کشف تونل مخفی در قلعه کوهستانی هیتی باستان!

یک تونل مخفی در قلعه هیتی ترکیه ، آناتولی به تازگی حفاری شده است. این تونل تقریبا ۴۰۰۰ سال قدمت دارد و بخشی از قلعه گوال به شمار می رود. در حال حاضر تنها ۱۵۰ متر از این تونل حفر شده و مورد بررسی قرار گرفته است. بقیه تونل را بسته اند. با تاریخ ما همراه باشید تا درباره کشف تونل مخفی در قلعه کوهستانی هیتی باستان! بیشتر بدانید..

 

قلعه گوال، جایی که تونل مخفی قلعه هیتی یافت شده، در قله کوه تاکی در ارتفاع ۱۷۰۰ متری، در حدود ۷ کیلومتری غرب شهر مدرن کنیا،(هفتیم شهر پر جمعیت ترکیه) واقع شده است.  در دوران باستان، کنیا به لطف موقعیت استراتژیک و نمای ۳۶۰ درجه از مناظر اطراف، تمدن های بسیاری در خود پروراند.

به لطف این شرایط، نه هتنها هیتی ها، بلکه مردم یونان، رومی ها، بیزانتین ها، سلجوق ها و امپراطوری عثمان از قلعه گوال به عنوان یک ساختار دفاعی مهم استفاده می کردند.

قلعه کوهستان، مرکز ترکیه
قلعه کوهستانی، مرکز ترکیه

کاوش های باستان شناسی در قلعه گوال حدود سال ۲۰۱۲ آغاز شد که تحت نظر وزارت فرهنگ ترکیه، شهرداری سلجوقی، و موزه کنیا انجام شد.

یک گروه کاوشگر در این تونل هیتی، ظروف و گلدان های سرامیکی، چندین شیئ فلزی مختلف و مجموعه ای از اشیائ دست ساز کوچک را یافتند. در سال ۲۰۱۴، باستان شناسان یک معبد متعلق به دوران باستان و انواع مخازن سنگی نیز کشف کردند.

قدمت تونل مخفی در قلعه هیتی که باستان شناسان کشف کردند، به ۴ هزار سال پیش بازمی گردد و به احتمال زیاد در دوران سلجوقان در قرن ۱۱ و ۱۲ ب.م ساخته شده است.

حفاری، قلعه هیتی
حفاری، قلعه هیتی

پروفسور احمت کایچی درباره این کشف گفته: در ابتدا این تونل در قلعه باستانی نامعلوم است و هر چه جلوتر بروید ، تونل مشخص تر خواهد شد. اولین آثار پیدا شده در این تونل به دوران هیتی ها باز می گردد. این تونل حدود ۴۰۰۰ سال قدمت دارد. یافته های ما نشان میدهد که این تونل توسط سلجوقیان مورد استفاده قرار می گرفته اما مطمئنیم در دوران قبل از آن هم استفاده می شده است. این تونل در عصر هیتی ساخته شد.

پروفسور کایچی همچنین گفت” این تونل یک راه ارتباطی بین فضای بیرون و درون قلعه گاول نیز می باشد.” به گفته کایچی، تیم باستان شناسان میتوانند اطلاعات زیادی توسط این تونل از عصر هیتی ها و سبک زندگی آنها بیابند.


درباره هیتی ها

شیر دروازه ای
شیر دروازه ای

هیتی ها مردم باستان بودند که اغلب در آناتولی ، ترکیه امروزی زندگی میکردند و امپراطوری هاتوزا در اناتولی شمالی حدود ۱۸ ق.م تاسیس کردند.

تاریخ هیتی به سه دوره اصلی تقسیم می شود:

  • پادشاهی هیتی قدیم ( ۱۷۵۰ تا ۱۵۰۰ ق.م)
  • پادشاهی هیتی میانه ( ۱۵۰۰ تا ۱۴۳۰ ق.م)
  • پادشاهی هیتی جدید یا امپراطوری هیتی ( ۱۴۳۰ تا ۱۱۸۰ ق.م)

امپراطوری هیتی در قرن ۱۴ ق.م به اوج خود رسید، زمانی که بیشتر آسیای صغیر و بخشی از بین النهرین بالا و لوانت را تحت پوشش قرار می داد. چند سال پس از جنگ کادش، (۱۲۷۵ ق.م) ، دختر پادشاه هیتی ، هتسیلوس سوم، با رامسس دوم، فرعون مصر ازدواج کرد.

پس از این جنگ های داخلی و ادعای مالکیت تاج  و تخت امپراطوری هیتی کاهش یافت و در نهایت در ۱۱۶۰ ق.م از هم فروپاشید. به دولت شهرهای کوچک تقسیم شد و در نهایت با امپراطوری آشوری ادغام شد.

منبع ancientfacts
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها