداری نمود.

پس از تعمیرات لازم برای نخستین بار توسط کارشناسان مرکز مردم شناسی ایران به موزه تبدیل شد و بعد از پیروز انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۷۶ با نام موزه شهر زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می شد. با تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور این ساختمان در اختیار مدیریت برنامه ریزی موزه ها و نمایشگاه ها قرار گرفت و پس از مرمت اساسی در تاریخ دهم مهر ماه ۱۳۶۷ بازگشایی شد. این موزه از دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی تشکیل شده است.

راهنمای سفر به رشت

موزه دیدنی حمام حاجی

این حمام که جز قدیمی ترین حمام ها در رشت و ایران است، به گفته بعضی افراد در اواخر دوره قاجار و حدود سال ۱۳۰۸ می‌دانند. مساحت این حمام به حدود ۲۰۲ متر مربع می‌رسد، و دارای دو بخش زنانه و مردانه است. حتی درب ورود مردان و زنان در این حمام جداگانه است. در حال حاضر درب قسمت زنانه این اثر تاریخی تخریب و امکان ورود به آن امکان پذیر نیست. نور کافی برای حمام از دو دریچه که در سقف این حمام قرار دارد تامین می‌شود. کاشی کاری زیبا این بنا توسط کاشی کاری مشهدی انجام شده است. این حمام در محله قدیمی رشت به نام ساغریسازان قرار دارد.

موزه های دیدنی شهر رشت

معماری حمام حاجی جعفر

این بنا دارای مساحت حدود ۲۰۲ متر مربع است که نسبت به سایر حمام های عمومی کوچک تر محسوب میشود و دارای دو قسمت زنانه و مردانه است و عمومی محسوب میشود و بخش خصوصی در این حمام وجود ندارد.

درب ورودی مردان و زنان با یکدیگر متفاوت است. ورودی اصلی که ورودی مردانه است و ورودی که در امتداد کوچه تحویلی قرار دارد ورودی زنانه است متاسفانه ورودی زنانه این حمام تخریب شده است و امکان دسترسی به قسمت های آن وجود ندارد.

فرم این حمام به صورت مستطیل است و دارای قسمت هایی مانند ورودی ، رختکن ، شاه نشین ، محل آویزان لنگ ، میان در و گرمخانه است

نور این بنا توسط دو دریچه سقفی تامین میشود. ورودی مردانه این حمام دارای درب چوبی کرم رنگ است . سردراین بنا دارای تزیینات کاشی کاری و کتیبه تاریخی است که کاشی کاری این بخش کار مشهدی کاشی ساز است

متاسفانه در چند سال اخیر برخی فرصت طلب قصد تخریب این بنا و دزدی کاشی های این بنا را داشتند که توسط مامورین انتظامی و اداره میراث فرهنگی از این امر جلوگیری به عمل آمد

منبع مکان بین مجله گردشگری گیلان من
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها